مناطق آزاد برای مقابله با تحریم ها از همه ظرفیت خود استفاده می کنند

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم گفت: دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد علاوه بر راه اندازی بخشی برای برندینگ، ستاد تدابیر ویژه را نیز برای تحریمها در مناطق آزاد راه اندازی کرده است. 

به گزارش فرینا، برنامه "گفت و گوی اقتصادی" با موضوع الزامات مدیریت تجارت در مناطق آزاد و با حضور مرتضی شیخ زاده سخنگو و مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.
شیخ زاده با انتقاد از اینکه طبق قانون کلیه اختیارات به مدیران عامل مناطق آزاد تفویض داده نشده گفت: در این مناطق دوگانگی هایی وجود دارد که موجب هدررفت انرژی و توان در این مناطق شده است. 
وی افزود: ای کاش مناطق آزاد ایران در محدوده های خالی از جمعیت داخلی تأسیس می شدند تا شاهد رویکرد صرفاً تجاری و صنعتی به این مناطق بودیم. به عنوان مثال منطقه آزاد قشم دارای جمعیت 150 هزار نفری و 67 روستا و سه شهر است که از این روز علاوه بر نگاه تجاری، رویکرد فوق دولتی را نیز به معشیت مردم می طلبد.
سخنگوی سازمان منطقه آزاد قشم با بیان اینکه تبدیل یک بخش از جزیره به منطقه آزاد و بی توجهی به سایر بخش ها اشتباه است گفت: توسعه در مناطق آزاد باید با پیوستگی مناطق و فعالیت ها همراه باشد.
شیخ زاده افزود: مدیرعامل فعلی منطقه آزاد قشم طی چهارسال مسئولیت خود به ایجاد زیرساخت هایی پرداخته که باید طی بیست سال قبل فراهم می شد. از جمله فعالیت های غیرتجاری مدیرعامل این منطقه می توان به آبرسانی منطقه آزاد قشم به بیش از 60 روستا و ساخت 300 کیلومتر جاده اشاره کرد.
وی با اشاره به وجود جاذبه های طبیعی و گردشگری در مناطق آزاد گفت: از سال 1392 تا 1397، حدود 60 میلیون گردشگر وارد مناطق آزاد شده اند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم با اشاره به اینکه یکی از بزرگترین نیازهای منطقه آزاد قشم نیاز به برق بوده افزود: یکی از بخش های سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد قشم سرمایه گذاری ایتالیایی ها در حوزه تولید برق پاک و احداث نیروگاه سولار 10 مگاواتی است. 
شیخ زاده با اشاره به آمار صادرات از مناطق آزاد در بازه زمانی1392 تا 1397 گفت: صادرات از مناطق آزاد به خارج حدود 3,8 دهم میلیارد دلار و به داخل کشور نیز حدود 2,1 دهم میلیارد دلار بوده است.
وی با اشاره به تولیدات مناطق آزاد در حوزه های مختلف اظهار کرد: در حال حاضر مواد اولیه برخی کالاهای مورد نیاز داخل مانند لوله های انتقال آب و روغن خودرو و فناوری های نو و های- تک در مناطق آزاد تولید می شوند. 
سخنگوی سازمان منطقه آزاد قشم اضافه کرد: تکثیر ژن ها برای تولید پوست و اجزای انسانی در کیش و تولید کاغذهای های –تک با توان تولید 70 درجه گرما و همراه با متخصصان ژاپنی در قشم از جمله تولیدات مناطق آزاد هستند. این اقدامات مطابق با تأکیدات مقام معظم رهبری در بند 11 سیاست های اقتصاد مقاومتی مبنی بر واردات دانش به داخل کشور است. 
شیخ زاده با اشاره به ورود بانکها برای سرمایه گذاری در مناطق آزاد یادآور شد: بانک مرکزی برای ورود بانکها به سرمایه گذاری در این مناطق رقم غیرمنطقی را تعیین کرده بود که با پیگیری مدیران و به ویژه دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد این رقم کاهش یافت و احتمال سرمایه گذاری بانک ها در این مناطق زیاد شد. در حال حاضر بورس بین المللی نیز در منطقه آزاد کیش راه اندازی شده است. 
وی با بیان اینکه مناطق آزاد می توانند بهترین نقش را برای برون رفت کشور از معضلات اقتصادی ایفا کنند عنوان کرد: قاچاق از مناطق آزاد معنایی ندارد چراکه از بیرون مرزهای این مناطق انجام می شود.  
مدیر روابط عمومی سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: در حال حاضر برندهای مختلفی مانند "کورس" و "هاردون" در صنعت لوازم خانگی و برند "مسی مو" در حوزه پوشاک در منطقه آزاد قشم ثبت بین المللی شده اند و در بازار امارات به فروش می رسند.

شیخ زاده گفت: دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد علاوه بر راه اندازی بخشی برای برندینگ، ستاد تدابیر ویژه را نیز برای تحریمها در مناطق آزاد راه اندازی کرده است. 
وی با اشاره به آمار میزان سرمایه گذاری داخلی و خارجی در مناطق آزاد از سال 1392 تاکنون گفت: 123 هزار میلیارد تومان مجوز برای سرمایه گذاران داخلی داده شده که 100 هزار میلیارد تومان از این میزان جذب شده و 7,5 میلیارد دلار نیز مجوز سرمایه گذاری خارجی داشتیم که تنها 1,5 میلیارد دلار آن جذب مناطق آزاد شده است. 
سخنگو و مدیر روابط عمومی وامور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم در پایان، تصمیمات اخیر دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و کارکرد این مناطق را در دوره تحریم ها امیدوارکننده دانست و افزود: وجود مناطق آزاد و استفاده از پتانسیل های آن یک مزیت ویژه برای کشور محسوب می شود. 
 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.