برگزاری آیین نوروز صیاد در سطح بین المللی

استاندار هرمزگان، جاذبه های فرهنگی- بصری «نوروز صیاد» را ظرفیتی ارزنده برای جذب گردشگران داخلی و خارجی دانست و از برگزاری فستیوال بین المللی«نوروز صیاد» در سال آینده خبر داد.

به گزارش فرینا، فریدون همتی دوشنبه شب در پانزدهمین جشنواره بومی «نوروز صیاد» جزیره قشم اظهار داشت: آیین نوروز صیاد یک ظرفیت فرهنگی غنی برای استان هرمزگان و کشور است که نشان از فرهنگ کهن و غنی این مرز و بوم دارد.
وی با اشاره به لزوم برگزاری جشنواره «نوروز صیاد» در سطح ملی و جهانی ادامه داد: با برنامه ریزی مناسب و با هماهنگی دستگاه های اجرایی استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد قشم این آیین کهن در قالب یک فستیوال بین المللی به ایرانیان و جهانیان معرفی می شود.
استاندار هرمزگان افزود: در حالی که دشمن گمان می کند با خروج از برجام و تهدید ایران اسلامی، غم و حرمان را به ملت ایران تحمیل می کند، برگزاری آیین هایی همچون «نوروز صیاد» می تواند سند شور، نشاط و امید ملت غیور ایران باشد.
وی از برپایی این جشنواره در تاریخ 28 تیرماه لغایت نهم مرداد ماه سال آینده خبر داد و گفت: رسانه های ملی نیز باید این آیین را به صورت گسترده پوشش دهند تا همه مردم ایران در جشنی به یاد مانده از نیاکان این سرزمین سهیم باشند.
همتی در ادامه بیان داشت: با تأکیدهای ریاست محترم جمهوری و پیگیری های وزیر کشور، امتیازاتی برای ملوانان و لنج داران در سرزمین اصلی در نظر گرفته شده است که هم اینک رایزنی برای بهرمندی ملوانان زحمتکش جزیره از این امتیازات ادامه دارد.
بنا بر اين گزارش، آیین نوروز صیاد شامل برنامه های تفریحی از قبیل اجرای موسیقی های محلی، آیین های سنتی و مسابقات بومی مختلف است که از ساعات ابتدایی نخستین روز مرداد ماه تا آخرین ساعات شب در روستای سَلَخ جزیره قشم برگزار می شود.
یکی از برنامه های این جشنواره اجرای نمایشی آیینی به نام شوشی هاست. با به صدا درآمدن نوای موسیقی رزیف، شوشی ها که مردمانی مهجور و نمادی از تنهایی و عزلت هستند به میان روستا می آیند تا شادی را به کام مردم تلخ کنند.
به اعتقاد مردم بومی، شوشی ها بیگانه هایی با لباس های سیاه و کلاه های بلند ساخته شده از شاخه های نخل به رنگ صورتی و سفید هستند که با ریش های بلندی ساخته شده از لیف خرما وارد جشن و سرور مردم شده و تلاش می کنند در حرکتی نمادین با شاخه های نخل و آسیب به افراد دیگر مانع شور و نشاط روستاییان شوند. بچه های روستای سَلَخ با اشتیاق در این نمایش نمادین شرکت کرده و با دویدن به این سو و آنسو شوشی ها را از برهم زدن این شادی ناامید می کنند.
شهرستان قشم شامل جزیره های قشم، هرمز، هنگام و لارک با حدود 150 هزار نفر جمعیت در جنوب استان هرمزگان واقع است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو