همكاري دبيرخانه شورايعالي مناطق آزاد و ويژه و سازمان امور مالياتي در كشف و پيگيري متخلفين مالياتي

مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور گفت: با همکاری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شرکت بورس کالای ایران، طراحی فرآیند جدید شناسایی فرار مالیاتی در معاملات بورس کالا با تاکید بر وصول مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفته است.

به گزارش فرینا به نقل از رسانه مالیاتی ایران، هادی خانی از شناسایی بیش از 24 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی با رصد تراکنش های بانکی و صدور برگ تشخیص، در سه سال اخیر خبر داد و افزود: طی سه سال گذشته، اقدامات لازم به منظور اخذ صورتحساب‎های بانکی حدود 17 هزار مودی مشکوک به فرار مالیاتی و همچنین تفکیک و ارسال اطلاعات به ادارات‎کل جهت شناسایی مودیان و مطالبه و وصول مالیات متعلقه انجام گرفته است.
خانی اظهار داشت: در حال حاضر بالغ بر 422 میلیون رکورد اطلاعات تراکنش‎های بانکی افراد مشکوک به فرار مالیاتی در سطح کشور، در دستور رسیدگی واحدهای مالیاتی قرار دارد.
وی همچنین از شناسایی حدود 6000 مودی جدید از طریق شناسایی و رسیدگی به اطلاعات تراکنش‎های مشکوک بانکی خبر داد و گفت: تاکنون از محل بررسی تراکنش های مشکوک بانکی حدود هشت هزار شخص، بالغ بر 24 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی، شناسایی و برای این اشخاص برگ تشخیص صادر گردیده است.
مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور همچنین تصریح کرد: مطابق قانون، شرکت‎های مستقر در مناطق ویژه و آزاد تجاری صنعتی از معافیت‎ها و مشوق‎هایی برخوردارند که از مهمترین آنها، برخورداری از معافیت مالیاتی موضوع ماده 13 قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی جمهوری اسلامی و همچنین معافیت مالیات ارزش افزوده بابت معامله بین فعالین اقتصادی در مناطق مختلف اقتصادی و آزاد تجاری صنعتی است که این معافیت‎ها در پاره ای موارد، محمل مناسبی برای فرار مالیاتی برخی شرکت‎های متخلف بوده است.
خانی افزود: از اقدامات مهم سازمان در زمینه مبارزه با فرار مالیاتی در این مناطق، شناسایی فرارهای مالیاتی ناشی از سوء‎استفاده از معافیت‌های صادرات و مناطق ویژه و آزاد تجاری صنعتی از محل عرضه‌ محصولات پتروشیمی در معاملات شرکت بورس کالای ایران بابت مواد اولیه محصولات پتروشیمی بوده که در این رابطه، اطلاعات مالی اشخاص مشکوک از مراجع ذیربط اخذ و مطالبه حقوق حقه دولت صورت گرفته است.
وی اظهار داشت: در این رابطه تا پایان سال 1397، اطلاعات خرید 249 شرکت به 24 اداره کل حسب مورد ارسال شده است که پیگیری‌های به‎عمل آمده از معاملات بورس کالا، تاکنون منجر به مطالبه مبلغی در حدود 4260 میلیارد تومان (مالیات و جریمه عملکرد و ارزش افزوده) شده است.
مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: با همکاری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و شرکت بورس کالای ایران، طراحی فرآیند جدید شناسایی فرار مالیاتی در معاملات بورس کالا با تاکید بر وصول مالیات بر ارزش افزوده در دستور کار قرار گرفته است.
خانی با بیان اینکه کشف و شناسایی فرار مالیاتی و شناسایی مودیان جدید از مهمترین برنامه های این سازمان است، تاکید کرد: سیاست سازمان در سال جاری این است که با تکمیل پایگاه اطلاعات مودیان، کشف فرارهای مالیاتی و شناسایی فعالان اقتصادی فاقد پرونده مالیاتی، درآمدهای پیش‎بینی شده امسال محقق گردد.
وی تصریح کرد: کشور ما دارای ظرفیت‌‎های گسترده‎ای از جهت درآمدهای قابل وصول مالیاتی است و در صورت اجرای کامل طرح جامع مالیاتی، عملا امکان دسترسی نظام مالیاتی به لایه‎های پنهان و غیرشفاف اقتصاد فراهم خواهد شد.
مدیر کل دفتر بازرسی ویژه، مبارزه با پولشویی و فرار مالیاتی سازمان امور مالیاتی کشور درخصوص فرار مالیاتی در برخی صنوف همچون طلا و جواهر نیز گفت: در این رابطه نیز تاکنون وضعیت مالیاتی 1399 مودی فعال در صنف طلا و جواهر مورد بررسی قرار گرفته و اطلاعات بانکی این افراد به منظور شناسایی و کشف فرار مالیاتی احتمالی اخذ شده است.
خانی در خصوص همکاری سایر دستگاه های ذیربط با این سازمان در زمینه برخورد با مجرمان مالیاتی افزود: طی سال‎های اخیر، همکاری دستگاه‎های انتظامی، نظارتی و امنیتی، از جمله سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور، معاونت اقتصادی وزارت اطلاعات، معاونت مبارزه با جرایم اقتصادی و پلیس آگاهی ناجا با سازمان امور مالیاتی کشور به شدت ارتقا پیدا کرده و شاهد تعامل حداکثری این دستگاه‎ها با نظام مالیاتی در زمینه تبادل اطلاعات مثبته، پیشگیری از وقوع جرم، هم افزایی در شناسایی مجرمان و برخورد قاطع با متخلفان هستیم. 

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو