استحکام روابط اقتصادی میان ایران و پاکستان با استفاده از مزیت های بنادر چابهار و گوادر

رئیس جمهور گفت: علاقه مند هستیم دو بندر چابهار و گوادر روابط بیشتری با یکدیگر داشته باشند و از طریق راه آهن روابط این دو بندر را توسعه دهیم.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین «حسن روحانی» ظهر امروز در نشست خبری مشترک با «عمران خان»نخست وزیر پاکستان افزود: جناب آقای نخست وزیر به جنابعالی و هیات همراه خوشامد می گویم و همانطور که در دو جلسه دیدار و مذاکره خصوصی و عمومی رایزنی هایی را با یکدیگر داشتیم، گام جدیدی در روابط دو کشور برداشتیم.
وی با بیان اینکه دو کشور کاملا مصمم هستند روابط هایشان را توسعه دهند، گفت: دو طرف بر این نکته تاکید دارند هیچ کشور ثالثی قادر نیست روابط دوستانه و برادرانه ایران و پاکستان را تحت تاثیر قراردهد.
رییس جمهوری اضافه کرد: مسئله امنیت مرزهای دو کشور یکی دیگر از مسائل ما بود. متاسفانه در ماه های اخیر شاهد تنش هایی از سوی تروریست هایی که سبوعانه عمل کردند، بودیم. خوشحالیم طرف پاکستانی گروهک هایی که فعالیت های غیرانسانی دارند را تروریست اعلام کرده و با آنها به عنوان تروریست برخورد می کند.
روحانی گفت: توافق کردیم همکاری های امنیتی دو کشور را افزایش داده و نیروهای مرزبانی و اطلاعاتی دو کشور و همچنین یک نیروی واکنش سریع مشترک در مرزهای مشترک برای مبارزه با تروریسم تشکیل دهیم.
وی خاطرنشان کرد: ظرفیت های خوبی در مناسبات تجاری و اقتصادی دو کشور وجود دارد که در مذاکرات مورد بحث قرار گرفت و قرار شد روابط تجاری خود را افزایش دهیم.
رئیس جمهور اضافه کرد: ایران آماده است نیازهای نفتی پاکستان را تامین کرده و اقدامات لازم را در مورد تکمیل خط لوله گاز (که البته قبلا از سوی طرف ایرانی انجام شده است) را انجام دهد.
روحانی با بیان اینکه امروز صادرات برق به طرف پاکستان وجود دارد و در جلسه امروز به نخست وزیر اعلام کردیم که این صادرات را به 10 برابر توسعه دهیم، اظهار داشت: امروز همچنین برای توسعه روابط تجاری و تشکیل یک کمیته تهاتر میان دو کشور بحث کردیم تا صادرات و واردات دو کشور تهاتر و در حسابی تسویه شود.
وی با اشاره به فعالیت دو بندر چابهار و گوادر در ایران و پاکستان تصریح کرد: علاقه مند هستیم دو بندر چابهار و گوادر روابط بیشتری با یکدیگر داشته باشند و از طریق راه آهن روابط این دو بندر را توسعه دهیم.
وی ادامه داد: امروز همچنین در زمینه مسائل مربوط به منطقه و ضرورت همکاری های بیشتر ایران و پاکستان برای ثبات و امنیت در افغانستان و سایر مسائل منطقه با یکدیگر گفت و گو کردیم، اقدامات نادرستی هم که از سوی آمریکا در منطقه به ویژه درخصوص قدس، جولان و سپاه پاسداران انجام شد را مورد بحث قرار دادیم.
رئیس شورای عالی امنیت ملی یادآورشد: ایران، پاکستان و ترکیه بنیانگذار اکو بوده و روابط این سه کشور در گذشته خوب بوده و علاقه مند هستیم روابط سه کشور امروز هم توسعه یابد و راه آهن ترکیه به پاکستان توسعه یابد تا اروپا را به آسیا و چین متصل کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو