نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد:

تصویب لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی وکلانتری به منطقه آزاد چابهار

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از تصویب لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار در نشست امروز کمیسیون متبوعش خبر داد.

به گزارش فرینا به نقل از خانه ملت، سیدحسن حسینی شاهرودی در تشریح نشست امروز- یکشنبه- کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، گفت: در نشست امروز کمیسیون لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در جنوب شرقی ایران و در استان سیستان و بلوچستان به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار مورد بررسی قرار گرفت.
شاهرودی ادامه داد: توضیحاتی توسط مسئولان منطقه آزاد و سازمان بنادر و کشتیرانی ارائه و اعضای کمیسیون و مرکز پژوهش ها نیز مسائل خود را مطرح کردند که در نهایت این لایحه با اکثریت آرا به تصویب رسید.
وی با بیان اینکه به منظور جذب سرمایه گذاری، تحرک در تولید و صادرات کالا به بازارهای جهانی براساس اصول رقابتی در مناطق آزاد تجاری- صنعتی این لایحه ارائه شده است، افزود: با توجه به اینکه اغلب مناطق آزاد برای تعامل با اقتصاد جهانی به نحوی متصل و وابسته به یک بندر در محدوده خود هستند و برای بهره مندی متقابل منطقه آزاد چابهار و بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری از مزایا و امکانات یکدیگر این لایحه به مجلس ارائه شد.

بسترسازی جهت کاهش شکاف های موجود بنادر تجاری با الزامات سازمان تجارت جهانی

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: در راستای تحقق سیاست های کلان دولت مبنی بر ارتقای جایگاه بنادر کشور، افزایش سهم حمل و نقل دریایی در منطقه و جهان به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین و توزیع بین المللی، بسترسازی جهت کاهش شکاف های موجود بنادر تجاری با الزامات سازمان تجارت جهانی و به منظور توسعه محور شرق این لایحه در کمیسیون اقتصادی مصوب شد.
شاهرودی تسهیل و تسریع در جذب سرمایه گذاری خارجی و داخلی برای مشارکت در طرح توسعه بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری، استفاده حداکثری از ظرفیت بنادر یاد شده در جذب خطوط کشتیرانی و ارتقای نقش و توان رقابتی در دریای عمان و خلیج فارس را از مزایای الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در به محدوده منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار عنوان کرد.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: لایحه الحاق بنادر شهید بهشتی و شهید کلانتری در به محدوده منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار برای ایجاد تسهیلات برای جذب کالاهای ترانزیتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان و فعال سازی دالان محور شرق و کمک به اشتغال زایی و افزایش سطح معیشت مردم منطقه با توجه به آثار قابل توجه اقتصادی- اجتماعی توسعه منطقه یاد شده، تنظیم شده است.
همچنین نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس از حضور معاونان سازمان برنامه در این کمیسیون برای تشریح علل کاهش بودجه فرهنگی خبر داد.
سیده فاطمه ذوالقدر در تشریح جلسه (روز یکشنبه) کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: در این جلسه که با حضور مدیران و معاونان سازمان برنامه و بودجه به بررسی وضعیت بودجه فرهنگی در لایحه پیشنهادی دولت اختصاص داشت، گزارشی اجمالی درباره کلیت بودجه 98اعلام شد و اینکه توجه آن بیشتر به معیشت مردم و افزایش حقوق کارمندان است.
نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: علیرغم جلساتی که کمیسیون فرهنگی مجلس از ماه‌ها پیش با سازمان برنامه و بودجه داشت و بسیاری از موارد و نیازهای حوزه فرهنگ را برای اعتباردهی در بودجه مطرح کرده بود، ولی آمار ارائه ‌شده حاکی از کاهش بودجه این حوزه بود.

بودجه حوزه گردشگری رشد داشته است

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس ادامه داد: پیشنهاد دولت برای اختصاص اعتبارات در حوزه فرهنگ، در برخی ردیف‌ها افزایش داشته ولی در برخی با کاهش مواجه شده است.
شاهرودی با بیان اینکه بودجه حوزه گردشگری، المپیک و پارالمپیک نسبتا افزایش داشته است، بیان کرد: سهم حوزه فرهنگ سال گذشته 7 هزار و 200 میلیارد تومان بود که امسال به 6 هزار و 500 میلیارد تومان رسید و نشان می‌دهد 9 الی 10 درصد کاهش داشته است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.