عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور مطرح کرد؛

جزیره قشم پایگاه اصلی اقتصاد و فرهنگ دریاپایه در کشور است

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور گفت: جزیره قشم تنها نقطه ای است که تمامی کسب و کارهای اقتصاد دریاپایه در آن مشغول فعالیت هستند و به عنوان پایگاه اصلی اقتصاد و فرهنگ دریاپایه در کشور شناخته می شود.

به گزارش فرینا، عادل پیغامی در جلسه با معاون فرهنگی وزارت علوم و معاونان فرهنگی دانشگاه‌های سراسر کشور، اظهار داشت: جزیره قشم از سال های دور مهمترین کانون میان فرهنگی در منطقه بوده و دارای جغرافیای طبیعی و انسانی ویژه ای است.

پیغامی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود بر لزوم توجه به فرهنگ دریاپایه در کنار موضوع اقتصاد دریاپایه تاکید کردند که جزیره قشم پایگاه اصلی فرهنگ و تمدن دریاپایه در خلیج فارس است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی کشور افزود: آشنایی بیشتر مسئولان و معرفی بهتر ظرفیت‌های فرهنگی و تمدنی موجود در جزیره قشم می تواند زمینه ساز گسترش فرهنگ دریاپایه در کشور باشد.

به گفته پیغامی؛ جزیره قشم از غنی ترین نقاط کشور به لحاظ وجود نمادهای تاریخی و فرهنگی است و مکتب فرهنگی و هنری خلیج فارس در این جزیره پویا و در حال جوشش است.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند: «خرمشهرها در پیش است نه در میدان جنگ نظامی، در میدانی که از جنگ نظامی سخت تر است»، خاطرنشان کرد: معتقدم جزیره قشم یکی از این خرمشهرهاست و باید برای پیشرفت و توسعه آن وارد میدان شد و تلاش نمود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: جزیره قشم به عنوان الگوی وحدت و همزیستی میان مذاهب و فرهنگ ها در سراسر کشور شناخته می شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم در این جلسه گفت: حضور فعال جامعه محلی برای توسعه مبتنی بر توانمندی و دانش بومی، یکی از مزیت های اصلی فعالیت های فرهنگی در جزیره قشم است.

عبدالحسین کلانتری ادامه داد: تدوین یک نقشه راه و برنامه جامع براساس شواهد فرهنگی و تاریخی موجود در جزیره و با مورد توجه قرار دادن زیست بوم جامعه محلی، اقدامی بسیار ارزشمند است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه شاهد هستیم برخی از مسئولان نگاه مثبتی نسبت به عملکرد مناطق آزاد ندارند و باید برای معرفی بهتر اقدامات و پیشرفت های صورت گرفته در این مناطق با برنامه ریزی، تلاش بیشتری نمود.

براساس این گزارش، ادریس راموز، معاون فرهنگی و اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم نیز در این جلسه گفت: اجرای الگوی مردم شهری برای توسعه با در نظر گرفتن نقش آفرینی و حضور فعال جامعه محلی با تمرکز بر بستر فرهنگی و تمدنی موجود در جزیره قشم در دستور کار قرار دارد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :