وزیر اقتصاد در پاسخ به سوال نمایندگان مجلس:

بیش از 4 سال دولت قبل اموال بانك‌ها واگذار شد/ اصلاحیه بودجه برای تحقق شعار سال به مجلس ارسال می‌شود

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به برنامه‌های دولت برای مهار تورم و رشد تولید، اظهار کرد: ظرف هفته های آینده یک پیشنهاد اصلاحی به مجلس ارائه خواهیم کرد تا قانون بودجه 1402 به اهداف خود برای تحقق شعار سال دست پیدا کند.

به گزارش فرینا به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی، که برای پاسخگویی به سوال نمایندگان به صحن مجلس رفته بود، گفت: در خصوص سوال قبلی نمایندگان درباره فروش اموال مازاد بانک ها وعده ای را به مجلس دادم مبنی بر اینکه تلاش می کنیم در همین دوره کوتاه بیش از تمام 4 سال دولت قبل اموال مازاد بانک ها را واگذار کنیم و امروز سربلند اعلام می کنم که به این وعده وفا کرده و ما اکنون 58 هزار میلیارد تومان واگذاری اموال مازاد بانک ها را تا پایان اسفند سال گذشته شاهد بودیم که این رقم از ابتدای دولت تا پایان اسفند گذشته بیش از رقم 54 هزار میلیارد تومانی است که در دولت قبل بوده است.

خاندوزی در ادامه بیان کرد: در این لحظه مجددا به نمایندگان اعلام می کنم که برنامه ریزی و هدف گذاری ما برای سال 1402 برای اینکه بانک ها مکلف شوند از داشتن دارایی های مازاد و بنگاه داری دست بردارند و اموال مازاد خود را واگذار کنند، در سال جدید بیش از سال قبل خواهد بود و این عدد را در پایان سال مجددا به مجلس ارائه می کنم .

سخنگوی اقتصادی دولت در پاسخ به سوال زهره الهیان نماینده تهران نیز در خصوص افزایش قیمت ها بعد از اجرای طرح حذف ارز ترجیحی بود نیز اظهار کرد: ابعاد طرح حذف ارز 4200 بسیار وسیع و بزرگ بود و تکلیفی بود که روی زمین باقی مانده بود و دولت تلاش کرد از طریق اعطای یارانه‌های حداکثری به حدود 90 درصد افراد جامعه کشور و اعمال عادلانه بین سه دهک ضعیف با سایر اقشار که به شکل ویژه تری حمایت شوند، طرح را بدون تنش اجتماعی در شش ماه نخست اجرای این طرح پیش ببرد.

خاندوزی در ادامه گفت: شخص آقای رییس جمهور در رسانه ملی در خصوص این طرح گفت و گو کرد و اقدامات اقناعی برای مردم صورت گرفت.خاندوزی در بخش دوم اظهارات خود در پاسخ به سوال الهیان نماینده مردم تهران اظهار کرد: برداشتن آوار مستمر کاهش قدرت خرید مردم و تورم هایی که از سال 97 تا امروز به شکل مستمر با آن مواجه و همزمان با این تورم های چند ساله و بی عملی های انباشته را داشتیم که دولت ناچار بود با عملیات ویژه تری به کمک مجلس آنها را دنبال کند.

وی افزود: در حوزه تدابیر و سیاست های لازم برای پیاده سازی و اجرای حذف ارز ترجیحی ستاد اقتصادی دولت مسئولیت این کار را به جهت طراحی عملیات و سیاست به سازمان برنامه ارجاع کرد و سازمان برنامه طرحی را مبتنی بر قانون بودجه 1401 تدوین کرد که پیاده سازی و اجرا شدن آن طرح به شکل محوری به ستاد تنظیم بازار سپرده شد که در ابتدای اجرای طرح به صورت مستمر و یک روز در میان جلساتی با حضور معاون اول رئیس جمهور تشکیل می شد و بعد از گذشت ضرورت‌های زمانی با فاصله‌ای به شکل هفته‌ای یک یا دو بار جلسه این ستاد با هدف تنظیم بازارهای اقتصادی انجام شد و در ذیل ستاد تنظیم بازار نهادی که پیشنهاد قیمت ها را برای ستاد تهیه می کرد سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده و دبیرخانه ستاد بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با اشاره به مسئولیت‌های وزارت جهاد کشاورزی در زمینه اصلاح ارز ترجیحی، گفت: ماده یک قانون تمرکز وزارت جهاد کشاورزی اختیار را در کل زنجیره محصولات از تولید تا تجارت در اختیار این وزارتخانه قرار می دهد و این وزارتخانه باید درباره اقلامی که به طور مستقیم و غیر مستقیم از ارز 4200 تومانی استفاده می‌کردند، مسئولیت را بر عهده می گرفت، همچنین در حوزه حمایتی مسئولیت بر عهده وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بود.

خاندوزی گفت: ما در حوزه وزارت اقتصاد از این جهت که قائل بودیم اجرای حذف ارز 4200 تومانی حتماً باید همراه با تدابیر کالابرگی باشد که در مصوبات مجلس نیز بر آن تاکید شده بود نامه‌ای را در اردیبهشت ماه سال گذشته به صورت محرمانه برای رئیس جمهور ارسال کردیم و از رئیس جمهور خواستیم با توجه به اینکه نان آخرین سنگر معیشتی مردم است و نباید در این طرح دچار خلل شود، هرچند که مسئولیت اصلی وزارت اقتصاد و دارایی مرتبط نبود اما پیشنهاد دادیم که حاضریم مسئولیت را به جای دوستان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت در این وزارتخانه بر عهده بگیریم و رئیس جمهوری اعتماد کردند و از مجموعه حذف ارز ترجیحی موضوع آرد و نان به وزارت اقتصاد و وزارت کشور محول شد.

وی یادآور شد: موفق شدیم در کمتر از 100 روز و برای 31 استان و 80 هزار واحد صنفی را به کارتخوان های هوشمند تجهیز کنیم و رصدپذیری زنجیره آرد کشور را فراهم کنیم. وی افزود: در حوزه آرد خبازی کشور نه تنها شاهد افزایش 2.5 درصدی که سالانه افزایش می یافت نبودیم بلکه شاهد کاهش مصرف بودیم، آنهم به جهت اجرای همین طرحی که مدنظر وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار گرفت تا نان به عنوان آخرین سنگر معیشتی مردم خدشه دار نشود.

وزیر اقتصاد در ادامه همچنین درباره وضعیت امروز و رو به آینده تاکید کرد: دولت به سرعت پیام نارضایتی های مردمی را شنید و اتفاقا بخشی از تغییراتی که در کابینه صورت گرفته، دقیقا در همین جهت است که ما ان شالله به جهت کنترل بازارچه در بخش کشاورزی و چه سایر بخش ها بتوانیم مشکلات را برطرف کنیم و سال 1402 با کمترین ضعف و آسیب نسبت به کنترل بازارها اقدامات به جلو پیش رود.

خاندوزی با ابراز امیدواری نسبت به تصویب سریع مالیات بر سوداگری در مجلس اظهار کرد: ما در سازمان امور مالیاتی پیش از مصوبه، بسترها را برای اجرای قانون مالیات بر سوداگری آماده کرده‌ایم به محض تصویب و ابلاغ با فوریت اجرا خواهیم کرد. وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار کرد: امید داریم با تدابیری که بانک مرکزی در زمینه کنترل ارز مدنظر قرار داده، بتوانیم مشکلات ارزی را برطرف کنیم.

وی تاکید کرد: در راستای هدف گذاری شعار سال که در آن مهار تورم مدنظر قرار گرفته است، مشکلات را برطرف کنیم، البته ما در این بخش پیشنهاداتی را آماده و به سازمان برنامه و بودجه ارائه کردیم، لذا ان شالله ظرف هفته های آینده یک پیشنهاد اصلاحی به مجلس ارائه خواهیم کرد تا قانون بودجه 1402 به اهداف خود برای تحقق شعار سال دست پیدا کند.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با اشاره به عدم تحقق پیش بینی‌های کسری بودجه دولت در سال گذشته با انضباط مالی دولت، اظهار کرد: کنترل کسری بودجه دولت را با جدیت دنبال می کنیم، افزایش سهم درآمدهای مالیاتی و پایدار، کنترل نقدینگی که در سال گذشته محقق شد همچنان ادامه دارد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :