گلخانه هیدروپونیک در چابهار سه هزار شغل ایجاد می کند

مدیرعامل شرکت گوهر نقش و نگار منطقه آزاد چابهار در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: گلخانه هیدروپونیک با بهره گیری از فناوری های روز دنیا توانایی ایجاد اشتغال برای سه هزار نفر در این منطقه را دارد.

به گزارش فرینا، رضا درویش در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پروژه گلخانه هیدروپونیک با بهره ‌گیری از فناوری روز دنیا و با مشارکت شرکت‌ های معتبر هلندی و اروپایی جهت کاشت انواع صیفی ‌جات و میوه‌های خارج از فصل طراحی و از اواخر تیرماه با حضور دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور اجرایی شده است.
درویش گفت: با توجه به استفاده از جدیدترین فناوری بذرهای ژنتیکی و اصلاح ‌شده، حداکثر بازدهی و حداقل ضایعات و ماندگاری طولانی را برای محصولات خواهد داشت.
وی مساحت زمین در نظر گرفته شده را 200 هکتار عنوان کرد و افزود: پروژه گلخانه در 120 هکتار در قالب 12 سایت 10 هکتاری و در سه فاز به ‌صورت مستمر اجرا خواهد شد.
مدیرعامل شرکت گوهر نقش و نگار منطقه آزاد چابهار ادامه داد: این پروژه با سرمایه ‌گذاری 500 میلیون یورو و به طور کاملا مدرن، تمام شیشه ای و یک پارچه است که با همکاری شرکت دالسم کشور هلند در مدت 36 ماه اجرا می شود.
درویش گفت: کشت گلخانه ای با صرفه ترین و کم آب ترین نوع کشت در کشور و جهان است و می تواند سوددهی خوبی داشته باشد.
وی افزود: چابهار با داشتن حدود 18 تا 35 درجه دمای هوا بهترین نقطه برای کشت انواع محصولات گلخانه ای است و می توان از این منطقه محصولات تولیدی را به کشورهای همجوار حاشیه اقیانوس هند و حوزه خلیج فارس صادر کرد.
مدیرعامل شرکت گوهر نقش و نگار منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه در طول یک ماه گذشته عملیات خاکبرداری و تسطیح زمین های گلخانه با استفاده از ماشین آلات سنگین در حال انجام است، گفت: پروانه ساخت کارگاه، عملیات خاکبرداری، تسطیح محل دریافت و عملیات اجرایی انتقال برق کارگاهی به محل اجرای پروژه نیز انجام شده است.
درویش ادامه داد: انتقال و تخلیه اولین محموله دال های بتونی فونداسیون گلخانه، تجهیز کارگاه و اتصال برق کارگاهی به میزان 30 کیلو وات انجام شده و مدیران جهاد کشاورزی چابهار و مدیران اقتصادی منطقه آزاد در بازدیدهای جداگانه از نحوه اجرای این پروژه نظارت های لازم را دارند.
گفتنی است؛ منطقه آزاد چابهار در زمینی به مساحت 14 هزار هکتار و 9 پیکره در اردیبهشت سال 1370 با مصوبه هیات وزیران رسمیت یافت و در 22 بهمن ماه سال 1371 همزمان با کیش و قشم در زمان ریاست جمهوری مرحوم آیت الله علی اکبر هاشمی رفسنجانی رسما افتتاح شد.
شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است.
شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو