مقام هندی:

روابط تجاری هند و ایران افزایش پیدا کرده است

فرماندار ایالت مهاراشترای هند در دیدار با 'علی چگینی' سفیر ایران در دهلی نو از گسترش روابط تجاری هند و ایران طی ماه های اخیر و روند صعودی آن ابراز خوشنودی کرد.

به گزارش  فرینا به نقل از ایرنا، 'ویدیاساگار راد' با اشاره به سابقه دیرین و تاریخی روابط دو کشور در حوزه های تاریخی، تمدنی، فرهنگی و بازرگانی میان ایران و هند تاکید کرد که ظرفیت های فراوانی برای توسعه روابط دوجانبه در بخش های اقتصادی، گردشگری، سرمایه گذاری و دانشگاهی میان ایالت مهاراشترای هند و استان های ایران وجود دارد که بایستی عملیاتی شود.
وی همچنین از پروژه بندر چابهار به عنوان نماد پیشرفت روابط دو کشور یاد نمود.
'علی چگینی' سفر ایران در هند با اشاره به وجود ساز وکارهای بانکی موجود بین دو کشور و زمینه های گسترش روابط با هند به ویژه ایالت 120 میلیون نفری مهاراشترا به مرکزیت بمبئی، آمادگی کامل دولت ایران برای عملیاتی نمودن اهداف دو کشور را اعلام نمود.
در این دیدار که با حضور 'خسرو رضازاده' سرپرست کنسولگری ایران در بمبئی انجام گرفت، دو طرف زمینه های همکاری های استانی و منطقه ای و تبادل هیات های مختلف در عرصه های گوناگون روابط را بررسی و تبادل نظر کردند.
تهران اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را جهت انقال کالاهای هندی در اختیار شرکت بنادر جهانی هند قرار داده و بندر چابهار اولین بندر خارجی است که هند کالاهای خئد را از طریق آن می تواند به یک کشور دیگر ترانزیت کند.
شرکت بنادر جهانی هند 24 دسامبر(3 دی) 2018 در طول نشست توافق سه جانبه چابهار، امور اسکله شهید بهشتی در بندر چابهار را به عهده گرفت، همچنین در این روز مقام های ایرانی، هندی و افغان به صورت مشترک اولین دفتر هند را در منطقه آزاد چابهار افتتاح کردند.
فاز نخست این بندر در ماه دسامبر سال 2017 میلادی با حضور 'حسن روحانی' رئیس جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد.
بندر چابهار که در دریای عمان قرار گرفته است، دسترسی هند به افغانستان از طریق دریا را آسان می کند.
دولت هند متعهد به سرمایه گذاری 500 میلیون دلاری برای توسعه چابهار و همچنین سرمایه گذاری 1.5میلیارد دلاری برای ساخت مجموعه ای از جاده ها و راه آهن شده است.
سال گذشته هند دو محموله گندم را از طریق بندر چابهار به افغانستان صادر کرد، این اقدام با هدف اثبات اعتبار این مسیر و گسترش ورود محموله های جهانی پیش از فعال شدن کامل بندر چابهار انجام شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو