ژئو پارک ارس در مسیر جهانی شدن

عضو کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: برای ثبت جهانی ژئوپارک ارس اقداماتی خوبی انجام شده و به عنوان دومین ژئو پارک خاورمیانه و با امتیاز بالا توسط ارزیابان یونسکو ثبت خواهد شد.

به گزارش فرینا، سید علی چاوشیان در جریان بازدید از این ژئوپارک با اشاره به توجه ویژه یونسکو به ژئوپارک ها در راستای نقشی که در صنعت گردشگری و توسعه فرهنگی و آموزشی دارند، افزود: شهریورماه امسال پرونده ژئوپارک ارس از طریق کمیسیون ملی یونسکو در ایران به سازمان جهانی یونسکو ارسال می‌شود و ارزیابان این سازمان پاییز امسال برای آخرین بازدید جهت تایید پرونده و ثبت جهانی آن به این منطقه می آیند.
چاوشیان با بیان اینکه ژئوپارک ارس پس از ژئوپارک قشم در مسیر جهانی شدن است، گفت: مطمئنم اقدامات انجام شده در ژئوپارک ارس، ارزیابان یونسکو را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
وی با اشاره به اینکه برای ثبت جهانی پرونده‌ها انجام اقداماتی مطابق شیوه نامه‌های یونسکو ضروری است، گفت: پس از پذیرش پرونده ارزیابان بین المللی فرایند ارزیابی را انجام می دهند.
عضو کمیسیون ملی یونسکو در ایران با اعلام اینکه کل این فرایند یکسال بطول می‌انجامد، اظهارداشت: مطمئنم این پرونده با امتیاز بالا ثبت می‌شود و باعث رونق صنعت توریسم در منطقه خواهد شد.
چاوشیان با اشاره به سرمایه نمادین یا ارزش افزوده ای که ثبت جهانی این ژئوپارک برای منطقه ایجاد می کند، افزایش گردشگران داخلی و خارجی را از تبعات ثبت جهانی این پرونده اعلام کرد.
سازمان منطقه آزاد ارس آذرماه سال گذشته، پرونده ژئوپارک ارس را به یونسکو فرستاد.
این ژئوپارک شامل پنج ژئوسایت کوه علی‌باشی، کوه کیامکی، کوه گئچی قالاسی، آبشار ماهاران و آبشار آسیاب خرابه است که هر کدام نمونه‌های زمین‌شناسی کم‌نظیری دارند.
ژئوپارک (Geopark) به محدوده ای از اراضی طبیعی گفته می‌شود که در آن یک یا چند میراث زمین‌شناسی برجسته و با اهمیت جهانی وجود دارد، میراث زمین‌شناسی بخشی از تنوع زمین‌شناسی است که چشم اندازها و پدیده‌های آن از لحاظ آموزشی، پژوهشی و زیبایی‌شناختی کم‌نظیر و شگفت‌آور هستند.
میراث زمین‌شناسی هر ناحیه ای می‌تواند شامل مجموعه کانی ها، سنگ‌ها و فسیل ها، لایه‌ها و سازندها و فرم و شکل اراضی و یا اشکال زمین‌شناسی ساختمانی ویژه ای باشد که هر یک نمونه بسیار آشکار و بارزی از سیر اتفاقات و نقاط عطف تاریخ سیاره زمین و یا فرآیندهای حاکم بر آن باشد.
تاسیس ژئوپارک ارس و غنای میراث زمین‌شناسی آن در کنار دیگر جذابیت‌های فرهنگی، تاریخی و اقتصادی می‌تواند با ایجاد حس غرور و افتخار در سکنه محلی و ایجاد ماهیت اجتماعی و نشان‌دار کردن آن، جذابیت‌های گردشگری این منطقه را افزون کرده و با جذب گردشگر فرصت‌های توسعه ناحیه ای آن را بهبود بخشد. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو