هَمگام تا هِنگام با زیبایی های جزیره ساحل نقره ای

هنگام یکی از چهار جزیره شهرستان قشم در جنوب ایران با 9 کیلومتر طول، 6 کیلومتر عرض و مساحت حدود 33/6 کیلومتر مربعی در دوکیلومتری جزیره ی قشم واقع شده اس. این جزیره دارای سه منطقه شامل هنگام قدیم، هنگام جدید یا ماشی و غیل می باشد. رفت و آمد به این جزیره تنها بوسیله ی قایق هایی انجام می شود که گردشگران را با طی کردن مسافت دو کیلومتری روی آب از اسکله کندآلو در جزیره قشم به اسکله هنگام می رسانند و یا از بندرعباس با سوار شدن بر شناورها و طی کردن مسیر 43 مایل دریایی باید به این جزیره زیبا سفر کرد.
این جزیره مخروطی شکل که در کرانه های جنوبی قشم واقع شده، دارای ارتفاعات پست آهکی است و بلندترین کوه این جزیره به نام "ناکس" 106 متر ارتفاع دارد.
"هنیام" یا "هنجام" دو نام قدیمی این منطقه محسوب می شود که طول نوار ساحلی آن حدود 50 کیلومتر می باشد که جمعیتی حدود 615 نفر را در خود جای داده است.
بیشتر ساکنان این جزیره با هم خویشاوند هستند، مردان هنگام در حوزه صید و صیادی مشغولند و بانوان این جزیره هم برای کمک به اقتصاد خانواده از هنر صنایع دستی خود بهره می برند. خوشبختانه با تمهیداتی که از سوی سازمان منطقه آزاد قشم با هدف توسعه همه جانبه طی چند سال اخیر در این جزیره ایجاد شده است، هنگام را در کنار قشم و هرمز به یکی از جزایر گردشگرپذیر جنوب کشور تبدیل کرده به طوری که با افزایش سفر گردشگران به این جزیره، شاهد فعالیت بیشتر خانواده در ارائه غذاهای خوشمزه محلی، ارائه هنر نقش حنا و فروش اشیا زینتی به مهمانان و گردشگران هستیم و در کنار این فعالیت ها پرورش ماهی و میگو نیز در هنگام جان تازه ای گرفته است.
اکواریوم طبیعی هنگام یکی از دیدنی‌های مهم این جزیره است به طوری که ساحل مرجانی آن به گردشگران این امکان را می‌دهد که در عمق حدود شش متری آب صاف و زلال دریا شنا کنند. آب‌ این محدوده از خلیج همیشه فارس به حدی شفاف و زلال است که در زمان عبور با قایق هم می توان نظاره گر زندگی ماهیان در میان مرجان‌ها و اسفنج‌های دریایی بود.
دلفین های بازیگوش آزاد در "خلیج هنگام" حد فاصل اسکله کند آلو تا اسکله هنگام به طور حتم از مهمترین ویژگی ها برای سفر گردشگران به این جزیره است به طوری که کمتر گردشگری در سفر به قشم خود را از دیدن بازی دلفین ها و دلربایی آنان محروم می کند. زمانی که گردشگران به نزدیک ترین فاصله با محل تجمع دلفین ها می رسند، این آبزیان زیبا و بازیگوش با هماهنگی و خوشحالی مقابل چشم گردشگران به رقص و پایکوبی مشغول می شوند و حرکات زیبای نمایشی خود را به رخ مهمانان خود می کشند و این بهترین فرصت برای گرفتن عکس های یادگاری از این سفر دریایی به جزیره زیبا در دل آب های نلیگون خلیج فارس است.
با پایان یافتن زمان ماندگاری قایق ها در محدوده خلیج دلفین ها، گردشگران با رسیدن به اسکله هنگام با مردمان خونگرمی رو به رو می شوند که با اخلاق و رفتار منحصر بفردشان به آنان خوشامدگویی می گویند.  
جزیره هنگام با تمام جاذبه‌های طبیعی زیبایی که دارد، از آثار تاریخی کوچکی همانند بقایای کشتی انگلیسی ها، قبرستان پرتغالی ها، دو روستای متروکه هنگام قدیم و غیل و همچنین پایگاه نیروی دریایی انگلیس ها که از سال 1910 در این جزیره ایجاد شده برخوردار است که مورد بازدید گردشگران قرار می گیرد.
وجود ماهیان رنگارنگ در میان بقایای کشتی های انگلیسی، این محدوده در شمال جزیره هنگام را به یک آکواریوم زیبا و طبیعی مورد استقبال گردشگران تبدیل کرده است.
در سفر به این جزیره به هیچ وجه نمی شود از "جَبیر" یکی از زیبا ترین نوع آهوان موجود در ایران چشم پوشی کرد. جبیرهای هنگام نوع متفاوتی از آهوی ایرانی هستند که بر خلاف هم گونه‌های این حیوانات زیبا هر دو جفت نر و ماده آن شاخ دارند، آهوان هنگام در تمام جزیره پراکنده هستند و در هنگام غروب به راحتی می توان آنها را در مسیر جاده ای جزیره مشاهده کرد.
در جزیره هنگام همچنین می توان کوه ها و خاک سرخی که به "گِلک" می گویند را دید از این خاک در زمینه فعالیت های ساختمانی و اسکله سازی استفاده می شود. کاربرد دیگرآن تهیه ی نوعی چاشنی برای نان های محلی است و از آن در صنایع آرایشی و بهداشتی هم بهره می برند.
 در این جزیره زیبایی ها، همچنین می توان خزنده ای کمیاب به نام خار دُم مصری که از خانواده سوسمارها محسوب می شود را هم به تماشا نشست این خزنده ی کمیاب روزگاری در کل خاورمیانه دیده می شدند اما در این زمان به غیر از جزیره هنگام، تعداد بسیار کمی هم در عمان و امارات وجود دارند.
در جزیره هنگام هتل و مسافرخانه برای اسکان گردشگران وجود ندارد اما می‌توان با اجاره کردن خانه‌های زیبای قدیمی که از آن بوی مهر و دوستی می آید سکونت کرد و از مناظر و دیدنی های این جزیره چه در روز و شب و چه به هنگام غروب و طلوع زیبای خورشد بهره برد.
شب های جزیره شاید زیباتر از روزهای آن باشد چرا که به هنگام شب در این جزیره پدیده ای سحرانگیز شکل می گیرد به طوری که به نظر می رسد گََردی جادویی بر روی جزیره پاشیده شده و امواج دریا و ساحل جزیره رنگ آبی درخشانی به خود گرفته که همانند گوهری ناب در تاریکی شب نور افشانی می کنند.
این پدیده ی بی نظیر که در برخی سواحل دنیا هم رخ می دهد، به علت وجود فیتوپلانکتون هاست. این آبزیان به عنوان آغازیان بخش عظیمی از اکسیژن جهان را تامین می کنند و این ویژگی را دارند که می توانند رنگ آب را در محل تجمع خود به رنگ سبز یا آبی تغییر دهند.
 فیتوپلانکتون ها در آب های جزیره هنگام رنگ ساحل این منطقه را به الماسی درخشان تبدیل کرده به طوری که چنین زیبایی را به جز هنگام در برخی سواحل دیگر دنیا از جمله سواحل کالیفرنیا و مالدیو می توان نظاره کرد. گفته می شود این درخشش چشم نواز به دو دلیل اتفاق می افتد، یا به دلیل وجود فیتوپلانکتون هاست که در شرایط خاصی از خود نور ساطع می کنند، یا اینکه به علت وجود کانی های براقی است که با درخشش خود به ساحل جلوه ای نقره گون می دهند.
در سفر به هنگام نمی توان از بازار و خرید سوغات این جزیره که با هنر دست بانوان هنگامی ایجاد شده چشم پوشی کرد، بازار این جزیره زیبا در دل آب های نیلگون خلیج فارس بازاری است سنتی، پر از صدف های کوچک و بزرگ و رنگارنگ، ادویه های مختلف، ماهی و میگو و اشیا زینتی دست ساز که می تواند سوغات مناسبی از جزیره ی هنگام برای یادگاری سفر گردشگران به این منطقه باشد. بوی غذاهای لذیذی که با ماهیان جنوب توسط بانوان هنگامی طبخ می شود در کنار هنر نقش حنا با طرح های زیبای دل انگیز هر گردشگری را وسوسه می کند و خواسته و ناخواسته به سمت غذاها و هنر نقش حنا حرکت کند.
هنگام جزیره ای است بکر با مردمانی خونگرم و مهمان نواز که هنوز به سنت های دیرینه ی خود پایبند هستند، مردمی که با آغوش باز پذیرای گردشگران و طبیعت دوستان از نقاط مختلف ایران و جهان هستند.

** گزارش از محمد خان احمدلو

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.