رونق اشتغال و تجارت در چابهار

اشتغال و تجارت در 541 کیلومتر سواحل سیستان و بلوچستان (چابهار و کنارک) رونق خوبی دارد و توجه بیشتر به این مناطق ساحلی می تواند موجب توسعه پایدار و کمک به جوامع محلی شود.

سواحل سیستان و بلوچستان که به سواحل مکران شهرت دارد و به دلیل اهمیت آن رهبر معظم انقلاب نیز بر آبادسازی و توسعه مناطق ساحلی این محدوده در بخش های مختلف تاکید فرموده اند، از منطقه پسابندر و گواتر آغاز می شود و تا زرآباد در انتهای حوزه ساحلی این استان ادامه دارد.
در محدوده ساحلی جنوب سیستان و بلوچستان 9 بندر ماهیگیری شامل «تیس، شهرکنارک، رمین، کلات زرآباد، پزم، 7 تیر چابهار، بریس، تنگ و پسابندر» و 2 جایگاه تخلیه صید جٌد و گواتر فعال هستند.
وجود سواحل در دنیا به جذب میلیون ها گردشگر منجر شده است و علاوه بر رونق صید و صیادی و توسعه ترانزیت کالا و تجارت نقش مهمی در جذب توریست دارد.
چنانچه مسئولان بتوانند قوانین را برای جذب گردشگر آسانتر و بروکراسی اداری را کمتر کنند می توان انتظار داشت رونق گردشگری، تجارت و شیلات از وضع موجود بیش از پیش بهتر شود.

سواحل عامل اشتغال و آبادانی
مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: وجود سواحل در هر کشوری موجب اشتغال، آبادانی و توسعه پایدار می شود.
بهروز آقایی افزود: برای هر متر ساحل استان باید برنامه ریزی و طرح هایی اجرا کرد که نفع آن برای مردم بومی و کشور ایران اسلامی مشهود باشد.
وی ادامه داد: ایجاد 2 بندر شهید بهشتی و شهید کلانتری در چابهار توانسته موجب رونق اقتصادی، ترانزیتی و اشتغال شود.
مدیر کل بنادر و دریانوردی استان گفت: بندر شهید بهشتی با ظرفیت هشت و نیم میلیون تن علاوه بر توسعه اقتصادی استان محروم سیستان و بلوچستان نقش مهمی در ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان دارد.
وی تصریح کرد: ورود هر کشتی می تواند بیش از هزار و 300 شغل ایجاد کند و به نوعی هر یک میلیون تن کالا چند میلیارد تومان گردش مالی در سطح استان سیستان و بلوچستان ایجاد می کند.

فعالیت 24 هزار صیاد در سواحل جنوب استان 
مدیرکل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم اینک حدود 24 هزار صیاد به وسیله هزار و 430 فروند قایق و 907 فروند لنج در بنادر ماهیگیری و جایگاه تخلیه صید استان مشغول به کار هستند.
هدایت الله میرمرادزهی افزود: منطقه صفر مرزی گواتر چابهار از بهترین نقاط برای پرورش میگو است و از حدود چهار هزار هکتار اراضی مستعد شناسایی شده زیرساخت لازم برای حدود هزار و 850 هکتار آماده شده است.
وی گفت: بنادر صیادی چابهار و کنارک موجب تثبیت جمعیت در نقاط روستایی ساحلی شده اند و چنانچه در حدود 10 نقطه دیگر بنادر صیادی مطالعه و احداث شود، می تواند اشتغال موجود را به 2 برابر افزایش داد.
مدیر کل شیلات استان ادامه داد: 20 نقطه ساحلی چابهار و کنارک مستعد پرورش میگو است و اراضی فعلی تا 42 هزار هکتار قابل افزایش است.

سواحل و نقش آن در رونق گردشگری
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک نیز اظهار داشت: سواحل سیستان و بلوچستان علاوه بر رونق تجارت و فعال شدن صید و صیادی نقش مهمی در افزایش شمار گردشگران و جذب توریست های داخلی و خارجی دارد.
عبدالحمید بلوچزاده افزود: نوار ساحلی چابهار و کنارک به دلیل زیبایی، وجود ساحل صخره ای، ماسه ای و مرجانی، جنگل های حرا و خلیج دیدنی سالانه پذیرای بیش از 300 هزار گردشگر است.
وی بیان کرد: ایجاد اماکن تفریحی، سرگرمی، ورزشی، پذیرایی و اسکان در طول این سواحل می تواند به جذب گردشگر و افزایش درآمد خانوارهای بومی کمک کند.
وی گفت: وجود سواحل زیبا در این منطقه محروم نعمت بزرگی از سوی خداوند است که باید آن را قدر نهیم.

منطقه آزاد و نقش آن در جذب گردشگر و سرمایه گذار
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار نیز اظهار داشت: بخشی از 541 کیلومتر سواحل سیستان وبلوچستان در محدوده این منطقه واقع شده که نقش مهمی در توسعه اشتغال و ایجاد طرح های گردشگری داشته است.
محمداکبر چاکرزهی افزود: ساحل زیبا یکی از بهترین جاذبه ها برای گردشگر است و هر چه ساحل پاکیزه تر و دارای امکانات رفاهی بیشتر باشد می تواند درآمد بیشتری برای سرمایه گذاران ایجاد کند.
وی ادامه داد: از هر نوع سرمایه گذاری در زمینه ایجاد اماکن تفریحی، هتل و رستوران و گردشگری استقبال می کنیم و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

نقش چابهار در رونق اقتصادی جنوب شرق کشور
سرپرست فرمانداری شهرستان ویژه چابهار نیز اظهار داشت: چابهار با توجه به موقعیت راهبردی و متصل به آب های اقیانوسی در آینده تغییر دهنده تجارت و اقتصاد منطقه است.
رحمدل بامری افزود: زمینه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در چابهار فراهم است و از هرگونه سرمایه گذاری در حوزه شیلات، گردشگری، کشاورزی و طرح های خدماتی و اشتغالزایی استقبال می کنیم.
وی بیان کرد: چابهار به دلیل وجود بندر، منطقه آزاد و موقعیت مناسب جغرافیایی مورد توجه سرمایه گذاران داخلی و خارجی است و هم اینک به دلیل نقش آفرینی در توسعه اقتصادی افغانستان از تحریم های آمریکا معاف شده است. 
سرپرست فرمانداری چابهار گفت: جای خوشحالی است که از پنج هزار و 800 کیلومتر سواحل کشور 541 کیلومتر آن در سیستان وبلوچستان واقع شده است و باید برای اشتغال و توسعه از آن به نحو احسن استفاده شود. 

منبع: ایرنا

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو