تاکید اعضای شورای پول و اعتبار بر بازگشت ارز صادراتی به چرخه اقتصاد

اعضای شورای پول و اعتبار بر ادامه تعامل میان بخش خصوصی و بانک مرکزی تاکید و از صادرکنندگان درخواست کردند با برگرداندن ارز ناشی از صادرات خود به کشور در مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن،‌ مسئولین اقتصادی را یاری کنند.

به گزارش فرینا، روسای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و اتاق تعاون ایران عصر امروز در یکهزار و دویست و شصت و پنجمین جلسه شواری پول و اعتبار، با ارائه گزارشی از وضعیت فعالان اقتصادی در حوزه های مرتبط بویژه حوزه ارزی، از اقدام های بانک مرکزی برای تامین ارز واردکنندگان و افزایش تعامل با صادرکنندگان بخش خصوصی برای برگشت ارز ناشی از صادرات به چرخه اقتصاد کشور قدردانی کردند.
به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری هفتم آبان امسال، مصوبات برگشت ارز حاصل از صادرات با اعتبار یک‌ساله را ابلاغ کرد.
بر این اساس، تمامی صادرکنندگان غیر نفتی موظف شدند حداکثر سه ماه بعد از صادرات ارز حاصل از صادرات خود را در سامانه نیما عرضه کرده یا به ترتیبی که بانک مرکزی معین می‌کند، ارز حاصل از صادرات خود را به چرخه اقتصادی کشور بر گردانند، صادرکنندگانی که این امر را رعایت کنند، با تصویب دولت مشمول تشویق‌های ویژه می‌شوند.
تعیین و تخصیص سهمیه ارزی حوزه مسوولیت هر دستگاه به عهده کمیته‌ای با مسوولیت وزیر صمت و متشکل از سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، وزارت نفت، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت بهداشت و توزیع ارز تخصیص یافته در حوزه مسوولیت هر دستگاه‌، به عهده وزیر مربوطه خواهد بود.
همچنین سیزدهم آذر امسال فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی تصریح کرد: رئیس کل بانک مرکزی و وزیر صنعت، معدن و تجارت نظرشان این است که آخرین بخشنامه یعنی بخشنامه چگونگی بازگشت ارز حاصل از صادرات براساس جمع‌بندی نظرات بخش خصوصی و دولتی ابلاغ شده و این بخشنامه یک بخشنامه نهایی است. 
چندی پیش نیز یک اقتصاددان و حسابدار رسمی گفت: بازگشت ارز حاصل از صادرات به داخل کشور، یک الزام در همه کشورهای جهان است و به دلیل وجود حساسیت ویژه در این زمینه همواره سعی می شود با مقررات گذاری، روی نقل و انتقال آن نظارت و کنترل انجام شود.
به گفته «عباس هشی»، بانک مرکزی اکنون چند راه پیش روی صادرکنندگان گذاشته، یا خود واردات انجام دهد، یا به واردکننده بفروشد، یا در حساب بانکی سپرده گذاری کند یا به صورت نقد اسکناس به کشور بیاورد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو