70 درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس انجام می‌شود

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس از انجام 70 درصد ترانزیت ریلی کشور از مرز سرخس خبر داد و گفت: این آمار نشان می‌دهد، این مرز یک مرز شناخته شده بین‌المللی در حوزه ریلی است.

به گزارش فرینا، محمدرضا کلائی افزود: از ابتدای امسال تاکنون حدود 2 میلیون تن انواع کالای ترانزیتی از طریق مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه و یا بالعکس حمل شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 30 درصد افزایش داشته است.

کلائی گفت: این میزان کالا با 800 دستگاه واگن و 12 هزار عدد کامیون و کانتیر حمل شده است.

وی، درباره نوع کالاهای ترانزیتی هم تصریح کرد: این کالاها بیشتر شامل مصالح ساختمانی، پوشاک، لوازم خانگی، مواد سوختی، محصولات پتروشیمی و… بوده که از مبداء روسیه و کشورهای حوزه آسیای میانه وارد کشور شده و به صورت ترانزیتی از سایر مبادی خروجی کشور خارج شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به دلایل افزایش حمل‌ونقل ریلی در سرخس خاطرنشان کرد: ایجاد زیرساخت‌های ریلی و سکوهای تخلیه و بارگیری، همجواری ریل عریض و نرمال و همچنین وجود امکانات مدرن برای تخلیه و بارگیری کالا، از جمله این موارد به‌شمار می‌رود.

کلائی ادامه داد: مزیت‌های نسبی منطقه ویژه اقتصادی سرخس در سرعت عملیات تخلیه و بارگیری و قابل رقابت بودن از نظر هزینه با سایر مناطق اقتصادی مشابه، از دیگر دلایل استقبال مشتریان از حمل ریلی کالاهای ترانزیتی در مرز سرخس است. 

وی با اشاره به تجمیع تمامی فعالیت‌های گمرکی قابل ارائه در سرخس از سال گذشته در منطقه ویژه اقتصادی گفت: با اجرای این طرح، ورود و خروج کالا با یک کد گمرکی انجام می‌شود که تاثیر بسزایی در کاهش بروکراسی‌های اداری داشته است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان این‌که مرزهای زمینی و ریلی سرخس قابلیت عبور سالانه 15 میلیون تن کالا را دارد، افزود: با سرمایه‌گذاری صورت گرفته از سوی آستان قدس رضوی و همچنین ورود سرمایه‌گذارانی از کشورهای چین و روسیه، این امر طی سه سال آینده محقق خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :