معاون وزیر امور خارجه هند:

هند خواهان توسعه چابهار است

ویجی گوخال معاون وزیر امور خارجه هند اعلام کرد که کشورش به دنبال توسعه چابهار به عنوان دروازه ارتباط با افغانستان و آسیای مرکزی است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، روزنامه 'ایندیا تودی'، معاون وزیر امور خارجه هند در سخنان خود در کنفرانس "ارتباطات منطقه ای" جنوب آسیا در مفهوم هند و اقیانوسیه' که در دهلی نو برگزار شد گفت: ما به دنبال توسعه بندر چابهار به عنوان دروازه ارتباطات با افغانستان و آسیای مرکزی و فراتر از این مناطق هستیم.
وی افزود: از زمان افتتاح بندر چابهار در سال گذشته، ما 110 هزار تن گندم مورد نیاز و 2 هزار تن غلات از طریق این بندر به افغانستان صادر کرده ایم. برای استفاده از ظرفیت کامل این بندر جهت کمک به افغانستان، هند ممکن است پروژه ساخت ریل آهن از چابهار به زاهدان را در آینده اجرایی کند.
ویجی گوخال گفت: هند همچنان به دنبال توسعه کریدور بین المللی حمل و نقل شمال جنوب است که می تواند صادرات هند به آسیای مرکزی را از نظر هزینه و زمان بسیار کاهش دهد.
گوخال با اشاره به پاکستان به عنوان یک مانع برای ارتباطات منطقه ای تصریح کرد: اگرچه ارتباطات هند با کشور های حوزه غربی خود ادامه داشته است اما این ارتباطات با مشکل روبرو بوده اند. ما سعی کردیم از طریق ایجاد کریدور هوایی حمل و نقل با افغانستان، از پاکستان عبور کنیم.
وی افزود: دهلی نو قصد دارد مسیر هایی ایجاد کند تا به کلی مانع پاکستان برطرف شود و همچنین به هند اجازه دهد تا با همکاران راهبردی خود در افغانستان و آسیای مرکزی ارتباط داشته باشد.
معاون وزیر خارجه هند با تاکید بر 'ارتباطات منطقه ای' در جنوب آسیا در اشاره ای غیر مستقیم به چین اعلام کرد اگر ارتباطات همه جانبه نگر نباشند و بدون توجه به حاکمیت ارضی کشور ها اجرا شوند، پیشرفت اتفاق نخواهد افتاد.
ویجی گوخال همچنین از دسترسی عادلانه به فرصت های مشترک از جمله آزادی ناوبری، تجارت بدون محدودیت و حل مسالمت آمیز اختلافات مطابق با قوانین بین المللی سخن گفت.
بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند. دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5 میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.
سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد. این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.
بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، راه دسترسی هند به چهار شهر در افغانستان را نیز فراهم خواهد کرد.
فاز اول این بندر در ماه دسامبر(آذر) سال گذشته با حضور حسن روحانی رئیس جمهور ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشور های منطقه افتتاح شد.
بندر چابهار یک موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و بر اساس خبر های منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است.
بندر چابهار هزینه های حمل و نقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را به یک سوم کاهش می دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت های پاکستان برای استفاده از خاک این کشور، افزایش خواهد داد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو