حفاظت 17 ساله ناتوران خمیس قشم از لاک پشت های پوزه عقابی

مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم گفت: مشارکت جامعه محلی قشم (ناتوران خمیس) برای حفاظت از گونه های به شدت در معرض انقراض لاک پشت های پوزه عقابی به 17 سال رسید.

به گزارش فرینا، سید محمد هاشم داخته با بیان این مطلب در جمع خبرنگاران افزود: پروژه حفاظت از تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی نخستین بار سال 1381 به همت بیژن دره شوری مدیر وقت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم و با حمایت برنامه کمک های کوچک تسهیلات محیط زیست جهانی وابسته به صندوق توسعه سازمان ملل (UNDP/GEF/SGP) و همچنین همكاری جامعه محلی روستای شیب دراز آغاز شد.
به گفته وی، تا پیش از اجرای این پروژه، بخش اعظم تخم های این جانوران توسط افراد سود جو جمع آوری و بخشی هم توسط حیوانات وحشی همانند سگ های ولگرد و روباه ها خورده می شد.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: طرح حفاظت از تخم های لاک پشت های پوزه عقابی در ساحل شیب دراز قشم به همت جامعه محلی و حمایت کارشناسان و متخصصین محیط زیست سازمان منطقه آزاد در سال 1388 به عنوان یکی از 10 طرح برتر بنیاد توسعه و محیط زیست آسیا – اقیانوسیه در ژاپن انتخاب شد.
او گفت: این طرح همچنین سال 1395 از سوی سازمان حفاظت محيط زيست كشور به عنوان يكی از طرح های اثرگذار محيط زيستی معرفی و موفق به دريافت جايزه شد.
به گفته داخته، امسال بیش از دو هزار بچه لاک پشت پوزه عقابی در سایت تخم گذاری روستای شیب دراز قشم متولد شده اند که تا دو هفته دیگر وارد آب های نیلگون خلیج فارس در این منطقه می شوند.
وی یادآور شد: لاک پشت های ماده پوزه عقابی اسفند ماه سال گذشته با ورود به ساحل روستای شیب دراز قشم همانند سال های گذشته در یک محیط امن حفاظت شده، تخم گذاری کردند.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم اعلام کرد: این پروژه حفاظتی در حالی به دومین دهه از فعالیت خود نزدیک می شود که توانسته علاوه بر حفاظت از گونه به شدت در معرض خطر انقراض لاک پشت های پوزه عقابی، تاثیرات مثبتی را در حوزه های اشتغال زایی و ارتقاء معیشت جامعه محلی روستای شیب دراز ایجاد کند.
وی ادامه داد: هم اینک تیمی متشکل از جوانان با تجربه این روستا که در زمینه حفاظت از لاکپشت ها علاوه بر دانش بومی، از آموزش های لازم نیز بهره برده اند در قالب تعاونی با نام ناتوران خمیس (در زبان محلی به معنی نگهبانان لاک پشت) مسئولیت اجرای این پروژه را بر عهده گرفته اند.
به گفته داخته، امسال در کنار تلاش ناتوران خمیس، کارشناسان محیط زیست و اساتید دانشگاه نیز ضمن نظارت بر عملکرد این تعاونی بیش از 100 ساعت کلاس آموزشی در خصوص نحوه حفاظت و زیست شناسی لاک پشت های دریایی، نحوه گزارش نویسی و مهارت های فن بیان را به منظور ارتقاء سطح علمی و حرفه ای اعضای این تعاونی  برگزار نمودند. 
وی بیان داشت: با توجه به نقش سرنوشت ساز نسل های آینده در حفاظت از میراث طبیعی شان، دوره های آموزشی نه تنها برای متولیان کنونی حفاظت از ساحل تخم گذاری لاک پشت های عقابی در روستای شیب دراز، بلکه برای دانش آموزان این روستا و برخی از روستاهای دیگر جزیره نیز برگزار شده است.
مدیر محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم با اعلام اینکه تخم گذاری لاک پشت ها در ساحل شیب دراز، پایان این پروژه حفاظتی محسوب نمی شود، افزود: امسال به پیشنهاد مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم سه میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار برای عملیات زون بندی این ساحل با هدف کنترل بهتر از نسل اینگونه لاک پشت ها آغاز می شود.

میثم غلامی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو