لزوم ایجاد زمینه تبادل ارتباطات چابهار با بازارهای همجوار در حوزه مد و لباس

یک طراح بین المللی در عرصه مد و لباس گفت: منطقه آزاد چابهار به دلیل ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی می‌تواند زمینه تبادل ارتباطات با بازارهای همجوار در حوزه مد و لباس را فراهم ‌کند.

به گزارش فرینا به نقل از خبرگزاری فارس، شهلا یاری‌بخت، از طراحان بین‌المللی عرصه مد و لباس نماینده دانشگاه مدآرت پاریس در ایران است. او از سال 1976 میلادی برای ادامه تحصیل به فرانسه رفته و پس از آموزش زبان فرانسه، به رشته اقتصاد گرایش پیدا کرده است.

یاری‌بخت از سال 79 در منطقه مرکزی شهر پاریس به کار طراحی و مد روی آورده است. این طراح لباس با کارنامه‌ای پربار در عرصه‌های بین‌المللی این‌روزها به ایران آمده و در شرایطی نمایندگی دانشگاه مد آرت پاریس را اخذ کرده که این آکادمی از نظر طراحی، تکنیک و مدیریت پوشاک در سطح بازارهای بین‌المللی بسیار قوی بوده، در 14 کشور دیگر نمایندگی دارد و با انواع و اقسام فرهنگ‌های مختلف و مشکلات موجود آشنا است.

وی درباره برگزاری بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار گفت: بدون شک در انتخاب این منطقه، امکانات و پلتفرم اقتصادی و تجاری مورد توجه قرار گرفته است و مزایای متعددی موجب شده که ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی این منطقه در حوزه مد و لباس به کار بسته شوند.

این مدرس دانشگاه در ادامه گفت: چابهار می‎‌تواند زمینه ایجاد بازاری صنعتی، تجاری، فرهنگی و هنری را هم در بخش داخلی و هم ابعاد خارجی فراهم کند و در این راستا، منطقه آزاد چابهار به دلیل ویژگی‌های تاریخی و جغرافیایی، زمینه تبادل ارتباطات با بازارهای همجوار در حوزه مد و لباس را فراهم می‌کند.

یاری بخت با تأکید بر لزوم تداوم جریانات حوزه مد و لباس در منطقه آزاد چابهار اذعان داشت: هر رویدادی در بلند مدت اثرگذار است و چه بسا برپایی بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر در منطقه آزاد چابهار در گام نخست نقاط ضعفی را به دنبال داشته باشد که لازم است در ادامه با حضور کارشناسان بخش صنعت، علمی دانشگاهی و طراحی و تولید، این جریان مورد نقد و بررسی قرار گیرد و نتایج به دست آمده بتواند راهکارهای خوبی برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های این منطقه را در زمینه مد و لباس فراهم کند.

وی تصریح کرد: با ایجاد بسترهای تردد فعالان خارجی به ایران، هنر سنتی کشور همچون سوزن‌دوزی‌ها و هنر موجود در لباس اقوام ایرانی رونق می گیرد و ضمن ایجاد کارآفرینی، زمینه افزایش صادرات فراهم خواهد شد.

این طراح لباس و مدرس دانشگاه با اشاره به تأسیس مدرسه عالی هنر درمنطقه آزاد چابهار با رویکرد احیای لباس اقوام ایرانی اذعان داشت: این مدرسه به شرطی راه موفقیت را طی خواهد کرد که ابزارهای به روز و مبتنی بر تکنولوژی را به کار گرفته و با حضور مدرسان توانا هم در حیطه هنرهای سنتی و هم مدرن، پیوند مناسبی بین هر دو بخش ایجاد کرده و زمینه پژوهش‌های کاربردی را نیز در این بخش فراهم آورد.

یاری‌بخت به دیگر ظرفیت‌های کشور در زمینه میزبانی از بخش بین‌الملل هشتمین جشنواره مد و لباس فجر اشاره کرد و گفت: شهرهایی مانند شیراز و اصفهان دارای ویژگی‌هایی هستند که می‌توانند بر سرمایه‌های تاریخی، فرهنگی و هنری این مناطق صحه گذارند به همین دلیل این امکان وجود دارد که هر سال، یکی از این شهرهای دیدنی و جذاب به عنوان ویترین این بخش مورد بهره‌برداری قرار گیرد. با این وجود، مقوله مد و لباس جزء جدایی‌ناپذیر از رویدادهایی همچون سینما، ورزش و موسیقی است و با توجه به اینکه هر یک از این عرصه‌ها می‌توانند به میزبانی منطقه آزاد چابهار برگزار شوند و چابهار پایگاهی درخور توجه برای هر یک از این رویدادها است.

وی در ادامه با تأکید بر استعدادهای کم‌نظیر در میان دانشجویان مد و لباس افزود: طی یک سال اخیر بهترین دانشجویان کشور به دانشگاه مدآرت پاریس اعزام شده‌اند و این ظرفیت علمی و عملی در میان طراحان ایرانی وجود دارد که خوراک مناسبی برای بازارهای همجوار همچون افغانستان، پاکستان، ترکیه، عراق، قزاقستان، آذربایجان و گرجستان فراهم آوریم. ما باید در عرصه مد و لباس به نقشه قدیمی ایران برگردیم و خود را محدود به جغرافیای کشور نکنیم.

این فعال بین‌المللی حوزه مد و لباس، منطقه آزاد چابهار را با هنگ کنگ مقایسه و تصریح کرد: منطقه آزاد چابهار زمینه تبادل ارتباطات با بازارهای همجوار در حوزه مد و لباس را فراهم می‌کند و بدون شک این منطقه یکی از بهترین گزینه‌ها در امر واردات مواد اولیه نساجی و صادرات مد ایرانی است که می‌تواند به عنوان یک ویترین ملی نیز، نمایشی باشکوه از دستاوردهای صنعت، فرهنگ و هنر ایران را به همراه داشته باشند.

تفاهم‌نامه میان معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل منطقه آزاد چابهار با محوریت و برای همکاری ویژه در عرصه مد و لباس با توجه به مزیت های نسبی منطقه، پیشینه تاریخی و مشخصه‌های اجتماعی و فرهنگی چابهار در زمینه مد و لباس، پارچه و تزیینات انواع پوشاک در چهار بند به امضاء طرفین رسیده است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.