منطقه ویژه اقتصادی پیام در مسیر تحقق شهر فرودگاهی فناوری های نوین

جلسه هم اندیشی بین مدیر عامل فرودگاه بین المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام با اعضای نظام صنفی رایانه ای کشور در پیام برگزار شد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام در این دیدار بر اعتقاد خود به فعالیت بخش خصوصی در حوزه های مختلف کشور تاکید کرد و گفت: بر مبنای این اعتقاد خود به عنوان مدیر عامل قدم های اولیه را برای دعوت از حضور بخش خصوصی در پیام برداشتم.

فعالیت در پیام بر مبنای برنامه ریزی

سعید زرندی افزود: از نخستین روز فعالیت در پیام که از مهر ماه سال ۹۵ شروع شد مبنای کار و فعالیت خود را در پیام بر اساس برنامه محوری تعیین نمودیم و سعی کردیم تا پروژه ها را بر این اساس به پیش ببریم و بعنوان اولین قدم، آن بخش هایی از پیام که قابلیت کار در حوزه ICT  را داشت شناسایی نمودیم. در قدم بعدی در کوتاه مدت برنامه ریزی در بخش های ICT، هایتک، لجستیک و زیرساختی را در جهت گیری کلان مورد توجه قرار دادیم.

زرندی گفت: بعد از شناسایی قابلیت های پیام در حوزه ICT اعلام نمودیم که پیام هرگونه صنعتی را برای سرمایه گذاری پذیرش نمی کند، به عبارتی با تمرکز بر روی صنایع ICT و دانش بنیان فعایت خود را آغاز نمودیم و بخشی از صنایع تجهیزات پزشکی را هم به دلیل تکنولوژی های نوین آن ها پذیرش کردیم.

اقدامات ثمر بخش در ۲۰ ماه گذشته

وی افزود: بعد از حضور تیم مدیریتی جدید در پیام اتفاقات خوبی رخ داده که هر کدام از آنها می تواند منشاء تغییرات خیلی موثری باشد به عنوان مثال اخذ موافقت احداث ایستگاه راه آهن در پیام یک اتفاق خیلی خوب و ثمر بخش است که مجموعه پیام توانست در آخرین روزهای سال ۹۶ موافقت آن را کسب نماید و ما توانستیم برای فاز مطالعاتی آن اعتبار جذب کنیم و با جذب سرمایه گذار از بخش خصوصی فاز اجرایی پروژه کار خود را آغاز خواهد کرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام در ادامه به شکوفایی پیام در حوزه جذب سرمایه در سال ۹۶ اشاره کرد و گفت: سال گذشته در بخش سرمایه گذاری سال خوبی برای پیام بود بویژه اینکه در حوزه IT ورود کردیم و در بخش سرمایه گذاری تمام دغدغه  پیام بر این بود که از جنس هم خانواده خود سرمایه گذار جذب نماید.

زرندی در ادامه به هدف گذاری های انجام شده در دوسال گذشته اشاره کرد و افزود: هدف گذاری های دو سال گذشته، در سال ۹۷ شکل و قوام گرفته و ثمرات خود را نشان خواهد داد.

تمرکز وزارت ارتباطات بر تحقق اقتصاد دیجیتال

وی با اشاره به نقش آفرینی پیام در تحقق اقتصاد دیجیتال گفت: با شناسایی و علم به تغییرات استراتژیک در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای تحقق اقتصاد دیجیتال، ما نیز به عنوان یکی از بازیگران این عرصه در ابتدا پتانسیل های خود را برای توسعه فضای ICT کلان کشور شناسایی نمودیم و تغییر رویکرد دادیم و با این دیدگاه که ابزار فیزیکال این تغییر رویکرد در وزارت ارتباطات، منطقه ویژه اقتصادی پیام است در حوزه ICT ورود نمودیم منتهی در این حوزه ابهام هایی  هم داریم به همین دلیل از مشاوره بخش خصوصی در حوزه ICT با طیب خاطر استقبال می کنیم و فعالان این صنعت در این راستا می توانند به ما کمک کنند و مشاوره دهند.

استقرار صنایع مکمل ICT در کنار هم در پیام

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام به استقرار صنایع مکمل در حوزه ICT در پیام اشاره کرد و افزود: با این دیدگاه اگر استقرار صنایع ICT با رویکردی که کلاستری از این صنایع  داشته باشیم می توانند مکمل یکدیگر باشند و نتایج بهتری به دست می آید خواسته یا ناخواسته این اتفاق رخ داده است و ما فقط در جذب سه سرمایه گذار اولیه نقش داشته ایم و بقیه شرکت ها با شناسایی و پرس و جویی که خود کرده اند به پیام آمده اند.

تامین زیرساخت های استقرار صنایع ICT در پیام

زرندی تامین و ایجاد زیرساخت های برای صنایع ICT  را جزو وظایف منطقه عنوان کرد و گفت: برای تحقق این بینش مذاکرات جدی با شرکت زیرساخت برای ایجاد زیرساخت های صنایع ICT انجام دادیم و تامین فیبر منطقه را از خواسته های خود عنوان نمودیم و به یاری خدا  زیرساخت خوبی برای ارتباط پیام با شبکه ارتباطی کشور فراهم خواهد شد.

شناسایی دغدغه های فعالان صنعت ICT

وی ادامه داد: در خیلی از جلساتی که با همکاران شما برگزار می شد و بنده نیز به عناوین مختلف در آن جلسات شرکت می کردم شاهد نارضایتی و گلایه مندی آنها از فرایند گمرک مناطق و فرودگاه بودم. در حالی که وقتی به پیام نگاه می کنیم می بینیم که گمرک و انبار و فرودگاه، همه را یک جا داریم از این رو در این راستا برنامه ریزی کردیم تا هاب صادرات و واردات در حوزه ICT را در پیام محقق سازیم. برای تحقق این هدف با رییس وقت گمرک جلسه گذاشتم و برای داشتن گمرک تخصصی صحبت های لازم را داشتم و ایشان هم به داشتن گمرک تخصصی در پیام اذعان نمود منتهی بعد از برگزاری جلسات به این نتیجه رسیدم که داشتن گمرک تخصصی در حوزه ICT فراتر از کار دولتی است و از همکارانم در پیام خواستم تا زیرساخت های فعالیت گمرک تخصصی را فراهم سازند تا خود بخش خصوصی در این زمینه اعلام آمادگی نماید و زمینه حضور آنها در پیام فراهم شود. با این رویکرد تا کنون ۳ آزمایشگاه تخصصی با سرمایه گذاری خصوصی فعالیت خود را در پیام آغاز کرده اند و با این حال پیام آغوش خود را برای فعالیت بخش خصوصی در این زمینه باز گذاشته و استقبال می کند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام افزود: دغدغه مهم پیام تبدیل شدن به یک هاب صادرات و واردات در حوزه ICT است و گمرک نیز یک موضوع تخصصی است و اگر بتوانیم همکارانمان را در گمرک در این زمینه آموزش دهیم به روند و تسریع داشتن گمرک تخصصی کمک کرده ایم .

پیام با نگاه به تجربه گذشته حرکت می کند

زرندی موضوع واگذاری زمین در پیام را یک موضوع جدی عنوان کرد و گفت: این موضوع به دلیل تجربه ای که در شهرک های صنعتی داشتیم موافقان و مخالفانی دارد از این رو سناریویی را طراحی نمودیم و اگر پیش فرض های ما به اثبات رسید و آنچه که ما می خواهیم برآورده شد در واگذاری زمین نیز برنامه های خود را اجرایی می کنیم.

تلاش برای تحقق شهر فرودگاهی فناوی های نوین پیام

وی با اشاره به طراحی طرح جامع افزود: طرح جامع پیام را در قالب طرح شهر فرودگاهی فناوی های نوین پیام دیدیم به عبارتی کل ۳۶۰۰ هکتار اراضی پیام در قالب طراحی یک شهر دیده شده است و این تفکر در وزارت ارتباطات و دیگر دستگاه ها در حال نهادینه شدن است. در فاز اول بر اساس نقشه شهرسازی حدود ۵۰ هکتار برای ساخت این شهر برنامه ریزی نمودیم و بنا است در فرایند ۲۰ ساله به هدف هایی که تعریف کردیم دست پیدا کنیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی فرودگاه پیام گفت: همه کارهایی که قرار است در پیام انجام شود در راستای تحقق شهر فرودگاهی فناوری های نوین پیام است و سعی کردیم بر اساس مشاوره های مشاوران داخلی و خارجی و با برنامه حرکت کنیم و از تمام فعالان بخش خصوصی برای بهتر شدن کارها مشورت می گیریم. بنده به عنوان مدیر عامل پیام هر اقدامی که در توانم باشد برای بهتر شدن امور کوتاهی نمی کنم. به حمد الله همکارانم در پیام افراد با انرژی هستند و با این دیدگاه با امید به خدا روزهای خوبی در پیام رقم خواهد خورد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.