راهگذر شرق؛ شاهرگ حیاتی توسعه سرمایه گذاری از سرخس تا چابهار است

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: راهگذر یا کریدور شرق که منطقه آزاد چابهار مولود آن بوده، شاهرگ حیاتی توسعه سرمایه گذاری از سرخس تا چابهار و رسیدن چابهار به توسعه یافتگی است.

به گزارش فرینا، امیر مقدم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در محل خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز مشهد راه افتادن شبکه ترانزیتی در شرق کشور را حاصل چند کار مدیریتی دانست و افزود: باید تلاش کرد پای بخش خصوصی به صنعت ترانزیت باز شود و به این بخش اطمینان داد که محور مواصلاتی شرق امن و دارای توجیه اقتصادی است.

مقدم گفت: یکی از شیوه‌های اطمینان بخشی به سرمایه‌گذار این است که برای شهرهایی که ذی نفع در این راهگذر هستند منافع تشریح شود که این فرصت در دومین نمایشگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مشهد فراهم شد تا رییس و اعضای هیات مدیره و معاونان مناطق آزاد محور شرق در نشست‌های تخصصی شرکت کنند و منطبق بر تدابیری که در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد اتخاذ شده است این موضوع با سرعت جلو برود.

وی افزود: برای جذب سرمایه گذاران، 100 بسته سرمایه گذاری فاقد کاغذبازی اداری در منطقه آزاد چابهار تدوین شده است تا سرمایه گذار بدون نیاز به گذراندن مراحل اداری در دریافت مجوزها بتواند به راحتی در منطقه مورد نظر سرمایه گذاری کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: تمام نقاطی که جاذبه های اقتصادی، رفاهی و گردشگری در منطقه آزاد چابهار داشته اند در بسته سرمایه گذاری مزبور دیده شده است و تمام این بسته‌ها دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی در مشهد (27 تا 30 تیرماه) رونمایی شد که ارزش ریالی آن 500 هزار میلیارد ریال است.

مقدم گفت: امروز برای همه افرادی که علاقمند به سرمایه گذاری در این منطقه هستند، منطقه آزاد چابهار بهترین فرصت به شمار می رود و این موضوع مسئولیت ما را سنگین‌تر می کند تا خدمات جنبی و مشوق‌های قانونی و بازرگانی را در اختیار سرمایه گذاران قرار دهیم.

وی افزود: با تفاهم نامه هایی که در دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی در مشهد امضا شد، وارد عرصه جدیدی از اقتصاد شرق به ویژه توسعه یافتگی در این منطقه از سرخس تا چابهار شدیم که شاهد رشد اقتصادی این منطقه خواهیم بود، این طور نیست که منافع اقتصادی لزوما در چابهار باشد، سرمایه گذاران زیادی علاقه مند هستند در استانهای خراسان سرمایه گذاری کنند زیرا بنا دارند زنجیره تولید خود را از چابهار تا سرخس کامل کنند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: در این راستا تفاهم‌نامه راهبردی و توسعه همکاری با شرکت «سپاد»، شرکت ایران خودرو خراسان، مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون، تفاهم‌نامه جامع صنعت آبزی پروری و خدمات شیلاتی با سازمان شیلات و انتقال آن از بندر چابهار به خراسان رضوی در دومین نمایشگاه مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در مشهد منعقد شد.

**تلاش چابهار برای جذب سرمایه گذاران خارجی

مقدم گفت: این منطقه مولود مطالعات محور شرق بوده که در دهه 60 انجام شده است، زیرا آسیای مرکزی محصور در خشکی است و تنها راه دسترسی به آبهای آزاد از مسیر چابهار می گذرد.

وی افزود: چابهار خاستگاه و پایگاه استقرار پاکستانی ها و هندی‌هاست و بسیاری از بلوچ‌هایی که صاحبان طلا و جواهر در دوبی بودند به چابهار آمده و در کنار استادکاران هندی صنعت طلا و جواهر را در این منطقه فعال کرده اند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، به مراودات تجاری منطقه آزاد چابهار با بازرگانان افغانستانی اشاره و بیان کرد: تاکنون پنج دور موافقتنامه با وزارت تجارت افغانستان منعقد شده و 50 هکتار زمین به یک تاجر افغانستانی واگذار شده است و اخیرا هم وزیر تجارت و صنعت افغانستان سفری به چابهار داشته‌اند و طبق پیگیری نماینده ویژه رییس جمهوری در امور افغانستان دور ششم این موافقتنامه با وزارت تجارت و صنعت افغانستان منعقد خواهد شد.

مقدم گفت: برای ایجاد مناطق آزاد مشترک بین ایران و عمان، ایران و پاکستان در حال انجام مذاکرات اساسی هستند که امیدواریم به زودی این مذاکرات به نتیجه برسد.

وی افزود: در تلاش هستیم بین منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی چابهار و مناطق ویژه اقتصادی سرخس و دوغارون گفتمان واحد ایجاد کنیم که در همین راستا در نمایشگاه مزبور تفاهم‌نامه‌ای با منطقه ویژه اقتصادی منعقد شد تا آرام آرام مسیر رسمی ترانزیتی کریدور شرق فعال شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اضافه کرد: با حضور دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیز یکی از موجه‌ترین سامانه‌ها که می‌تواند خدمات الکترونیکی لازم را در حوزه کامیون‌ها ارایه دهد در محل نمایشگاه مزبور رونمایی شد که مجوزهای قانونی آن توسط بخش خصوصی گرفته شده و اقدامات نرم افزاری آن تکمیل شده است.

**پیشرفت 80 درصدی راه آهن چابهار ـ زاهدان

مقدم پیشرفت راه آهن زاهدان ـ چابهار را بیش از 80 درصد ذکر و اضافه کرد: این منطقه جز مطالبه‌گران تسریع در اجرای این طرح است و با مذاکراتی که با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور انجام گرفته، هم مطالبه‌گری‌ها سرعت گرفته است و هم تلاش شده در قالب یک کنسرسیوم مالی بسته های سرمایه‌گذاری نیز در این بخش تعریف شود مشروط بر این که شرکت مزبور علاقه‌مندی خود را نشان دهد.

وی افزود: ما نمی‌توانستیم منتظر تکمیل راه آهن بمانیم و بعد از آن کریدور شرق را فعال کنیم، زیرا این کریدور لزوما مربوط به ریل نمی شود، هم اکنون مسیر ترانزیتی کریدور شرق فعال بوده و کالاهای یکی از بزرگترین شرکای منطقه آزاد چابهار در این مسیر حمل می‌شود و در بندر نیز سرویس لازم به کشنده‌ها داده شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار کرد: در صورتی که کریدور شرق با همت همه فعالان اقتصادی و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در این مسیر فعال شود، اجرای راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس نیز سرعت خواهد گرفت.

مقدم با تاکید بر اهمیت راه اندازی راه آهن در این منطقه گفت: با توجه به تلاشی که شخص استاندار سیستان و بلوچستان برای بهره برداری سریعتر از راه آهن چابهار ـ زاهدان دارد، گام بلندی در تکمیل زیرساختهای این منطقه برداشته خواهد شد.

**افزایش خطوط هوایی و توسعه زیرساخت‌های گردشگری

وی گفت: برای این که زمینه حضور گردشگران در این منطقه فراهم شود باید چند اقدام به صورت همزمان متناسب با ظرفیت‌ها و امکاناتی که در این منطقه وجود دارد انجام گیرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار افزود: چابهار مهد فوتبال ساحلی و بازیهای دریایی است و استعدادهای خوبی در برخی ورزش‌ها مانند کریکت در آن وجود دارد که می تواند جاذبه ای برای گردشگران باشد که در این زمینه لازم است امکانات لازم ایجاد شود.

مقدم با اشاره به افزایش خطوط هوایی در منطقه آزاد چابهار ادامه داد: تعداد خطوط هوایی از 12 خط در سال گذشته به 16 خط در سال جاری افزایش یافته است و خوشبختانه افزایش خطوط هوایی در این منطقه به صورت مستمر در حال انجام است.

وی اضافه کرد: ضمن این که طرح ایجاد فرودگاه جدید برای این منطقه نیز تدوین و مجوزهای قانونی آن دریافت شده است تا یک فرودگاه منطبق با نیازهای منطقه و با پشتیبانی بالا در چابهار ایجاد شود.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به کمبود تخت‌های مراکز اقامتی در این منطقه گفت: با توجه به راه‌اندازی خطوط هوایی جدید در این منطقه برای جذب سرمایه گذاران، نیاز تخت‌های مراکز اقامتی در منطقه آزاد چابهار به 20 هزار تخت افزایش می‌یابد اما اکنون تنها 40 درصد از این تخت‌ها تامین است.

مقدم افزود: برای جبران نقص تخت‌های اقامتی در منطقه آزاد چابهار حداقل 2 سرمایه گذار بزرگ نیاز است که در این راستا سرمایه گذارانی با این سازمان تفاهم‌نامه چند هزار میلیارد ریالی امضا کرده اند و از ابتدای اردیبهشت ماه در حال فعالیت در منطقه هستند.

وی اضافه کرد: هم اکنون در بخش هتل سازی و زیرساخت‌های اقامتی در منطقه آزاد چابهار فرصت‌های سرمایه‌گذاری متعددی فراهم است و در این راستا از حضور سرمایه‌گذاران در این منطقه استقبال می کنیم.

به گزارش ایرنا، منطقه آزاد چابهار با مساحت 14 هزار هکتار در منتهی‌الیه جنوب‌شرقی ایران در 25 درجه و 20 دقیقه عرض شمالی و 60 درجه و 27 دقیقه طول شرقی در شرق خلیج چابهار و در کنار آب‌های دریای عمان قرار دارد.

در بهمن‌ماه سال 1398 با موافقت مجلس شورای اسلامی، بندرهای شهید بهشتی و شهید کلانتری به منطقهٔ آزاد چابهار افزوده شد.

همچنین در طرح افزایش محدوده منطقه آزاد چابهار که در بهمن‌ماه سال 1398 به تایید مجلس شورای اسلامی رسیده‌ است افزون‌ بر محدوده قبلی محدوده‌ای به مساحت 67٬871 هکتار که شامل شهر چابهار است نیز به این منطقه افزوده شد.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :