آغاز فاز دوم طرح تحقیقاتی لاک پشت های سبز دریایی خلیج فارس در قشم

معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم از آغاز فاز دوم اجرای طرح تحقیقاتی لاک پشت های سبز دریایی خلیج فارس در این جزیره خبر داد.

به گزارش فرینا، رسول اکبری در جمع خبرنگاران اعلام کرد: فاز نخست این طرح سال 1394 با بیش از 10 روز کار تحقیقات میدانی با حضور دکتر «نیکولاس پیلچر» عضو ارشد گروه تخصصی لاک پشت های دریایی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت با موفقیت در قشم انجام شد.
او ادامه داد: این محقق بین المللی کشور مالزی با همیاری کارشناسان محیط زیست کشور و محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم از روز شنبه و به مدت یک هفته فاز دوم طرح تحقیقاتی خود را با هدف بررسی جنسیت لاک پشت های سبز در جزیره قشم آغاز کرده اند.
به گفته معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم، این تیم تحقیقاتی تلاش دارند با استفاده از روش پایش جمعیت لاک پشت های سبز خلیج فارس از طریق روش «لاپاراسکوپی» و بررسی اعضا و جوارح بدن این جانوران، به جنسیت لاک پشت های سبز برسند.
وی بیان داشت: این تیم تحقیقاتی در فاز دوم برنامه خود همچنین در پی کشف این واقعیت هستند که آیا پدیده گرمایش جهانی تا چه حد می تواند جنسیت لاک پشت های سبز دریایی را تغییر دهد.
اکبری با اعلام اینکه گرمایش جهانی زمین نتیجه فعالیت های صنعتی و استفاده بی حد و مرز انرژی است، افزود: دریاها و اقیانوس ها با بی توجهی به این دو اصل مهم با خطر جدی مواجه خواهند بود.
او از خلیج فارس به عنوان دریای نیمه بسته با عمق کم نام برد که در ناحیه گرم و خشک قرار گرفته و از میانگن دمایی و شوری بیشتری نسبت به سایر ایستگاه های دریایی در سراسر جهان برخوردار است.
معاون فرهنگی، اجتماعی و گردشگری سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: به همین دلیل دانشمندان علوم دریایی معتقدند آنچه براثر گرمایش جهانی ممکن است برای منابع طبیعی دریای در آینده اتفاق بیفتد، هم اکنون در خلیج فارس قابل مشاهده می باشد و به همین دلیل متخصصان از خلیج فارس به عنوان یک آزمایشگاه طبیعی برای بررسی علمی تغییرات اقلیمی نام می برند.  
وی با اشاره به علاقمندی حمید رضا مومنی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم برای بررسی دقیق علمی این کار تحقیقاتی، گفت: برای ادامه روند فعالیت علمی روی لاک پشت های سبز خلیج فارس، در دیدار پروفسور پیلچر به عنوان رئیس بنیاد تحقیقات دریایی کشور مالزی با مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم تفاهم نامه این همکاری  امضا خواهد شد.
بنا به این گزارش، لاکپشت سبز دریایی که به نام های لاکپشت سیاه و لاکپشت سبز اقیانوس آرام نیز شناخته می شود، نوعی لاک پشت از خانواده Chelonidae با مشخصه وجود لایه ای از چربی سبز رنگ در زیر لاک هستند و از نظر طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت، این گونه از لاکپشت ها در لیست قرمز گونه های در حال انقراض قرار دارند و در بسیاری از کشورها شکار این لاکپشت و استفاده از تخم های آن ممنوع و یا محدود شده است.
با این حال این گونه از لاکپشت ها به دلایل مختلف از قبیل آلودگی های محیط زیست، بیماری های مختلف، پیشرفت ساخت و سازها در مناطق ساحلی، عوامل صید و صیادی و به دام افتادن در تور ماهی و میگو در خطر انقراض هستند.
این گونه از لاکپشت ها نیز همچون لاکپشت های پوزه عقابی همواره بر اساس غریزه برای تخم گذاری به همان نقطه ای که از تخم خارج شده اند باز می گردند و هر لاکپشت سبز حداکثر 120 تخم می گذارد اما فقط دو درصد از بچه لاکپشت ها به بلوغ می رسند و شانس زندگی پیدا می کنند.
در سواحل جنوبی ایران - به ویژه چابهار و قشم - بیش از 50 زیستگاه اصلی برای لاکپشت های دریایی شناسایی شده که محل چرا، جفت گیری و تخم ریزی آن هاست و بر اساس نتایج به دست آمده لاکپشت سبز و لاکپشت پوزه عقابی بیشترین تعداد لانه سازی یا به بیان دیگر بیشترین مناطق لانه سازی و تخم گذاری در ایران را به خود اختصاص داده اند.

امتیاز به خبر :