حاملان میراث ناملموس قشم، حافظان آینده فرهنگی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم، برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی در رشته های مختلف را فرصتی برای واکاوی بخشی از ظرفیت‌های میراث ناملموس و معرفی آن به نسل آینده دانست.


به گزارش فرینا، سید محمد امین جعفری حسینی گفت: حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس جزیره با انتقال دانش سنتی و مهارت های قدیمی از نسل قدیم به نسل جدید امکان پذیر است.
جعفری حسینی افزود: در همین راستا و مطابق با برنامه های تقویم سالانه معاونت فرهنگی منطقه آزاد قشم، دوره های آموزشی صنایع دستی بسته به درخواست و ظرفیت هر روستا در حال برگزاری است.
 مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری منطقه آزاد قشم از برگزاري دوره آموزشي بافت ماندالا، در شهر قشم توسط این اداره كل خبر داد و افزود: این دوره که از بیستم مرداد ماه تا بیستم شهريور ماه در حال برگزاری است اولین بخش از این برنامه هاست.
گفتنی است، میراث فرهنگی ناملموس به تولیدات و فرایندهای فرهنگی گفته می‌شود که با گذشت زمان و از نسل‌های پیشین باقی مانده‌اند. بخشی از دارایی‌های فرهنگی، محصولاتی ملموس مانند ساختمان‌ها یا کارهای هنری هستند. با این حال بخش‌های زیادی از فرهنگ به‌شکل ناملموس است مانند ترانه، موسیقی، توانمندی، آشپزی، هنر صنایع دستی و جشنواره‌های گوناگون. اینها شکل‌هایی از فرهنگ به‌شمار می‌روند که که قابل ثبت و ضبط هستند ولی ملموس نبوده و قابلیت ذخیره در محل فیزیکی مانند موزه را ندارند ولی از طریق ابزارها و وسایلی که در آن‌ها به‌کار رفته‌اند قابل تجربه‌کردن هستند. این وسایل فرهنگی توسط سازمان ملل متحد گنجینه‌های بشری نامیده شده‌است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.