هدفگذاری برای متنوع کردن کالاهای صادراتی به همسایگان

سرپرست سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: مگاپروژه ای صادراتی برای پروژه اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار گرفته است که یکی از هدفگذاری های آن، تنوع بخشیدنِ کالاهای صادراتی به کشورهای همسایه است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «محمدرضا مودودی» افزود: در حال تعریف مگاپروژه‌های صادراتی هستیم تا ظرفیت‌های جدید صادراتی در سال جدید خلق کنیم.
وی که چندی پیش با حکم وزیر صنعت، معدن و تجارت، مسئول اجرای پروژه اقتصاد مقاومتی در حوزۀ صادرات شد، با اشاره به اهمیت تجارت با همسایگان گفت: با توجه به اینکه محدودیت‌های زیادی در حمل و نقل کالا و تبادل پول با کشورهای دورتر داریم، باید بیش از هر زمان دیگر روی کشورهای همسایه متمرکز شویم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت ادامه داد: این کشورها هم ثروتمند هستند و هم سهم بالای یک هزار و100 میلیارد دلار از واردات جهانی دارند. با این حال سهم ما از صادرات به این کشورها با حدود 24 میلیارد دلار، کمتر از 2 درصد است. 
مودودی درباره راه‌های تحقق این برنامه تصریح کرد: باید زمینه های نرم افزاری و سخت افزاری را در داخل کشور و در حوزه تجارت خارجی فراهم کنیم؛ از جمله اینکه تشکل های صادراتی تخصصی را تقویت کرده و کمک کنیم شرکت‌های بزرگ صادراتی و مگاپروژه‌های صادراتی شکل بگیرند.
وی با تاکید بر لزوم توانمندسازی بنگاه‌های کوچک و متوسط افزود: باید برنامه‌ریزی کنیم شرکت‌های کوچک به شرکت‌های چند میلیون دلاری در عرصه بین المللی تبدیل شوند. آنها باید با آداب و سازوکارهای بین المللی شدن آشنا شوند که سازمان توسعه تجارت هم در این راه به آن‌ها کمک می‌کند.
به گفته مودودی در شرایط فعلی کمتر از 350 قلم کالای صادراتی داریم که ارزش آن‌ها بالای 50 میلیون دلار است. 
وی اظهار کرد: باید برنامه‌هایی در راستای تولید محصولات جدید تعریف کنیم که ظرفیت بالای 500 دلار در سال خلق کنند؛ تنها در پناه پروژه‌های چند صد میلیون دلاری می توانیم شاهد افزایش صادرات غیرنفتی و سبد کالاهای صادراتی در آینده باشیم.
سرپرست سازمان توسعه تجارت درباره دومین برنامه این سازمان گفت: با توجه به اینکه به لحاظ سوئیفت با موانعی رو به رو شده‌ایم، باید در حوزه مبادلات کالا به صورت تهاتری از ظرفیت همسایگان استفاده کنیم.
وی ادامه داد: همچنین باید تجارت‌های ترجیحی را تقویت و امضای قراردادهایی از این دست با همسایگان را در دستور کار قرار دهیم تا هم کار کردن با ایران برایشان منفعت داشته باشد و هم به ایران فرصت دهند کالاهای خودش را به این کشورها صادر کند.
مودودی بخش خصوصی را مهم‌ترین محور فعالیت های سازمان توسعه تجارت خواند و خبر داد: شورای عالی توسعه صادرات غیر نفتی را با حضور جدی بخش خصوصی آغاز کرده‌ایم و می خواهیم مهم ترین موانع و محورهای توسعه صادرات غیر نفتی را با همکاری بخش خصوصی فعال در این بخش احصا کنیم. 
وی در پایان اظهار کرد: بر اساس برنامه ای مدون، قصد داریم سیاست‌های ارزی را با سیاست‌های تجاری منطبق کنیم و بهترین ظرفیت‌سازی را در این حوزه داشته باشیم تا صادرات به موتور محرک بخش مولد اقتصادی کشور تبدیل شود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو