بازار سرمایه مسیر رشد را طی می کند

رشد این روزهای شاخص بورس چشمگیر و در حال گذراندن رکوردهای تاریخی خود است. کارشناسان علت آن را انتشار گزارش شرکت ها و برگزاری مجامع اعلام کرده اند.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، «مصطفی صفاری» کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه طبق روال سال‌های گذشته همیشه ماه خرداد و تیر بهترین زمان برای رشد بازار سرمایه بوده است، گفت: این موضوع همانند این است که یک فرد دارای باغی است که قصد فروش آن را دارد، بهترین زمان برای فروش این باغ زمانی است که درخت‌های این باغ میوه داده باشند.

وی افزود: اکنون که در فصل مجامع و تقسیم سود قرار داریم، زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس و رشد این بازار تلقی می‌شود.

صفاری با بیان اینکه گزارش منتشر شده عملکرد دو ماهه شرکت‌ها نقش چشمگیری را در رشد اخیر شاخص بورس داشته است، گفت: ۶ ماه نخست سال گذشته شرکت‌ها کالاهای خود را با نرخ دلار ۴,۲۰۰ تومان به فروش می‌رساندند در حالی که اکنون این نرخ به حدود ۱۱ هزار تومان رسیده و بی تأثیر در رشد بازار سرمایه نبوده است.

صفاری با تاکید بر اینکه اکنون نرخ تولید و نرخ فروش در بازار سرمایه از نقش قابل توجهی برخوردار است، گفت: اگر نرخ کنونی ارز به ۱۰ هزار تومان برسد باز هم نسبت به سال گذشته با رشد سه برابری همراه بوده که این موضوع در افزایش ارزش فروش شرکت‌ها بی تأثیر نیست.

این کارشناس بازار سرمایه معتقد است که همیشه سنت بورس در فصل مجامع بدین صورت بوده که شرکت‌هایی که ساختار قوی دارند از سودآوری بیشتری نسبت به سایر شرکت‌ها برخوردارند.

وی با اشاره به تأثیر متفاوت شوک سیاسی و اقتصادی در بازار سرمایه گفت: شوک‌های سیاسی کوتاه مدت هستند و حداکثر به مدت یک هفته شاهد تأثیر آن بر معاملات خواهیم بود اما برعکس شوک‌های اقتصادی مانند تغییر نرخ بهره یا نرخ دلار بلندمدت بوده و بیش از یکسال بر شاخص بورس تاثیرگذارند.

صفاری اظهار داشت: ما همچنان شاهد تأثیر شوک نرخ دلار که در بازار سال گذشته رخ داد، هستیم و این موضوع به عنوان یکی از شوک‌های مثبت برای شرکت‌های تولیدی محسوب می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تصمیماتی که در کشور به منظور رونق تولید در دستور کار قرار گرفته در سرمایه گذاری ها برای بهبود وضعیت تولید تأثیرگذار است و همین امر باعث می‌شود تا بازار در مسیر افزایشی قرار گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه مقام معظم رهبری شعار سال را رونق تولید نامگذاری کرده‌اند، شاخص بورس جزو شاخص‌های مقدم است که وضعیت تولید در کشور را نشان می‌دهد.

صفاری معتقد است: با تصویب سیاست‌های تشویقی شاخص بورس بیش از این با افزایش همراه می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: شاخص بورس اکنون در حال نوسان است و به سمت رشد در حال حرکت است.

مجامع امسال متفاوت با سال‌های گذشته است

«کوروش شمس» کارشناس بازار سرمایه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: دلیل اصلی رشد شاخص بورس انتشار گزارش اردیبهشت ماه شرکت‌ها بر روی سایت کدال و تحلیل کارشناسان بازار از وضعیت فروش و درآمدزایی شرکت‌ها است که چشم انداز مثبتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد.

شمس با بیان اینکه شاخص بورس همچنان در حال افزایش است اما رقم دقیقی را برای رشد شاخص بورس نمی‌توان اعلام کرد، گفت: امسال برگزاری مجامع با سال‌های گذشته متفاوت است که زمینه رشد شرکت‌ها را فراهم می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به اخبار مناسبی که در مجامع اعلام می‌شود و سود مناسبی که شرکت‌ها بین سهامداران تقسیم می‌کنند به نظر می‌رسد که تا قبل از مجامع روند معاملات در بازار سرمایه رونق داشته باشد.

وی به تأثیر کاهش نرخ دلار بر بازار سرمایه اشاره و تاکید کرد: بازار سرمایه با نرخ دلار نیما در حال قیمت گذاری است در حالی که نوسانات موجود مربوط به بازار آزاد است.

شمس افزود: افزایش نرخ دلار نیمایی که سال گذشته ۸ هزار تومان بوده است و امسال به بیش از ۱۰ هزار تومان رسیده به نفع بازار بوده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو