رنسانس عودنوازی ایران در 10 سال گذشته شکل گرفته است / عودنواز قشمی تجلیل می‌شود

رئیس نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم گفت: رنسانس عودنوازی در 10 سال گذشته با رویکرد اجرا و پژوهش در کشور شکل گرفته است.

به گزارش فرینا، علی ثابت‌نیا در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ جزیره قشم که در سالن مرکز بین‌المللی رشد قشم برگزار شد، اظهار کرد: 157 اثر از 137 هنرمند به دبیرخانه نخستین جشنواره عودنوازی قشم ارسال شد که با نظر نهایی داوران، 36 اثر برای اجرا به این جشنواره که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (16 و 17 اسفندماه) در تالار آئینه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد قشم انجام‌ می‌شود راه یافته‌اند.
ثابت‌نیا ادامه داد: 11 داور برای انتخاب برترین‌ها قضاوت این رویداد را برعهده دارند و هر هنرمند نیز 10 دقیقه فرصت دارد تا هنر خود را در پیشگاه داوران به زیبایی اجرا نماید و روز جمعه هم نتایج نهایی در اختتامیه این جشنواره اعلام خواهد شد.
وی اعلام کرد: در نواحی مختلف ایران با مردمانی اهل موسیقی مواجه‌ایم  که هرکدام با طعم و مزه خاصی آواها و نواهای خودشان را با گویش‌های مختلف حفظ کرده‌اند.
رئیس نخستین جشنواره ملی عودنوازی قشم اعلام کرد: با توجه به ملی بودن این جشنواره تلاش کردیم با کارشناسان این هنر از جمله عودنوازان قشم و بندرعباس برای هرچه بهتر برگزار شدن این رویداد، استفاده کنیم. 

**تجلیل از عودنواز قشمی 

ثابت‌نیا تصریح کرد: با توجه به جایگاه مهم عودنوازی در استا‌های جنوبی کشور به ویژه هرمزگان و جزیره قشم، در این جشنواره از هنرمند موسیقی عود جزیره قشم و استان هرمزگان استاد محمد منصور وزیری که به زیبایی در نواختن عود و خوانندگی تبحر دارد، تجلیل خواهد شد.
به گفته وی، علاوه بر حضور شمار زیادی از عودنوازان در جزیره قشم، عودسازان توانمندی هم در این‌ جزیره فعالیت می‌کنند که استاد محمد رفیع اشعری سرآمد هنرمندان عودساز است که تمام هنرمندان این‌ موسیقی اصیل ایرانی با نام وی آشنا هستند‌.
بنا به این گزارش، نخستین جشنواره ملی عودنوازی در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه (16 و 17 اسفند 1402) از ساعت 16 با حضور علاقمندان به این هنر و به صورت رایگان در تالار آئینه اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود و اختتامیه آن هم در صورت مساعد بودن شرایط جوی در محل قلعه پرتعالی‌های شهر قشم و در صورت نامساعد بودن شرایط جوی، در تالار آئینه انجام خواهد شد.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :