رییس هیات عامل ایمیدرو در گفتگوی اختصاصی با پیام آوران معدن و فولاد خبر داد:

ضرورت رعایت مسائل زیست محیطی در توسعه مکران

منطقه آزاد چابهار به واسطه برخورداری از مزیت های ژئو استراتژیک و دسترسی به آبهای آزاد و زیر ساخت بندری از ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به هاب صنایع فولادی را همچون منطقه ویژه خلیج فارس برخوردار است.

به گزارش فرینا به نقل از پیام آوران معدن و فولاد، این سخنان رییس هیات عامل ایمیدرو است که معتقد است مزیت‌های سواحل مکران به همراه اقدامات و برنامه‌های ایمیدرو در ایجاد کنسرسیوم ۱۰ میلیون تنی فولاد با حضور ۳ غول بزرگ زنجیره فولاد باعث می شود همگام با تکمیل روند توسعه زیر ساخت‌های حمــل و نــقلی و انرژی شـاهد افزایش حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد هاب صنایع فولادی در این سواحل باشیم. موضوعی که بر اساس سند ششم توسعه و راهبردهای ابلاغی رهبر معظم انقلاب وظیفه آن به سازمان نوسازی و توسعه صنایع معدنی واگذار شده است.

مزیت های اقتصادی چابهار

خداداد غریب‌پور در گفتگو با پیام آوران معدن و فولاد در خصوص برنامه های این سازمان در توسعه معدنی سواحل مکران گفت: منطقه آزاد چابهار به واسطه دسترسی به آبهای آزاد که امکان ارتباط با خطوط کشتیرانی جهانی را فراهم می‌کند به همراه بهره گیری از منابع انرژی ارزان از موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری در حوزه های مختلف معدن و زنجیره فولاد برخوردار بوده و با توجه به تمرکز دولت در توسعه زیر ساخت های حمل و نقلی و بندری این منطقه ظرفیت لازم برای تبدیل شدن به قطب صنایع فولادی را دارد.

غریب پور افزود: ایمیدرو در راستای وظایف محوله برنامه های توسعه ای را در اولویت قرار داده به گونه ایکه از مجموع ۳۴ هزار میلیارد تومان سود انباشت حاصل از شرکت های بورسی زیر مجموعه خود بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان آن را به طرح های توسعه ای معدن و صنایع معدنی قرار داده که توسعه و رونق سواحل مکران نیز بخشی از این اهداف را شامل می شود.

وی به ایجاد کنسرسیوم تولید ۱۰ میلیون تنی فولاد در سواحل مکران اشاره کرد و گفت: بر اساس سند ششم توسعه و برنامه راهبردی توسعه سواحل مکران که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده سواحل مکران و منطقه چابهار باید تا ۱۰ سال آینده به هاب صنایع فولادی تبدیل شود و در این راستا سازمان نوسازی و توسعه صنایع معدنی (ایمیدرو) موظف شده تا اقدامات و زیر ساخت های لازم برای استقرار واحدهای صنایع فولادی در چابهار را فراهم کند.

ریس هیات عامل ایمیدرو افزود: در گام نخست ایمیدرو با ایجاد شرکت فولاد مکران نسبت به احداث واحد ۴ میلیون تنی آهن اسفنجی اقدام کرده که در فاز نخست واحد ۱٫۶ میلیون تنی با سرمایه ۱۱۲ میلیون یورویی تا سال ۱۴۰۰ به بهره برداری خواهد رسید و در فاز دوم با تکمیل طرح تولید نهایی به ۳٫۸ میلیون تن افزایش خواهد یافت.

دو قلوهای فولادی جنوب

غریب پور گفت: با توجه به برنامه های راهبردی توسعه صنایع فولادی در سواحل مکران سه شرکت بزرگ، فولاد مبارکه اصفهان، شرک معدنی و صنعتی گل گهر و شرکت معدنی و صنعتی چادرملو نسبت به تشکیل کنسرسیومی تولید ۱۰ میلیون تنی فولاد اقدام کرده که پس از انجام مطالعات در نیمه نخست مهرماه سال جاری از این کنسرسیوم رونمایی خواد شد.

وی افزود: برنامه ریزی ها در جهت ایجاد بندر تخصصی برای امکان بارگیری و تخلیه کشتی های بزرگ ۴۰۰ هزار تنی صورت گرفته و همچنین شرکت های این کنسرسیوم در جهت تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای منطقه با توجه به هزینه های بالای حمل و نقل تا زمان فراهم شدن و تکمیل زیر ساخت های حمل و نقلی با شرکت های استرالیایی مذاکراتی انجام داده است

رییس هیات عامل ایمیدرو با عنوان اینکه مسایل زیست محیطی در این پروژه ها رعایت شده است گفت: با تکمیل طرح های ۱۰ میلیون تنی کنسرسیوم فولادی و تکمیل واحد ۴ میلیون تنی فولا مکران در مجموع ۱۴ میلیون تن فولاد در منطقه چابهار تولید خواهد شد که علاوه بر ایجاد هاب صنایع فولادی به عاملی در جهت توسعه منطقه مبدل خواهد شد.

غریب پور در پاسخ به این که با توجه به تولید ۱۰ میلیون تنی فولاد در منطقه آزاد و ویژه اقتصادی خلیج فارس و زیر ساخت های مناسب این منطقه آیا امکان ایجاد رقابت و جذابیت برای سرمایه گذاری در سواحل مکران با وجود چنین رقیب قدرتمندی وجود دارد افزود: باید توجه داشت که منطقه ژئو استراتژیک مکران نیز همانگونه که اشاره شد از مزیت های مناسبی همچون دسترسی به آبهای آزاد و کشورهای پر جمعیت به همراه مشوق های مشابه منطقه آزاد خلیج فارس برخوردار بوده و همچنین ایمیدرو با ایجاد کنسرسیوم ۱۰ میلیون تنی فولاد و حضور سه غول زنجیره فولاد در جهت ایجاد زیر ساخت‌های توسعه ای و فراهم آوردن جذابیت حضور سرمایه گذارن بخش خصوصی اقدام کرده است. بنابراین انتظار می رود منطقه آزاد چابهار نیز روند توسعه ای را طی کرده و به همراه منطقه ویژه اقتصادی خلیج فارس به هاب صنایع فولادی تبدیل شود.

وی همچنین از ایجاد کنسرسیوم اکتشافی نیز خبر داد و گفت: با توجه به اهمیت اکتشاف به عنوان نخستین حلقه از زنجیره تولید فولاد نسبت به ایجاد کنسرسیوم اکتشافی اقدام شده و با بهره‌گیری از دانش فنی و تجهیزات نوین و سرمایه گذاری مشترک برنامه اکتشاف ۳۰۰ هزار کیلومتر مربعی را برنامه ریزی کرده است همچنین از ظرفیت های این کنسرسیوم نیز در راستای توسعه صنایع فولادی در منطقه ویژه خلیج فارس و سواحل مکران استفاد خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو