برنامه های اقتصادی با تحولات جهانی همراه شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه باید برنامه های اقتصادی کشور همراه با تحولات جهانی باشد گفت: توجه به گردشگری برای اشتغال و اقتصاد می تواند نتایج فراوانی داشته باشد.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، غلامحسین شافعی روز چهارشنبه در آیین گشایش نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت که در دانشگاه بیرجند برگزار شد اظهار کرد: توسعه صنعت گردشگری توسعه ای همه جانبه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. 
وی افزود: شاید بخشی در فعالیت های کالا و خدمات به مسایل فرهنگی متصل شود ولی تاثیر عمیق فعالیت گردشگری انکار ناپذیر است. 
شافعی بر توجه ویژه دولت و وزارت امور خارجه در حوزه گردشگری تاکید کرد و گفت: با توجه به تبلیغات منفی فراوانی که برای ایران در خارج کشور وجود دارد تصور بسیاری از افرادی که قصد سفر به ایران دارند با آنچه واقعیت است متفاوت بوده لذا وظیفه سنگینی بر دوش مدیران دولتی به خصوص سازمان میراث فرهنگی است که موضوع گردشگری ایران را توسعه دهند. 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر یک فرصت طلایی برای گردشگری در ایران وجود دارد اضافه کرد: ایران هم اکنون جزو ارزان ترین کشورهای دنیا در بحث گردشگری است و تمایل برای ورود به کشور فوق العاده زیاد بوده لذا باید این فرصت را جدی گرفت. 
وی با اشاره به سیاست های ارزی جدید در سال 97 بیان کرد: نبود تعادل و توازن سیاست های ارزی و تجاری برخی فرصت های گردشگری را گرفت اما باید بیشتر تلاش کرد که یک راه تشویق و ترغیب برگزاری همین همایش ها است. 
وی افزود: پیش بینی شده تا سال 2020 تعداد گردشگران در صحنه جهانی 1.6 میلیارد نفر خواهد بود و باید دید کشور ایران الان چه سهمی از بازار دنیا را دارد. 
شافعی با بیان اینکه کشور ما جزو 10 کشور اول دنیا در جاذبه های گردشگری است گفت: طبق پیش بینی های جهانی میزان درآمد گردشگری در سال 2020 به 2 تریلیون دلار خواهد رسید. 
وی با تاکید بر اینکه میزان اشتغالی که از بابت توسعه گردشگری ایجاد می شود با هیچ حوزه ای قابل مقایسه نیست یادآور شد: ارزش افزوده حاصل از درآمدهای ارزی گردشگری نیز قابل مقایسه با هیچ کالا، سرمایه گذاری و صادرات کشور نیست. 
شافعی کشور تونس را از جمله کشورهایی معروف دانست که بیابانی مشابه بیابان لوت ایران دارد گفت: این کشور هنوز در آرامش سیاسی کامل نیست و بیابان لوتی که دارد نیز با لوت ایران قابل مقایسه نبوده اما میزان درآمد این کشور از بابت گردشگری بیابان سه میلیارد دلار در سال است. 
وی با بیان اینکه تونس در برنامه های 5 ساله آینده خود تصمیم دارد میزان سرمایه گذاری برای بیابان لوت را به هشت میلیارد دلار برساند اظهار داشت: اما جای سوال باقی است که ما چقدر سرمایه گذاری برای بیابان لوت خود پیش بینی کردیم. 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با اشاره به گذشت سه سال از ثبت جهانی بیابان لوت بیان کرد: در مورد بیابان لوت ایران یک موضوع را مطرح کردند که به لحاظ علمی نمی دانم چقدر درست است اما اعلام شده که در بیابان لوت ایران لایه ازون سوراخ نشده است این را مردمان دیگر می دانند ولی ما هنوز نمی دانیم. 
وی ادامه داد: نقاطی از این لوت گرمترین نقطه جهان است که در برخی مواقع دمای آن 70 درجه می رسد. 
شافعی یادآور شد: به دلیل اینکه هنوز لایه ازون در این بیابان سوراخ نشده آفتاب آن خاصیت درمانی داشته که می تواند در خصوص توریسم درمانی مورد توجه واقع شود. 
وی با ابراز امیدواری از اینکه همایش سالانه گردشگری بیابان لوت در استان های خراسان جنوبی ، کرمان و سیستان و بلوچستان به عنوان یک کار مشترک باعث توسعه نزدیک تر شود گفت: اتاق بازرگانی به واسطه ارتباطات موجود می تواند دبیرخانه همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت را به سازمان اکو، اتاق های اسلامی و بسیاری از تشکل های منطقه ای متصل کند تا با یک اقدام جمعی عقب ماندگی ها قدری جبران شود. 
شافعی، خراسان جنوبی را یکی از استان های مستعد فضای کسب و کار دانست و افزود: بر اساس آمارهای اتاق ایران خراسان جنوبی یکی از استان های بارز و امن برای فعالیت های اقتصادی است. 
وی یادآور شد: نیروی انسانی نیز یکی از پتانسیل های ویژه این استان بوده که سرمایه بزرگی محسوب می شود. 
نخستین همایش بین المللی گردشگری بیابان لوت امروز( چهارشنبه) با حضور میهمانان داخلی و خارجی در دانشگاه بیرجند گشایش یافت و تا فردا نیز ادامه دارد. 
بیابان لوت به عنوان اولین اثر طبیعی ایران با تلاش مسئولان کشورمان سال 1395 در چهلمین اجلاس میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید. 
میراث جهانی بیابان لوت با مساحتی حدود 175 هزار کیلومتر مربع در میان سه استان خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و کرمان گسترده است. این محوطه سال 2005 با دمای 70.7 درجه سانتیگراد، بیشینه گرم ترین مکان را در کره زمین ثبت کرد. 
پدیده های زیبایی مانند کلوت ها، گندم بریان، تپه های ماسه ای و گرم ترین نقطه جهان در بیابان لوت وجود دارند که دیدن آنها منظره بسیار جذابی به ویژه برای گردشگران خارجی است. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.