اهمیت وِیژه چابهار در توسعه روابط اقتصادی کابل و دهلی نو

نقش و اهمیت بندر راهبردی چابهار ایران به قدری برای توسعه روابط تجاری افغانستان و هند زیاد است که به گفته تحلیلگران، این دو کشور حاضر نیستند تحت تاثیر تحریم های آمریکا از مزایای اقتصادی این بندر کنار بکشند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، بر اساس نظر تحلیلگران اقتصادی، احداث و راه‌اندازی بندر بزرگ چابهار با تجهیزات و تاسیسات پیشرفته‌ای که در آن به خدمت گرفته شده است می‌تواند تحول ژئوپلیتکی عمیقی در منطقه ایجاد کند که علاوه بر ایران، هند و افغانستان، کشورهای منطقه به ویژه آسیای مرکزی نیز از آن نفع برده و در آینده زمینه ساز شکل‌گیری بازار آسیایی مشترکی می شود.
در اهمیت چابهار هم، شبکه خبری طلوع نیوز افغانستان اخیرا مصاحبه ای با جفری گریکو مدیر عامل اتاق بازرگانی آمریکا-افغانستان انجام داد و گریکو در این مصاحبه به اهمیت ویژه نقش بندر چابهار در توسعه روابط تجاری ترانزیتی میان کابل و نیودهلی پرداخت و به گفته وی بندر چابهار در رشد اقتصادی میان دو کشور هند و افغانستان تاثیر به سزایی دارد. 
علاوه براین، به گفته سوشما سوارج، وزیر امور خارجه هند، این بندر موجب تحول و توسعه در تجارت در منطقه خواهد شد و کشورهای منطقه را در حوزه‌های اقتصاد، سیاست، فرهنگ، تکنولوژی و خدمات به هم متصل خواهدکرد.
در بندر چابهار سه گروه کشور وجود دارند که هر کدام به نوعی با پاکستان در رقابت هستند. یکی از مهمترین این کشورها، افغانستان است که در طول دهه‌های اخیر برای تجارت با جهان بر پاکستان تکیه داشته است. افغانستان همیشه از این وابستگی ناخرسند بوده وانرا به عنوان ابزاری برای فشار از سوی کشور همسایه جنوبی تلقی کرده است چراکه هرگاه روابط کابل - اسلام آباد رو به رکودمی گذاشت، تاثیر منفی بر ترانزیت از طریق پاکستان داشت.
همچنین، هند و پاکستان رقابت و خصومتی دیرینه با هم داشته و به این دلیل پاکستان همیشه ازاتصال زمینی هند به افغانستان ممانعت کرده است؛ چراکه پاکستان می‌خواهد از ائتلاف هند - افغانستان در خصوص مسئله خط دیورند (مرز بین افغانستان و پاکستان) جلوگیری به عمل آورد.
اضافه براین، هند نیز از طریق بندر چابهار و افغانستان، به آسیای مرکزی وصل می‌شود. جمعیت و بازاری که در این منطقه وجود دارد، می‌تواند زمینه ‌ساز جابجایی صدها هزار تن کالا و میلیاردها دلار مبادلات تجارتی شود و در نهایت به همکاری‌ها و حتی هم‌گرایی منطقه‌ای بیانجامد.

**مزایای تجارت میان هند و افغانستان از بندر چابهار
1-بندر چابهار ایران می‌تواند جایگزین بنادر کراچی، قاسم و گوادر پاکستان در تجارت افغانستان شود.
2-تجارت از طریق بندر چابهار می‌تواند ازمحدودیت افغانستان به راههای پاکستان بکاهد.
3-از آنجایی که، راه لاجورد هنوز باز نشده است، نزدیک ‌ترین مسیر تجارت با اروپا برای افغانستان، همین بندر چابهار است.
4-از طریق بندر چابهار، هند می‌تواند نقش خود در آسیای مرکزی را گسترش دهد، چیزی که هند هرگز نمی‌تواند از طریق بنادر ترانزیتی دیگر کشورها انجام دهد.
5-بندر چابهار می‌تواند همبستگی اقتصادی و تجارت منطقه ای را افزایش دهد. 

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو