نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

تمرکز دبیرخانه مناطق آزاد در ریاست جمهوری باعث یکپارچگی مدیریتی خواهد شد

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در خصوص عملکرد شورایعالی مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در کشور یک فرصت و ظرفیت ویژه‌ای است برای میانبر زدن و افزایش سرعت توسعه کشور که باید به آن اهتمام ویژه داشت.

به گزارش فرینا، روح الله ایزدخواه افزود: مناطق آزاد می‌تواند از طریق تسهیل در امور و تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در این مناطق، زنجیره‌های اقتصاد و پیشرفت کشور را به یکدیگر متصل کند.
ایزدخواه گفت: رویکرد دکتر عبدالملکی تا به امروز در این عرصه قابل دفاع بوده و توانسته طرح‌های منحصربفردی در حوزه مناطق آزاد عملیاتی کند.
وی ادامه داد: بسته‌های سرمایه‌گذاری و مجوزهای بی‌نام از جمله مهم‌ترین این طرح هاست که کمک شایانی به توسعه مناطق آزاد می‌کند. از سوی دیگر می‌توان برخی سرمایه‌گذاری‌ها را جنبه ملی به آن داد تا موجبات توسعه همه جانبه صورت گیرد. برای مثال می‌توان در چابهار یک هاب صادرات خرما ایجاد کرد که تمام استان‌های تولیدکننده خرما در آن مشارکت داشته باشند و کمبودها در حوزه صادرات از طریق مناطق آزاد برطرف شود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: مناطق آزاد نباید صرفا معطوف به توسعه چهارچوب خود باشند بلکه باید گره از کار سایر استان‌ها نیز باز کنند. مناطق آزاد باید پیشران تحرک بخشی به صادرات باشند و زنجیره‌های ارزشمند کشور را مورد توجه قرار دهند. مجلس نیز آمادگی دارد تا لوایح مورد نیاز برای توسعه این مناطق را تصویب کند و موانع را از پیش روی آنها بردارد.
ایزدخواه افزود: در ماده 105 که در برنامه هفتم توسعه مطرح شده، تلاش خواهیم کرد تا مناطق آزاد را از وضعیت دوگانه‌ای که دارند خارج کنیم تا با چابکی به فعالیت خود ادامه دهند. بر این اساس مجلس نیز می‌تواند نظارت خود را ادامه دهد و ابهام در این حوزه از بین می‌رود. مناطق آزاد باید در ریاست جمهوری متمرکز شود تا یکپارچگی مدیریتی شکل گیرد.
وی با اشاره به اهمیت داده‌ها در حوزه اقتصادی گفت: امروز ضرورت دارد تا توانایی‌ها و ظرفیت‌های مناطق آزاد به اطلاع کشورهای همسایه و هیات‌های تجاری برسد تا بتوان همکاری فی ما بین را تقویت کرد. امروز باید پیشرفت‌ها در این حوزه علنی شود. مناطق آزاد می‌توانند نقطه ثقل همکاری ما با کشورهای همسایه باشد و در این عرصه برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی و داخلی می تواند کمک بسزایی کند تا این ظرفیت‌ها به سایر کشورها معرفی شوند. باید در این حوزه هدفمند عمل کرد و آن چه برای ما دست آورد بیشتری دارد، در معرض نمایش قرار گیرد. باید بدانیم چه می‌خواهیم عرضه کنیم و کدام کشورها قرار است در نمایشگاه حاضر شوند و در این عرصه یک تناسب ایجاد شود.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: شناسایی بازارهای هدف باید هر چه سریع‌تر نهایی شود و هر منطقه آزاد متناسب با آن فعالیت‌های خود را ادامه دهد. برای هر منطقه آزاد باید نسخه‌ای مجزا تدوین کرد تا براساس توانمندی بومی بتواند به اهداف آن دست یابد. تا به امروز به خوبی در حوزه زیرساخت‌ها در مناطق آزاد فعالیت صورت گرفته و از این پس باید نگاه به سمت اقتصاد و تجارت چرخش پیدا کند. امروز زمان آن رسیده تا نگاه نرم افزاری به مناطق آزاد داشت و خیز نرم و راهبردی به سمت اهداف برداشت.
ایزدخواه خاطرنشان کرد: باید در بستر نمایشگاه‌ها تیم‌هایی ایجاد شود تا در عمل بتوان با سایر هیات‌های تجاری از طریق تجمیع قوا، قرارداد امضا کرد و تمامی تلاش‌ها را بالفعل کرد. برگزاری نمایشگاه به تنهایی نمی‌تواند معجزه کند بلکه باید در کنار آن مقاصد تجاری شناسایی و به سمت فتح آن‌ها گام برداشت. دبیرخانه شورایعالی باید در این عرصه راهبر باشد و اتاق‌ها و مراکز تجاری را به سمت تعامل سوق دهد. بر این اساس قطعا می‌توان با معرفی توانایی‌های کشور به دست آوردهای مطلوب رسید.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :