واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم پیشرو در بازتولید تجهیزات پزشکی

یکی از واژه هایی که در سال های اخیر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و شیوه‌ای برای انتقال دانش فنی و تجربیات در کشورهای درحال توسعه می باشد، مهندسی معکوس یا Reverse Engineering نام دارد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم که زیرمجموعه مرکز بین المللی رشد قشم است، گفت: این واحد فناور به منظور کسب دانش فنی به روش‌ تحقیق و توسعه داخلی، مهندسی معکوس یا انتقال فناوری مشغول فعالیت است.
حمید رمضانی با 25 سال سابقه کار در زمینه تولید، واردات و خدمات  فنی-مهندسی تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی و تحقیقاتی  اظهار داشت: با توجه به این که کشور ما یک کشور در حال توسعه است و علوم پزشکی و آزمایشگاهی با شتاب زیادی رو به پیشرفت هستند، نیاز به تامین تجهیزات در زمینه علوم پایه ای همچون زیست شناسی امری ضروری است.
رمضانی افزود: آغاز تحریم ها و بالا رفتن نرخ ارز باعث شد تا ایده ای  که از  سال ها  قبل آغاز شده بود در قالب یک واحد فناور و به صورتی کاملا علمی نوآوری شود.
مدیرعامل واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم گفت: این شرکت، یک نمونه از دستگاه های پزشکی و آزمایشگاهی را خریداری کرده، با استفاده از نیروهای متخصص خود قطعات را جداسازی می کند. سپس با تهیه مواد اولیه و بازطراحی قطعات، آن ها را ساخته و در بخش دوم که مهم ترین فعالیت و بخش علمی ـ پژوهشی این واحد محسوب می شود، اطلاعات مهندسی و نقشه نرم افزاری دستگاه مورد نظر را کشف و بازنویسی می کند.
رمضانی افزود: به این ترتیب به جای خرید دوباره این دستگاه ها از کشورهای خارجی و خروج ارز از کشور، دستگاه های مذکور تماما توسط نیروهای فنی داخل کشور بومی سازی شده و به خودکفایی در این زمینه می رسیم.
وی از مهندسی متریال، نقشه کشی صنعتی و مهندسی معکوس قطعات به عنوان موضوعات کاری واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم نام برد و گفت: هیچ شرکتی در جهان نقشه های دستگاه های ساخت خود را  به شرکت های دیگر نمی دهد بنابراین طراحی و ساخت موفقیت آمیز تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی در ایران، توسط یک تیم فنی-مهندسی ایرانی و بومی سازی آن، می تواند جهش ارزشمندی به منظور پیشرفت این علوم در کشور فراهم نموده و از خروج ارز جلوگیری کند.
به گفته مدیرعامل واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم، نمونه اولیه دستگاه های این واحد فناور از شرکت های مختلفی از جمله شرکت  انگلیسی  به نام  سای لب WWW.SCILAB-UK.COM  انگلستان به صورت مهندسی معکوس و انتقال فناوری اخذ شده، اما کلیه مدارات الکترونیکی، فرمان، کنترل، سیستم نرم افزاری و سخت افزاری و روش کار،  100  درصد در ایران و توسط همکاران این شرکت طراحی، ساخته و فناوری می شود.
رمضانی با اشاره به علت حضور خود در قشم بیان داشت: با توجه به قوانین تعریف شده برای مناطق آزاد و آزادی عمل بیشتر برای ورود قطعات اولیه مورد نیاز و همچنین کاهش بروکراسی اداری در این مناطق، جزیره قشم را برای ادامه فعالیت انتخاب کردیم.
وی ادامه داد: این شرکت در سال 1396 در روستای رمکان قشم راه اندازی شد و سپس با راهنمایی مهندس نعیمیان مدیر جذب و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم  و حمایت های مدیر مرکز بین الملی رشد قشم به عنوان یک واحد فناور از اردیبهشت ماه 1397 در این مرکز مستقر شد.
مدیرعامل واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم که دارای مدرک کارشناسی در چند رشته دانشگاهی است در توضیح بیشتر عنوان کرد: با همکاری خوب مدیر مرکز بین المللی رشد قشم و تلاش های همکاران این مجموعه، در حال گذراندن مراحل تبدیل شدن به یک شرکت دانش بنیان هستیم.

مهندسی معکوس، یکی از سریع‌ترین روش‌های انتقال دانش فنی

رمضانی گفت: مهندسی معکوس، روشی آگاهانه برای دستیابی به فناوری و محصولات موجود و یکی از سریع‌ترین روش‌های انتقال دانش فنی به گیرندگان است که به متخصصین رشته های مختلف علوم پایه و کاربردی از قبیل مکانیک، فیزیک و اپتیک، مکاترونیک، شیمی پلیمر، متالوژی، الکترونیک و … نیاز دارد.
به گفته وی، این واحد فناور برای 10 نیرو متخصص در رشته های مکاترونیک، شیمی و مکانیک اشتغالزایی داشته و توانسته روش بسیار مناسبی برای دسترسی به فناوری، ارتقا و توسعه صنعت کشور مهیا سازد.
مدیرعامل واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم با اشاره به محصولات ساخته شده توسط این واحد فناور افزود: دستگاه میکروتوم، روتاری دستی، پارافین ذوب کن، رنگ آمیزی بافت تمام اتوماتیک و تیشو پروسسور تمام اتوماتیک از محصولات ساخته شده توسط مهندسان واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم هستند.
رمضانی از حضور واحد فناور  پویا احراز صنعت نوین قشم در نمایشگاه بیمارستان هوشمند پارک فناوری پردیس تهران در مرداد ماه سال جاری خبر داد و گفت: حضور در نمایشگاه های تخصصی می تواند با معرفی ما به بازار هدف بسیار مفید باشد.
وی به ساخت دستگاه رنگ آمیزی بافت توسط  این واحد فناور در مرکز بین المللی رشد قشم اشاره کرد و افزود: این دستگاه  جهت استفاده در آزمایشگاه های تشخیص طبی، پاتولوژی، هیستولوژی مراکز درمانی و دانشگاهی مانند رشته  علوم آزمایشگاهی، آسیب شناسی،  زیست شناسی و جانور شناسی کاربرد وسیعی دارد.
مدیرعامل واحد فناور پویا احراز صنعت نوین قشم در پایان به مشکلات خروج کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد قشم توسط گمرک جمهوری اسلامی اشاره کرد و از مسئولین خواست تا همراهی بیشتری در این زمینه از خود نشان دهند.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو