صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری آذربایجان شرقی در منطقه آزاد ارس

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از صدور چهارمین مجوز فعالیت مجموعه داری در منطقه آزاد ارس خبر داد.

به گزارش فرینا، مرتضی آبدار با اعلام این خبر گفت: مجوز فعالیت «مجموعه تاریخی فرهنگی رحمن زاده» که براساس علاقه شخصی آقای داریوش رحمن زاده با گردآوری آثار فرهنگی، تاریخی و هنری مجاز مربوط به دوره معاصر، صادر شده است، به لحاظ تعدد و تنوع آثار، مجموعه ارزشمندی به شمار می رود. 
وی افزود: از این رو جهت ارج نهادن و صدور مجوز فعالیت رسمی، مجموعه داران این حوزه، پروانه مجموعه داری برای این مجموعه از سوی اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور صادر شد.
آبدار با اشاره به اینکه این مجوز، چهارمین مجوزآذربایجان شرقی و اولین در منطقه آزاد ارس و شهرستان جلفا در این حوزه محسوب می شود، خاطرنشان کرد: در سال های گذشته برای سه مجموعه خصوصی صدا، خودروهای کلاسیک تبریز و مجموعه دستگاه های چاپ و صحافی معاصر نیز ازسوی اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور مجوز صادر شده است.
وی ادامه داد: مجموعه داری و مجموعه دارها ظرفیت بزرگی برای  استان هستند و باید از این خصیصه فرهنگی مردم و علاقه به گردآوری اشیای فاخر با توجه به  ارزش فرهنگی‌ ـ تاریخی و هنری استفاده کرد و امکان برگزاری نمایشگاه های انفرادی یا گروهی برای بازدید عمومی یا چاپ و نشر و معرفی آثار موجود در مجموعه‌ها فراهم آورد. چراکه اجتماع آثار هویتی مستقل ارزش‌ و هویتی مضاعف به وجود می‌آورد که می توان در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرد.
آبدار تصریح کرد: مجموعه داری از فعالیت های ارزشمند دوستداران تاریخ، فرهنگ و هنر است، که از روی عشق و علاقه وافر خود بدون قصد تجارت، میراث گرانبهای نیاکان برای آیندگان گردآوری و نگهداری می کنند که به درستی می توان از مجموعه داران به عنوان  حافظان آثار فرهنگی هنری و تاریخی یاد کرد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در پایان تاکید کرد: بر اساس ماده 20 آیین نامه مدیریت، ساماندهی، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی ـ تاریخی منقول مجاز، کلیه اشخاص حقیقی یا حقوقی که نسبت به گردآوری و نگهداری اموال فرهنگی تاریخی و هنری‌ایرانی یا خارجی اقدام می‌نمایند، باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پروانه مخصوص دریافت ‌نمایند. مجموعه داران خصوصی می توانند با اخذ پروانه تاسیس موزه و از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تحت نظارت ‌علمی و فنی سازمان مذکور موزه خصوصی تاسیس نمایند .

خبرنگار منطقه آزاد ارس امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو