مدیرکل صنعت و معدن سیستان و بلوچستان اعلام کرد؛

هدفگذاری ایران برای مراودات تجاری با پاکستان پنج میلیارد دلار است

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: هدفگذاری کشور برای حجم مراودات تجاری با کشور پاکستان حداقل پنج میلیارد دلار است که تاکنون در حدود 2 میلیارد و 400 میلیون دلار آن تحقق یافته است.

به گزارش فرینا به نقل از ایرنا، ایرج حسن پور در یازدهمین کمیته مشترک تجارت مرزی بین استان سیستان و بلوچستان ایران با ایالت بلوچستان جمهوری اسلامی پاکستان اظهار داشت: 12 درصد از صادرات به پاکستان و 70 درصد واردات از این کشور به جمهوری اسلامی ایران از مرزهای استان سیستان و بلوچستان صورت گرفته است.

حسن پور اظهارکرد: شرایط ممتاز سیستان و بلوچستان برای تصدی نقش بازرگانی ملی و ترانزیت خارجی میان اروپا و آسیا مرکزی با آب‌های شرقی و جنوبی و شاخ آفریقا، استان را به یک موقعیت استراتژیک با مزیت بازرگانی خاص تبدیل کرده است که امکان بهره‌مندی از این مزیت برای تجار کشور پاکستان مهیا است.

وی بیان کرد: سیستان و بلوچستان یکهزار و 100 کیلومتر مرز خاکی با 2 کشور پاکستان و افغانستان و 370 کیلومتر مرز آبی در کرانه های شمالی دریای عمان دارد، این معادل یک ششم از کل مرزهای جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان گفت: این استان با داشتن موقعیت راهبردی بازرگانی و ترانزیتی و دارا بودن کشاورزی، باغبانی و همچنین جاذبه های فراوان تاریخی و طبیعی و نیز صنعت و معدن در حال رشد از توانایی و ظرفیت فوق العاده‌ای برای توسعه مبادلات مرزی با پاکستان برخوردار است.

**جایگاه خاص سیستان و بلوچستان در مبادلات تجاری مرزی

حسن پور با اشاره به اینکه بهبود تراز خارجی، حضور در بازارهای هدف، برندینگ کالاهای تولیدی، افزایش توانمندی بخش خصوصی، توسعه تجارت خارجی، بازاریابی، تبلیغ و گسترش بازارهای جهانی کالا و خدمات صادراتی کشور از مهمترین برنامه هایی است که در استان پیگیری شده است، افزود: توسعه همکاری دوجانبه با پاکستان و همچنین نشست‌های مشترک انجام شده با هیات‌های تجاری پاکستانی موجب شده است که سیستان و بلوچستان از منظر توسعه فعالیت‌های تجاری و مبادلات مرزی دارای جایگاهی خاص باشد.

وی از بازارچه‌های مرزی فعال میرجاوه، کوهک، پیشین، ریمدان و بازارچه نیمه فعال جالق در کنار بهره مندی از اسکله‌های مهم کشتیرانی در استان به عنوان دیگر مزایای توسعه تجاری با پاکستان یاد کرد و گفت: وجود مزیت‌هایی در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری اعم از صنعت‌، معدن و تجارت، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، تعاملات فرهنگی و اجتماعی و قرابت‌های قومی بین مردم 2 کشور، در کنار امکان استفاده از تاسیسات زیربنایی از جمله شبکه‌های حمل و نقل زمینی، ریلی و دریایی، اتصال شبکه راه آهن استان به پاکستان و شبکه راه‌آهن سراسری شرایط را برای افزایش تعامل تجاری بین 2 کشور فراهم کرده است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان با بیان اینکه زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از طریق راه آهن از سمت شرق با کشور پاکستان و از سمت غرب با کرمان و راه آهن سراسری ایران ارتباط دارد و بزودی قرار است راه آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد و از آنجا به کشورهای آسیای میانه منتقل شود، تصریح کرد: این خط آهن نقش مهمی را در توسعه تجارت منطقه‌ای و بین‌المللی ایفا خواهد کرد.

حسن پور گفت: یکی از ظرفیت‌های بی‌نظیر استان در حوزه معادن است و سیستان و بلوچستان رتبه اول کشوری در تولید کانسنگ آنتیموان، رتبه دوم تولید در کانسنگ منیزیت و تیتانیوم و رتبه ششم را در تولید کانسنگ طلا دارد.

**همکاری اقتصادی با پاکستان در سطح قابل قبولی نیست

وی افزود: استان با قرار داشتن بر روی کمربند فلزی و معدنی جهانی که از شرق به پاکستان ادامه دارد، دارای ذخایر غنی از فلزات و کانسارهای معدنی از قبیل سنگ گرانیت، آهن، مس، کرومیت و منگنز است.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان همچنین به فعال شدن فرآوری مواد معدنی به عنوان یکی از محورهای توسعه استان اشاره کرد و گفت: بخش معدن و ظرفیت‌های آن را می‌توان به عنوان یکی از پیشران های توسعه بین مرزی با کشورهای همسایه، همواره مد نظر قرار داد.

حسن پور ادامه داد: ایران و پاکستان از ظرفیت بالایی در زمینه‌های مختلف اقتصادی برخوردار هستند با این حال همکاری اقتصادی 2 کشور در سطح قابل قبولی نیست.

وی گفت: ارتقاء تبادلات حمل و نقل تجاری میان 2 کشور، اصلاح اقلام تعرفه ترجیحی و اجرای صحیح موافقتنامه تجارت ترجیحی نیز از مواردی است که می‌تواند به رشد تبادلات تجاری میان ایران و پاکستان کمک کند.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت سیستان و بلوچستان بیان کرد: باید از ظرفیت بخش خصوصی 2 طرف در زمینه تولید مشترک و صادرات به بازارهای سوم استفاده لازم به عمل آید و قطعا سرمایه‌گذاری مشترک زمینه لازم را برای ارتقاء همکاری و توسعه مناسبات اقتصادی را فراهم خواهد کرد.

حسن پور از شناسایی و رفع مشکلات موجود بر سر راه توسعه روابط اقتصادی دو کشور و بهره‌مندی از توان کارشناسی و بازرگانی 2 طرف برای تهیه بسته پیشنهادی صادراتی به عنوان راهکارهای لازم به منظور ارتقاء سطح روابط تجاری نام برد و ادامه داد: به دلیل حجم مراودات 2 کشور و قرابت‌های قومی و قبیله‌ای با ایالت بلوچستان پاکستان، ضرورت دارد که همکاری‌های بیشتر و نزدیکتری میان این استان و ایالت بلوچستان پاکستان ایجاد شود و ایران آمادگی خود را برای تقویت روابط تجاری در این حوزه اعلام می کند.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :