نخستین همایش سواد رسانه ای منطقه آزاد ماکو برگزار شد

نخستین همایش سواد رسانه ای منطقه آزاد ماکو با حضور مسئولین، مدیران و فعالان رسانه ای منطقه به همت روابط عمومی سازمان منطقه آزاد ماکو و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان غربی برگزار شد.

به گزارش فرینا،  قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران در این همایش گفت:‌ در سواد رسانه ای باید به پنج سئوال شامل فرستنده چه کسی است؟، مخاطب چه برداشت هایی می تواند داشته باشد؟، نیت و هدف پیام چیست؟، تکنیک و ابزار  برای جلب توجه چیست؟ و در نهایت محتوای پیام مورد تحلیل قرار می گیرد. 

معصومه نصیری سواد رسانه‌ای را پر اهمیت ترین نیاز یک جامعه دانست و افزود: وقتی در عصر رسانه زندگی می‌کنیم اگر از مهارت‌های اجتماعی و رسانه ای اطلاعی نداشته باشیم، مشکلاتی را شاهد خواهیم بود که می‌تواند تبعات خاص خود را برای تک تک اعضای جامعه داشته باشد. 
این استاد دانشگاه با تاکید بر ضرورت تربیت شهروندان هوشمند و صاحب تفکر در برابر هجمه بی‌امان رسانه‌ای تصریح کرد: امروز رسانه های جهان در دستان افراد حرفه ای هستند که آشنایی کامل به فرهنگ، مزاج و علاقمندی های ایرانی ها دارند.
به گفته وی این شناخت آنان می‌تواند در صورت عدم سواد رسانه ای در جامعه مساله‌ساز شود و می توانند جامعه را مدیریت کنند. 
قائم مقام انجمن سواد رسانه‌ای ایران ادامه داد: همانطور که برای رانندگی باید مهارت آن را داشت و بعد رانندگی کرد، در زمینه رسانه نیز باید مهارت استفاده از ابزار را داشت وگرنه احتمالا هر نوع تصادف مسیر پرپیچ و خم رسانه‌ای وجود دارد.
نصیری با اشاره به اینکه باید برای فراگیری نهضت سواد رسانه ای در کشور به عزم و خواست ملی در لایه‌های مختلف جامعه نیاز است اظهار داشت: فقط مردم نیاز به سواد مواجهه با رسانه را ندارند بلکه نیاز به داشتن سواد رسانه‌ای در مسئولان نیز به شدت احساس می‌شود چرا که برای مدیریت در عصر رسانه باید ویژگی‌های این عصر را هم دانست و با روش سنتی در دنیای شیشه‌ای مدیریت نکرد.

قائم مقام انجمن سواد رسانه ای ایران زاویه دید نسبت به رسانه ها را به سه بخش خوش بین، بدبین و واقع بین تقسیم کرد و گفت: با شناخت مخاطب می توانیم محتواهای مناسب برای مقابله با حملات رسانه ای دشمنان تولید کنیم. 

 

خبرنگار منطقه آزاد ماکو امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو