برگزاری کارگاه "توسعه یاری" در مرکز آموزشی تماشاگه حرا ژئوپارک جهانی قشم

مدیر ژئوپارک جهانی قشم از برگزاری کارگاه توسعه یاری در مرکز آموزشی تماشاگه حرا ژئوپارک جهانی قشم با هدف توسعه مشارکتی در جوامع محلی خبر داد.

به گزارش فرینا، علیرضا امری کاظمی افزود: کارگاه توسعه یاری  با هدف توانمندسازی جوامع محلی و تشکیل یک گروه تسهیل گر به منظور خدمات رسانی به جوامع محلی، همچنین مشارکت و نقش آفرینی این جوامع در توسعه پایدار و حفاظت از ژئوسایت ها و طبیعت جزیره با حضور بیش از 38 فعال جامعه محلی در مرکز آموزشی تماشاگه حرا برگزار شد.
امری کاظمی گفت: در این کارگاه، همیاران و فعالان منتخب ژئوپارک جهانی قشم با گذراندن دوره های آموزشی با برنامه ریزی های اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی آشنا شده و به انتقال این مهارت ها و مفاهیم به سطوح دیگر جامعه محلی خواهند پرداخت.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم با اشاره به اهداف فرعی این کارگاه آموزشی افزود: افزایش دانش و فرهنگ مشارکت اجتماعی مخاطبان، ایجاد سرمایه اجتماعی در جزیره به منظور توسعه پایدار و تامین نیروی آموزش دیده برای پیاده کردن پروژه های توسعه مشارکتی بخشی از این اهداف است.
وی افزود: این آموزش ها به روش توسعه مشارکتی به توسعه یاران روستایی و به ویژه توسعه یاران بانو در روستاها منتقل می شود. در این روش، افراد فعال در هر منطقه شناسایی شده و پس از گذراندن آموزش های لازم به عنوان همکاران مجری ایفای نقش می نمایند.
به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم، این افراد به عنوان ارکان اصلی اجرای طرح های توسعه ای با نام "توسعه یاران منطقه ای" شناخته می شوند.
امری کاظمی گفت: در پروژه های مشارکتی معمولا توسعه یاران در سه سطح ملی، منطقه ای و محلی آموزش می بینند. هدف کارگاه  برگزار شده در حال حاضر آموزش دادن توسعه یاران منطقه ای و روستایی است.
وی ادامه داد: این توسعه یاران آموزش دیده می توانند با نظارت مجری در روستاهای منتخب، توسعه یاران محلی را آموزش دهند.
مدیر ژئوپارک جهانی قشم به نتایج مورد انتظار در این طرح اشاره کرد و افزود: شناخته شدن افراد فعال و پیشرو در شهرستان و روستاها، تشکیل سازمان های محلی متعدد به عنوان پایگاهی برای توسعه پایدار در روستاهای مختلف از دستاوردهای مورد انتظار در این طرح می باشد.
به گفته مدیر ژئوپارک جهانی قشم، دستاورد نهایی این طرح، ارتقای وضعیت اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی روستاهای منتخب خواهد بود.
گفتنی است، این دوره با حضور فعالین از روستاهای دَرَکو، دوستَکو، کانی، دولاب، چاهو شرقی، چاهو غربی، گوران، دوربَنی، طَبل، سُهیلی، گَوَرزین، نقاشه، دهخدا، مِسِن، بِرکه خَلَف و با همکاری SGP در 9 جلسه 4 ساعته  برای افراد فعال و علاقمند جامعه محلی در روستاهای منتخب جزیره قشم در حال برگزاری است.

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.