ژئوپارک جهانی قشم یک ظرفیت ارزنده در خاورمیانه است

مدیر دفتر منطقه یونسکو در ایران ژئوپارک جهانی قشم را یک ظرفیت ارزنده در خاورمیانه و مایه غرور و افتخار مردم ایران و جامعه محلی دانست.

به گزارش فرینا، استر کوئیش لاوروش در نخستین همایش بین المللی و کارگاه آموزشی- تخصصی توسعه ژئوپارک های جهانی یونسکو در جزیره قشم گفت: ژئوسایت های جزیره قشم بازتاب میراث محیط زیستی و فرهنگی ایران است و حس افتخار مردم از داشتن ژئوپارک جهانی قشم در مشارکت و ایجاد شغل های جدید، شرکت در دوره های آموزشی، ارتقای کیفیت خدمات و ایجاد منابع جدید درآمدی کاملا مشهود است.
مدیر دفتر منطقه یونسکو در ایران بیان کرد: بعد از پذیرش دانش جدید ژئوپارک های جهانی یونسکو توسط کنفرانس عمومی یونسکو در سال 2015  ژئوپارک ها با موقعیت های منحصر بفرد برای کمک به اهداف توسعه جهانی و کمک به یکپارچگی مناطق جغرافیایی به ثبت رسیدند.
لاوروش در تشریح اهداف توسعه ژئوپارک ها عنوان کرد: ایجاد مزایای اقتصادی برای جوامع محلی و توسعه گردشگری پایدار، پیوند میراث زمین شناسی با سایر جنبه های میراث طبیعی و فرهنگی منطقه به منظور افزایش آگاهی و درک مسایل کلیدی پیش روی جامعه همچون استفاده از منابع پایدار زمینی، اثرات تغییرات اقلیمی و کاهش خطرات محیط زیستی، از جمله مهمترین اهداف توسعه ژئوپارک ها به حساب می آید.
وی  بر ویژگی های منحصر بفرد زمین شناسی، باستان شناسی و زیست محیطی ژئوپارک جهانی قشم تاکید کرد و افزود: روش های شیرین کردن، حفظ و جمع آوری آب ، وجود صنایع دستی، آیین های بومی، میراث فرهنگی ملموس و غیرملموس، حیات وحش و اکوسیستم گیاهی خاص و جنگل های حرا در خط ساحلی از ویژگی های درخور توجه در این منطقه است.
مدیر دفتر منطقه یونسکو در ایران عنوان کرد: گسترش آموزش ها در خصوص میراث جغرافیایی جزیره و پیوند آن به میراث طبیعی و فرهنگی، درگیر کردن مردم محلی به منظور حفظ و پاسداشت فرهنگ خود و ارتقای آگاهی برای درک بهتر خطراتی مانند زلزله، آتشفشان ها و سونامی می تواند در سیاست های مدیریتی و توسعه منطقه ای راهگشا باشد.
وی با ابراز امیدواری برای تداوم این همایش ها در ایران اظهار داشت: برپایی و انجام مذاکرات بین شبکه های محلی منجر به مشارکت و همکاری بین شبکه های منطقه ای و جهانی خواهد شد.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو