کاشانه های مهمان قشم، خانه هایی که عطر خوش خاطره می دهند

قشم است با مردمانی مهربان و مهمان نواز که گفتار و رفتارشان همسان است به طوری که هر مسافر و گردشگری را شیفته خود می کند. این اخلاق بسیار خوب مردم شریف جزیره به امروز و دیروز مربوط نمی شود و از قدیم خونگرمی و خوبی های مردم این دیار جنوب کشور بر سر زبان ها بوده و هست.
تکریم مهمانان در اماکن مختلف به ویژه افرادی که برای خرید به بازارها مراجعه می کنند هم جای تامل دارد به طوری که فروشندگان بدون نیاز به سوگند و تبلیغات راست و دروغ، اجناس خود را به مشتریان عرضه می کنند که این گونه کسب و کار هم با اقبال خوب مردم سراسر ایران همراه شده است.
سیاست ایجاد خانه های بوم گردی از سوی دولت تدبیر و امید با هدف ایجاد اشتغال پایدار در روستاهای کشور، از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به عنوان یک اقدام مهم در حوزه صنعت گردشگری مورد توجه جدی قرار گرفت و با گذشت سه سال، 76 کاشانه مهمان با سرمایه گذاری مردم بومی که خاطرات خوش زندگی پیشینیان را تداعی می کند در روستاهای مختلف به ویژه روستاهای هدف گردشگری قشم ایجاد شده است.
پذیرایی سنتی با پوشش لباس های محلی از سوی کارکنان کاشانه های مهمان جزیره قشم و رعایت آداب و سننی که در ابتدای ورود با مهمانان انجام می دهند، زیبایی ساختار سنتی خانه های بوم گردی را دو چندان می کند.
دیوارهای کاهگلی، تخت های چوبی زیر درختان در حیاطی با سنگ فرش های آجری و شنی، گلیم فرش های خوش رنگی که در اتاق های ویژه مهمانان پَهن شده، پشتی هایی که می توان بر آن لم داد، حوض های آبی رنگ با ماهیان قرمزش، باغچه هایی با گل های زیبا، ظروف مسی و سفالی و نصب وسایل دوره های گذشته در دیوارهای این خانه ها، مورد توجه مهمانان جزیره قشم قرار گرفته است.
مهمانانی که در طول سال به ویژه در ایام تعطیلات مناسبتی و یا تعطیلات پایان سال به این جریره سفر می کنند سهم مهمی از زمان حضور در این منطقه را به سفر روستایی و خوردن غذاهای بومی و نان های سنتی از جمله نان تموشی در این خانه های بوم گردی اختصاص می دهند.
پذیرایی با شربت های سنتی، شیرینی های خوشمزه دست پخت بانوان هنرمند جزیره، چای دم کشیده بر روی سماورهای ذغالی، بوی ماهی کباب، میگو، قلیه ماهی، حواری هم دل هر رهگذری را آب می کند.
سازمان منطقه آزاد قشم هم به سهم خود با برگزاری دوره های آموزشی از جمله برنامه یادگیری زبان خارجی، فرصتی را پیش روی فعالان خانه های بوم گردی این جزیره با هدف جذب توریست قرار داد به طوری که در مدت سه سال گذشته، سرمایه گذاران این خانه ها با استفاده از سیستم اینترنت و عضویت در کانال حوزه های گردشگری موفق به جذب شمار زیادی از مهمانان خارجی شدند.
حضور علاقمندان ایرانی خانه های بوم گردی به همراه مهمانان خارجی در این کاشانه های مهمان، نام جزیره قشم را در حوزه گردشگری و پذیرایی سنتی بر سرزبان ها انداخته است به طوری که در نوروز 98 و براساس آمار دقیق کمیته برنامه ریزی و آمار ستاد اجرایی خدمات سفر قشم، حضور مهمانان نوروز امسال در روستاها، کاشانه های مهمان و سایت های گردشگری جزیره کم نظیر بوده است.
شماری از خانه های بوم گردی قشم با حضور معاون رئیس جمهور و دبیرشورای عالی مناطق آزاد و همچنین چند تن از وزرای دولت تدبیر و امید و نمایندگان مجلس شورای اسلامی به بهره برداری رسید که نشان از اهمیت این کاشانه های مهمان که با سرمایه گذاری های قابل توجه بومیان ساخته شده است،  دارد.
به هر حال در سفر به قشم به جز لذت بردن از ظرفیت های تاریخی و طبیعی جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس از جمله طولانی ترین غار نمکی جهان،جنگل های دریایی حرا، دره ستاره ها، دره و تنگه چاهکوه، جزایر ناز، غارهای خوربس، چاه های تلا و بادگیرهای زیبای بندر تاریخی لافت، خلیج دلفین های هنگام، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، موزه ژئوپارک شهر قشم، سواحل زیبا، قلعه پرتغالی ها، می شود با ورود به کاشانه های مهمان هم خاطره خوش دوران گذشته را تجربه کرد.
جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت، به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران واقع شده است.

** گزارش از محمد خان احمدلو

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو