فرهنگ جزیره قشم باید به یک میراث ماندگار تبدیل شود

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم گفت: جشنواره تیتوک روایت ارزشمندی از قصه‌ها، مثل‌ها و لالایی‌های رایج جزیره جهانی قشم است.

به گزارش فرینا، ادریس راموز در نشست خبری اولین جشنواره سراسری قصه‌های جزیره «تیتوک»، اظهار داشت: جشنواره تیتوک به عنوان یکی از پایه‌های معرفتی جزیره جهانی قشم، با جمع‌آوری روایات و قصه‌‌ها آغاز شد و سال آینده جشنواره تیتوک 2 را با کارگاه‌های آموزشی و در سطح ملی برگزار خواهیم کرد.
راموز تصریح کرد: همچنین با حوزه هنری کشور توافق کردیم تا تولیداتی در قالب شعر و موسیقی لالایی قشم ساخته شود و سرودهای خوب و فیلم‌نامه‌هایی که از مزیت  فیلم و سریال و روایتگری برخوردار هستند هم از داستان‌ها جزیره کشف و به تولیدات رسانه‌ای تبدیل ‌شوند.
وی با تاکید بر زیبایی آثار دریافتی جشنواره تیتوک، افزود: با توجه به فراز و صعودهای جذاب آثار دریافتی با بعضی از آنها خندیدم و با بعضی گریستم و برای ما مهم بود تا افراد خارج از استان هرمزگان نیز به زیبایی در مورد هویت جزیره قشم بنویسند.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: فرهنگ جزیره قشم ثروتی است که باید به یک میراث ماندگار تبدیل شود و با برگزاری تیتوک تلاش کردیم قشم از آینه دیگران هم دیده شود و این جزیره با داشتن ظرفیت‌های مهم، نقشش را در بین اساتید ادبیات به عنوان یک سوژه قابل تامل پیدا کند.
راموز همچنین از کمیته داوری جشنواره تیتوک که با دقت آثار ارسالی را مورد بررسی قرار دادند تا بهترین آنها بتوانند در جایگاه حقیقی خود قرار گیرند، تشکر کرد.
وی بیان داشت: هدف ما از برپایی این جشنواره همانند دیگر جشنواره‌های انجام شده، جمع‌آوری میراث ملموس و ناملموس جزیره جهانی قشم بود و بطور حتم در سال‌های آینده این جشنواره‌ها با ارزش افزوده متفاوت نسبت به این رویدادها با هدف برجسته سازی در سطح ملی و بین‌المللی برگزار خواهد شد.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از برگزاری رویداد ملی عودنوازی در قشم به عنوان یک میراث ناملموس ثبت آثار میراثی نام برد، و افزود: یکی از میراث های ناملموس که به صورت مکتوب درآمده به موسیقی عود مربوط می‌شود که تاریخ عود را به نحو شایسته معرفی کرد. 
راموز ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده خوشبختانه روز به روز شاهد توجه بیشتر اصحاب فرهنگ و هنر ایران به غنای فرهنگی جنوب کشورمان از جمله آثار هنری جزیره جهانی قشم هستیم.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :