وزیر امور اقتصادی و دارایی در نشست با فعالان اقتصادی ارس؛

مناطق آزاد باید پایگاه تولید و صادرات باشند / برخورداری از معافیت مالیاتی، منوط به ارائه اظهارنامه

لینک کوتاه: freena.ir/detail/66821
ساعت 06:47 شنبه 20 خرداد 1402
وزیر امور اقتصاد و دارایی در نشست مدیران و فعالین اقتصادی منطقه آزاد ارس با اشاره به موضوع ماده 65 و تفویض اختیارات به مناطق آزاد، تاکید کرد: هر مقامی که در مناطق آزاد حضور دارد باید با هماهنگی مدیرعامل منطقه آزاد عمل کند که نتیجه این موضوع تسهیل و کاهش بروکراسی اداری خواهد شد و از رئیس‌جمهور درخواست کرده‌ایم دستگاه‌هایی که همکاری‌های لازم با مناطق آزاد را انجام نمی‌دهند به‌عنوان تخلف تلقی کرده و برخوردهای لازم با دستگاه مربوطه صورت پذیرد.

به گزارش فرینا، سید احسان خاندوزی ادامه داد: وقتی از تسهیل تولید صحبت می‌کنیم این موضوع به معنای بی قاعدگی نیست. در دهه گذشته بسیاری از جذابیت‌های قانونی مناطق آزاد کمرنگ‌تر شده و سعی داریم رویکرد سال 1400 تعادل باشد بطوریکه نه رویکرد رهاسازی باشد که مناطق را تبدیل به پایگاه‌های واردات کالا به‌جای پایگاه‌های تولید و صادرات نماید و نه آنقدر سختگیری صورت گیرد که اساسا فعال اقتصادی سرمایه‌گذاری در سرزمین اصلی را به سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد ترجیح دهد.

خاندوزی، از تلاش برای احیاء جذابیت‌های مناطق آزاد خبر داد و گفت: می‌خواهیم در عمل معافیت مالیاتی و گمرکی را محقق سازیم و در عین حال تمامی ضوابط نظارتی هم رخ دهد. شرط برخورداری از معافیت مالیاتی تکمیل اظهارنامه مالیاتی خواهد بود و هیچ دستگاهی به‌عنوان منبع درآمدی نباید چشم داشتی به مالیات سرمایه‌گذاران داشته باشد.

وی افزود: از 28 اردیبهشت ماه سالجاری هیچگونه بخشنامه، دستور عملی و آئین نامه‌ای برای فعالین اقتصادی لازم الجرا نخواهد بود مگر اینکه در درگاه ملی قوانین و مقررات درج گردد و باید یک هفته قبل‌تر به اطلاع اتاق‌ها، انجمن‌ها و اتحادیه‌های اقتصادی برسد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی در خاتمه با اشاره به تخصیص ارزی نسبت به واردات گفت: ترجیح سیاست‌گذار این است که در منطقه آزاد باید حداقل به قدر نیاز وارداتی خودش ارز تولید کند و تراز تجاری ارزی کشور را مثبت نماید.

آخرین اخبار

جغرافیای مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، میراث دار فرهنگ ثروت آفرینی است
اولین ماهنامه اختصاصی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی منتشر شد
نشست ملی مدیران روابط عمومی و امور بین الملل مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور
تورهای بازدید از صنایع و بخش‌های اقتصادی منطقه آزاد اروند برگزار می‌شود
حضور منطقه آزاد اروند در رویداد بین المللی همتایابی در اقتصاد دریامحور ایران

یادداشت

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی؛ هویت بخش شعار «جهش تولید با مشارکت مردم»
«جهش تولید» نیاز به «مشارکت مردمی» دارد
اهداف اقتصادی در حکومت مردم‌سالار باید توسط توده مردم تعیین شود
معرفی یکهزار بسته سرمايه‌گذاری با هدف جذب سرمايه گذاری خارجی در هند
چرا ماکو، سرزمین چهارسو؟