طرح ترسیب کربن زمینه ساز احیای مراتع بورالان منطقه آزاد ماکو است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی گفت: طرح ترسیب کربن و تغییر معیشت روستاییان منطقه بورالان ماکو از دامداری به سایر مشاغل با ایجاد تعاونی از اقدامات موثر این اداره کل در راستای احیای مراتع و عرصه های ملی است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا؛ میرصمد سیدموسوی در حاشیه بازدید از منطقه بورالان افزود: طرح ترسیب کربن که با هدف جذب دی اکسید کربن اضافی جو به منظور کاهش اثرات ناشی از افزایش گازهای گلخانه‌ای و گرمایش زمین از اوایل دهه 1390 در بورالانماکو اجرایی شده همچنان ادامه دارد.
سید موسوی گفت: جذب کربن اتمسفری از طریق احیای مناطق بیابانی و ارائه مدلی برای افزایش بهره مندی از مناطق نیمه خشک و بیابانزدایی از طریق احیای مناطق خشک شده با مشارکت مردم از جمله اهداف این طرح است که با همراهی مردم در بورالان به اجرا در می آید.
وی افزود: 65 میلیارد ریال اعتبار ویژه برای اجرای طرح ترسیب کربن در منطقه بورالان ماکو در شمال استان اختصاص یافته است که برای ادامه اجرای طرح های بیابان زدایی تزریق می شود.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی ادامه داد: بورالان منطقه ای 68 هزار هکتاری در شمال آذربایجان غربی است که اعتبار خاصی برای اجرای طرح های بیابان زدایی در این منطقه به صورت سالانه اختصاص می یابد.
سید موسوی افزود: با اقدامات عمرانی این اداره کل تا حدود زیادی این کانون ها مهار و با ترویج و مشارکت اهالی منطقه طرح های احیایی اداره کل منابع طبیعی نیز برای توسعه پوشش گیاهی منطقه انجام شده است.
وی گفت: در طرح ترسیب کربن موضوع مشارکت مردمی مهمترین عامل در رونق اقتصادی روستاییان منطقه است که با همکاری دهیاری و اعضای شورای اسلامی روستاییان منطقه تعاونی های کوچک شکل گرفته که با سرمایه ای اندک توانسته معیشت خانواده های مردم منطقه بورالان را رونق ببخشد.
وی اظهار کرد: همچنین با مشارکت یکی از خیران استان نسبت به احداث مدرسه پنج کلاسه در منطقه بورآلان ماکو اقدام شده بود که این مدرسه آماده تحویل به آموزش و پرورش است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان غربی افزود: علاوه بر آن، اداره کل منابع طبیعی برای انتقال آب به بالادست بورالان وهمچنین ترویج فرهنگ منابع طبیعی برای توسعه پوشش گیاهی، اقدام به تاسیس ایستگاه پمپاژ آب برای برداشت آب از چشمه ثریا و رساندن آب برای مناطق بالادست کرده است که امیدواریم از این ایستگاه در آینده ای نزدیک شاهد راه اندازی ایستگاه پمپاژ آب باشیم.
به گزارش ایرنا، منطقه 68 هزار هکتاری بورالان ماکو در شمال آذربایجان غربی قرار دارد که از این میزان 15 هزار هکتار در شرایط حاد به لحاظ شرایط اقلیمی است.
علاوه بر اجرای طرح های مختلف بیابان زدایی، در یکهزار و 500 هکتار از اراضی بحرانی منطقه طرح قرق و فنس کشی انجام شده است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو