ورود اوراق طلای آب شده به بورس کالا در دستور کار

مدیرعامل بورس‌کالای ایران از اقدامات برای انتشار اوراق بهادار مبتنی بر محصولات کشاورزی مانند زیره، پسته، خرما یا حتی طلای آب شده خبر داد.

به گزارش فرینا، حامد سلطانی‌نژاد در گفتگو با خبرنگار ایبِنا با اشاره به روند رو به رشد توسعه معاملات اوراق بهادار مرتبط با کالاها در چند سال گذشته، گفت: در این راستا موضوعات دیگری نیز در دستور کار قرار دارد؛ به‌ عنوان مثال اقداماتی برای انتشار اوراق بهادار مبتنی بر محصولات کشاورزی مانند زیره، پسته، خرما یا حتی طلای آب شده در جریان است.
سلطانی نژاد با بیان اینکه، پیش‌بینی می‌شود بازار آتی بورس‌ کالا در سال‌های آینده پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشد. افزود: در این زمینه در تلاشیم تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی و بازارهای آتی را هم توسعه دهیم.
وی با اشاره به این که پیش‌بینی می‌شود بازار آتی بورس‌ کالا در سال‌های آینده پیشرفت‌های بسیار خوبی داشته باشد، اظهار داشت: در مقابل اما در مورد صندوق‌های سرمایه‌گذاری با مشکلات زیادی مواجه هستیم. البته هم‌اکنون محدودیت‌هایی که برای صدور مجوزهای جدید برای تاسیس صندوق‌های سرمایه‌گذاری جدید ایجاد شده جلوی توسعه بازار صندوق‌های سرمایه‌گذاری را گرفته است.
مدیرعامل بورس‌کالای ایران گفت: اگر این محدودیت‌ها وجود نداشت، بدون شک هم‌اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری در طلا آن‌قدر بزرگ شده بودند که تنه به تنه بسیاری از بازارها می‌زدند و رشد بسیار زیادی کرده بودند، اما این محدودیت‌ها روند توسعه صندوق‌ها را متوقف کرده است.
سلطانی نژاد افزود: به‌طور کلی باید گفت یکی از مشکلات بازار آتی مباحث تقنینی است؛ یعنی با وجود اینکه سازمان بورس و مجموعه بازار سرمایه معاملات اوراق آتی را به رسمیت می‌شناسند اما این کافی نیست و نیاز به این است که مراجع بالاتر نیز از فواید و سازوکار این نوع معاملات آگاهی داشته باشند؛ به همین دلیل شاید بهتر باشد که جایگاه تقنینی ابزارهای مالی از قوانین صرف بازار سرمایه به قوانین بالادستی هم منتقل شود و در آنجا هم برای همه مکاتب حقوقی و قانونی ما این فهم ایجاد شود که این ابزار مفید و سودمند هستند.

توسعه تجارت با همسایگان از مسیر بورس کالا

وی با اشاره به اقدامات بورس کالای ایران در دو سال گذشته در راستای توسعه روابط با کشورهای همسایه گفت: در نخستین گام قرار است روابط تجاری ایران و عراق از طریق بورس‌کالا توسعه پیدا کند و در این زمینه مذاکرات سطح بالایی هم انجام شده است.
مدیرعامل بورس‌کالای ایران با اشاره به این که هم‌اکنون ارزش صادرات ایران به عراق به ۸ میلیارد دلار رسیده است، افزود: این امکان وجود دارد که با توسعه همکاری‌ها حجم صادرات ایران به عراق افزایش یابد.
سلطانی نژاد با بیان این مطلب که در بخش بین‌الملل ریل‌گذاری‌ها و هدف‌گذاری‌های خوبی در بورس‌کالا انجام شده است، اضافه کرد: مراحل مطالعاتی برای توسعه روابط اقتصادی با عراق به مراحل نهایی رسیده است و به‌زودی همکاری‌ها و روابط بورس‌کالا با بازار عراق توسعه پیدا خواهد کرد.
وی در توضیح بخش‌های مورد نظر برای توسعه همکاری‌های تجاری افزود: برنامه‌های مختلفی برای ایجاد زیرساخت تبادلات تجاری طراحی شده است که از جمله این موارد می‌توان به تشکیل بورس مشترک با عراق یا ایجاد زیرساخت‌هایی برای ساخت انبار کالا اشاره کرد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو