صادرات گمرک پلدشت به ۳۰ میلیون دلار رسید

مدیر گمرک پلدشت گفت: صادرات کالا از این گمرک از ابتدای سال جاری تاکنون به ۳۰ میلیون دلار رسید که نسبت به سال گذشته ۲ برابر افزایش ارزی دارد.

به گزارش فرینا، اکبر احمدپور افزود: طی این مدت از طریق این مرز پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا ترانزیت شد که نسبت به سال گذشته از لحاظ ارزش صادرات ۲ برابر و از لحاظ میزان ترانزیت ۱۰۰ درصد افزایش دارد.
احمدپور گفت: عمده محصولات صادراتی و ترانزیتی از گمرک پلدشت شامل محصولات کشاورزی و لبنی، پتروشیمی، پلاستیکی، آهن آلات و مس، پنبه، کاشی و سرامیک و لوازم ساختمانی است.
وی افزود: در این مدت ۲۲۰ هزار مسافر خارجی نیز از طریق مرز پلدشت وارد کشور شدند که این رقم نسبت به مدت زمان مشابه سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش دارد.
مدیر گمرک پلدشت با تاکید بر اینکه فعالیت گمرک پلدشت از اول بهمن امسال از ۱۲ ساعت به ۱۶ ساعت در هر شبانه روز افزایش پیدا می کند، اضافه کرد: این گمرک از لحاظ صادرات کالا در میان گمرکات استان پس از بازرگان رتبه دوم را به خود اختصاص داده است.
احمدپور گفت: با تداوم این روند پیش بینی می شود تا صادرات کالا از گمرک صنم بلاغی پلدشت تا پایان سال جاری به بیش از ۲۵ میلیون دلار برسد.
بگفتنی است؛ آذربایجان غربی با ۹۶۷ کیلومتر مرز مشترک با سه کشور جمهوری آذربایجان، ترکیه و عراق و به ‌دلیل دارا بودن پنج پایانه و ۹ گمرک مرزی ظرفیت قابل توجهی برای دسترسی به بازارهای جهانی و توسعه اقتصادی دارد؛ در این میان پایانه و گمرک پلدشت با وجود ظرفیت های صادراتی، ترانزیتی و گردشگرپذیری، نمود عینی بهره مندی از یک ظرفیت محلی برای ارزآوری پایدار در این استان مرزی است.
پلدشت در ۴۷ کیلومتری غرب ماکو و شمالی ترین نقطه آذربایجان غربی واقع است و در سال ۱۳۸۸ از ماکو جدا شد و به جمع ۱۷ شهرستان این استان پیوست؛ پایانه و گمرک مرزی پلدشت نیز در این شهرستان و در کنار رود مرزی ارس قرار گرفته و یکی از دروازه های ترانزیت کالا از ایران به اروپاست.
مسیر گمرک و پایانه مرزی پلدشت به مقصد کشورهای ارمنستان، جمهوری آذربایجان و قفقاز بسیار هموار بوده و وجود این مسیر مناسب، رونق مبادلات اقتصادی ایران با شمال آسیا و اروپا را موجب شده است.

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو