تمایل ۹ کشور برای سرمایه گذاری در بندر چابهار

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان، رسالت بندر چابهار در راستای تقویت پیوند کشورها و همکاری متقابل است و کشورهای مختلف بر اساس نیاز و منافع می توانند در این بندر بدون هیچ محدودیتی سرمایه گذاری و فعالیت کنند.

به گزارش فرینا به نقل از پرتال حمل و نقل، بهروز آقایی با اشاره به اینکه امکان پیوستن دیگر کشورها به موافقتنامه سه جانبه چابهار از قابلیت های آن است، گفت: بندر چابهار به صورت انحصاری در اختیار هیچ کشوری قرار داده نشده و نخواهد شد و امکان سرمایه گذاری و فعالیت کشورهای دیگر در بندر چابهار بدون هیچ محدودیتی وجود دارد.

آقایی با اشاره به اینکه بندر چابهار نزدیک ترین و کم هزینه ترین مسیر دسترسی حاشیه اقیانوس هند به بازار جهان است، افزود: بهره گیری از این بندر کاهش چشمگیری در زمان و هزینه انتقال بار کشورهای منطقه را به همراه دارد و اقتصاد این کشورها را به یکدیگر متصل می کند. با توجه به این مزیت از سال گذشته نمایندگان چندین کشور از جمله چین، مالزی، قزاقستان، ازبکستان، لهستان، افغانستان، هند، روسیه، ژاپن و...از بندر چابهار بازدید کرده و تمایل خود را برای سرمایه گذاری در بندر چابهار نشان داده اند.

وی با بیان اینکه سازمان بنادر بر اساس اسناد بالادستی با برنامه ریزی دقیق در حوزه بنادر کشور به خصوص بندر چابهار، با حفظ استقلال نقش این بندر را به عنوان بازیگر مهم در تعاملات منطقه ای در دستور کار قرار داده است، خاطرنشان کرد: بندر چابهار به عنوان یکی از فاکتورهای بسط و گسترش پیوندهای منطقه ای ، منافع همه کشورها به خصوص همسایگان را به صورت متقابل لحاظ کرده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه در سال گذشته بیشتر مباحث توافقنامه ایران، هند و افغانستان به عنوان یکی از اسناد بالادستی در خردادماه ۹۵ بین این سه کشور منعقد شد، اظهار کرد: در این توافقنامه همکاری متقابل منطقه ای در حوزه بهره گیری از بندر چابهار بود و یکی از قابلیت های آن امکان پیوستن کشورهای دیگر به آن بوده که البته این امر مبتنی بر حفظ استقلال اقتصادی و تجاری در بندر چابهار است. بندر چابهار به عنوان دروازه ملل برای تجارت آزاد و آسان پذیرای همه کشورها به خصوص همسایگان برای ایجاد منافع متقابل با بهره گیری و تعامل با بنادر کشورهای منطقه به ویژه بندر گوادر و بنادر عمان است و در این راستا سازمان بنادر و دریانوردی هیچ گونه محدودیتی در خصوص حضور کشورها در بندر چابهار وجود ندارد و هرگز این بندر به صورت انحصاری در اختیار هیچ کشوری قرار نداده است و نخواهد داد.

آقایی با بیان اینکه بندر چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی کشور در حوزه های نفتی، انبارداری، کانتینری، کارخانجات، پردازی و... فرصت های بسیاری خوبی دارد، گفت: در همایش فرصت های سرمایه گذاری بندر چابهار که هفتم اسفندماه سال گذشته با دعوت از ۳۵ کشور برگزار شد، این ظرفیت ها مطرح و از کشورهای مختلف برای پیوستن به توافقنامه چابهار دعوت به عمل آمد.

وی افزود: تقویت پیوند ملت های منطقه و کشورهای محصور در خشکی از طریق بندر استراتژیک چابهار، ارتقای مولفه های اقتصادی و اجتماعی مردم کشورهای منطقه از طریق افزایش مبادلات منطقه ای و توسعه اقتصادی دریا محور از اهداف این بندر است و به طور قطع به دنبال شکل گیری مناسبات تجاری، زمینه های سرمایه گذاری، اشتغال، تکنولوژی و دانش و فناوری در منطقه فراهم می شود که برقراری این پیوند برای همه کشورهای منطقه موثر خواهد بود.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو