پورعلی در گفتگو با اقتصاد۲۴ تشریح کرد؛

جزئیات برنامه‌های روز کیش / پارلمان زنان جزیره کیش افتتاح می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش گفت: بیستم آبان ماه، به نام «روز کیش» نامگذاری شده و هدف از این نامگذاری هم ایجاد یک جاذبه و فرصت برای پرداختن به روند‌های توسعه کیش بوده است.

به گزارش فرینا، جزیره کیش یکی از زیباترین مناطق گردشگری ایران است. یکی از دلایل زیباتر شدن و خاص بودن این جزیره وجود سواحل متعدد کیش است که آن را از سایر سواحل ایران متمایز می‌کند. سازمان منطقه آزاد کیش با برگزاری برنامه‌های متعدد در روز بیستم آبان ماه که به نام روز کیش نامگذاری شده، هر چه بیشتر به معرفی فرهنگ و جاذبه‌های گردشگری کیش می‌پردازد.

سعید پورعلی، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش در این زمینه در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اشاره به علل نامگذاری روز کیش و رویداد‌های مهم این روز اظهار داشت: بیستم آبان ماه، به نام «روز کیش» نامگذاری شده است و هدف از این نامگذاری هم ایجاد یک جاذبه و فرصت برای پرداختن به روند‌های توسعه کیش بوده است. هوای کیش از آبان تا اواسط اردیبهشت بسیار متعادل و مطلوب است، اما در بقیه ایام به خاطر بالا رفتن دما و میزان رطوبت شرجی است. فصل پاییز نیز به علت اینکه روز‌ها کوتاه و شب‌ها بلند است و جزیره کیش عمدتاً به عنوان یک جزیره دو فصلی شناخته می‌شود؛ یعنی از آبان تا اردیبهشت آب و هوای متعادل و بهاری و اردیبهشت تا پایان مهر ماه، تابستانی و گرم است.

وی افزود: آبان، ماه مناسب سفر است و در بین بومیان، از آبان ماه انتظار برای نزولات آسمانی شدت می‌گیرد و بومیان در ماه آبان منتظر هستند که خداوند رحمتش را از طریق باران بر جزیره کیش ببارد. در فرهنگ ملی ما نیز آبان با آب گره خورده است. فرشته موکل بر آب و «آب‌بان» جزو مفاهیمی است که برای ماه آبان برشمرده‌اند. در آبان ماه دریا و آسمان همرنگ می‌شوند و به هم پیوند می‌خورند و ۲۰ عدد دوست داشتنی و نشان نه کامل‌ترین و موفق‌ترین افراد، اشخاص، گروه‌ها و اجتماعات است.

روز کیش را با هدف ایجاد فرصت‌های جدید در فصل پاییز گرامی داریم

پورعلی با اشاره به اینکه در باور بومیان دریا خصوصیات زنانه دارد، گفت: مردمی که قرن‌ها است از دریا به عنوان تغذیه کننده اصلی استفاده می‌کنند، از دریا تصویری مادرانه در ذهن خود دارند. برخلاف سرزمین اصلی که زمین همیشه نقش زایندگی و بارور شدن را دارد، دریا در باور‌ها و خیالات مردم کیش بانویی است که همیشه قدرت زایندگی و بارور شدن را دارد. این‌ها همه به عنوان بخشی از علل نامگذاری ۲۰ آبان به عنوان روز کیش بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: ما تلاش داریم هر ساله در ۲۰ آبان، با هدف ایجاد فرصت و جاذبه‌های جدید در فصل پاییز، این روز را گرامی بداریم. این روز، روزی شاد و روزی پرنشاط برای مردم و گردشگران جزیره است. به علت اینکه رویکرد غالب جزیره کیش، رویکرد گردشگری است و ساخت جاذبه‌های فرهنگی و هنری و اجتماعی یک ضرورت است.

برنامه‌های متنوع روز کیش با هدف پرداختن به منطقه آزاد کیش

پورعلی ادامه داد: توسعه و تقویت فرهنگ شهروندی و کیشوندی از طریق ایجاد فضای مشارکت‌های مردمی امکانپذیر است. بسیاری از رویداد‌ها و اتفاقات فرهنگی، هنری و اجتماعی در جزیره کیش بستری برای تقویت مشارکت اجتماعی و فرهنگ شهروندی است.

وی با تاکید بر اینکه هدف اصلی هر فعالیت فرهنگی نیز در جزیره کیش، ارتقای شاخص‌های کیفیت زندگی و توانمندسازی جامعه محلی است، بیان کرد: ارتقای آگاهی‌های اجتماعی، تقویت سازمان‌یافتگی مردمی، تقویت امنیت مردم، تقویت فرهنگ شهروندی و کیشوندی، حرکت به سمت بهداشت سلامت و روان و همچنین تقویت نشاط و سرزندگی اجتماعی اهمیت دارد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش افزود: خوشبختانه در برنامه‌های پیش‌بینی شده برای روز کیش، به این نکته‌ها توجه شده است. ما افتتاحیه هتل آرامیس پلاس، بازگشایی ساحل برج دو قلو، بهره‌برداری از اسکله‌های تفریحی مارینا، بهره‌برداری از ساحل پارک دلفین و همچنین بهره‌برداری از پارک‌های منطقه نوبنیاد یک و دو و پروژه حفاظت کاتودیک بندرگاه تجاری را در دستور کار داریم.

رویدادها و افتتاحیه‌ها در روز کیش

پورعلی با بیان اینکه بسیاری از این افتتاح‌ها یا بهره‌برداری‌ها به ارتقای شاخص فضای سبز در جزیره، دسترسی به ساحل بکر و زیبای جزیره کیش و تقویت استفاده از دریا به عنوان محور اصلی توسعه جزیره کمک خواهد کرد، گفت: در برنامه‌های بعد از ظهر این روز شاهد رونمایی از طرح مسکن ملی، افتتاح و آغاز به کار پارلمان زنان جزیره کیش، رونمایی از سوگندنامه محیط زیست، رونمایی از طرح ملی مشاغل خانگی، رونمایی از رویداد فرهنگی «اینجا فرداست» که از فرصت آخرین ماه‌ها و روز‌های پایان قرن چهاردهم و اولین ماه‌ها و روز‌های ورود به قرن پانزدهم برای توسعه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی استفاده خواهیم کرد، هستیم.

وی ادامه داد: همچنین در روز کیش شاهد رونمایی از دومین فصلنامه اختصاصی معماری و ساختمان با موضوع جزیره کیش و نمایش فیلم مستندی به نام «قیس» که به روند توسعه جزیره پرداخته است، خواهیم بود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش خاطرنشان کرد: امیدواریم با افتتاح پارلمان زنان مشارکت سازمان‌یافته و گسترده جامعه زنان جزیره کیش را در فرآیند تصمیم سازی شاهد باشیم. همچنین با آغاز طرح ملی مشاغل خانگی بتوانیم در شبکه‌سازی حوزه صنایع دستی جنوب و کیش و همچنین ایجاد اشتغال به خصوص برای بانوان، فضای مناسبی را ایجاد کنیم.

پورعلی در ادامه گفتگو با اقتصاد۲۴ با تاکید بر اینکه محیط زیست برای جزیره کیش امر حیاتی و ضروری است، گفت: یکی از ویژگی‌های مهم جزیره کیش داشتن سواحل ماسه‌ای بکر و مرجانی است. جزیره کیش جزیره‌ای مرجانی است و گونه‌های جانوری و گیاهی بسیار مهمی در جزیره وجود دارد که باید از آن‌ها مراقبت کرد.

وی افزود: ارتقای شاخص‌های زیست محیطی جامعه کیش نیاز به مشارکت جدی شهروندان کیش و گردشگران دارد. سوگندنامه محیط زیست گامی است برای اینکه با ارزش‌های جزیره بیشتر آشنا شویم و در حفظ ارزش‌های خدادادی و ارزش‌هایی که با تلاش و کوشش زنان و مردان در جزیره به دست آمده، گام برداریم. هدف این سوگندنامه آگاهی دادن درباره این ارزش‌ها و مشارکت طلبیدن در حفظ این ارزش‌ها است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش با اشاره به اینکه در طرح مسکن ملی نیز تلاش می‌کنیم بتوانیم با حمایت و اعطای تسهیلات امکان خانه‌دار شدن را برای بخشی از کیشوندان که نیاز به این حمایت‌ها دارند، فراهم کنیم، گفت: در همین روز از دو کودک بومی جزیره کیش به نام‌های «عبدالله احمدپور» و «محمد اکبری» به خاطر افتخار آفرینی در چهاردهمین جشنواره موسیقی ملی جوان کشور، توسط دکتر بانک و دکتر مظفری تقدیر خواهد شد. این برنامه‌ها با حفظ ضوابط و مقررات بهداشتی انجام خواهد شد. ما ملزم هستیم که در شرایط فعلی پروتکل‌های بهداشتی را در تمام برنامه‌ها رعایت کنیم و بر همین اساس برنامه‌ها با تعداد مخاطب حاضر اندکی برگزار خواهد شد. سعی شده از فناوری‌های نوین، مثل ویدئوکنفرانس و وبینار برای پوشش دادن برنامه‌ها استفاده شود.

پورعلی در پایان تصریح کرد: به سهم خود این روز را خدمت همه کیشوندان، تجار، بازاریان، فعالان حوزه گردشگری و حمل و نقل جزیره، نیرو‌های انتظامی و نظامی و به ویژه جامعه بومیان که بخشی از این روز برای حفظ و حراست و احیای فرهنگ بومیان نامگذاری شده است، تبریک عرض می‌کنم.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.