قشم در مسیر تبدیل شدن به نخستین شهر هوشمند در کشور

در نشست سیاست گذاری شهر هوشمند ـ قشم که با حضور حمید رضا مومنی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در دفتر تهران این سازمان برگزار شد، بر اهمیت تبدیل این جزیره به نخستین شهر هوشمند کشور با توجه به ظرفیت های موجود و قرار گرفتن این منطقه در همسایگی کشورهای حاشیه خلیج فارس تاکید شد.

به گزارش فرینا، مدیر اجرایی این نشست درباره مباحث هوشمند سازی شهر الکترونیک و اهمیت آن در کشور، گفت: برای داشتن شهر هوشمند باید استراتژی مشخص داشته باشیم.
محمد باقر علایی اعلام کرد: برای داشتن شهری هوشمند به حدود 100 شاخص نیاز داریم که در آن به مباحث مختلف از جمله اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، صنعتی، ورزشی، مسکن، آلودگی ها، بهداشت آب، زباله های جامد، حمل و نقل، مدیریت شهری و خدمات، ارتباطات، محیط زیست و موارد دیگر پرداخته شود.
رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس هم در این همایش گفت: قشم باید نقش خود را در مسیرهای جدید که کشور به آن نیاز دارد به خوبی ایفا نماید.
سید محمود رضا آقامیری بیان داشت: قشم به دلیل شرایط ویژه می تواند به قطب اقتصادی بزرگ کشور و همچنین با توجه به وجود مراکز مهم دانشگاهی و آموزش عالی به قطب مهم علمی ایران تبدیل شود.
وی گفت: با فراهم کردن ساز و کارهایی همچون نرم افزاری، سخت افزاری، ذهنی و جامعه شناسی و کارهای روانی که باید انجام دهیم می توان نخستین شهر هوشمند کشور را در قشم ایجاد کرد.
رئیس پارک زیست فناوری خلیج فارس تاکید کرد: اتفاقات مثبتی طی چند سال اخیر در این جزیره افتاده است و با انجام بررسی نیازها، تدوین ساز و کارهای لازم برای داشتن شهر هوشمند و ایجاد زمینه و امکان نقش آفرینی گروه های مختلف می توانیم قشم را به پایلوت شهر هوشمند در کشور تبدیل کنیم.
در این نشست همچنین عضو هیئت علمی گروه فناوری دانشگاه دالیان چین هم بر داشتن نقشه راه با هدف بررسی علمی تبدیل قشم به شهر هوشمند تاکید کرد.  
دکتر نصیری گفت: در نقشه راه باید اولویت های هر بخش برمبنای استراتژی و نیاز اهداف مشخص، تعیین گردد.
دکتر هادی حق شناس قائم مقام سازمان بنادر و دریانوردی نیز تاکید نمودند: خوشبختانه در قشم نخستین پروژه هوشمند سازی بین بندر پهل و لافت علیرغم تردد بالای خودرویی توسط شناورهای لندینگ کرافت و در دوره زمانی تعطیلات پایان سال با موفقیت انجام شد.
عضو ستاد اجرایی این همایش و نماینده وزارت علوم در حوزه مدیریت پارک های علمی و فناوری هم از اهمیت بکارگیری توان مالی و علمی ایرانیان خارج از کشور تحت عنوان شورای عالی ایرانیان برای اجرای طرح های مهم همانند شهر هوشمند در قشم تاکید کرد.
دکتر شریعتمداری اعلام کرد: با ایجاد شورای عالی ایرانیان هم اینک با بیش از 50 کشور دنیا ارتباطات بسیار خوب بین المللی برقرار کرده ایم.
وی ادامه داد: براساس این ارتباطات می توانیم کارگروهایی مثل ITIC که مجموعه های مثل  استند آپ ها و شرکت اسنپ را ایجاد کرده اند و همچنین امکاناتی همچون پارک زیست فناوری خلیج فارس در قشم و 40 پارک که بهترین آن با 200 هکتار در اصفهان است و تعداد زیادی شرکت های دانش بنیان به عنوان ظرفیت های بسیار ارزشمند در زمینه ایجاد شهر هوشمند استفاده کنیم.
شریعتمداری افزود: شرکت های ایرانی خارج از کشور آماده اند سرمایه و دانش خود را برای کارهای مهم به داخل ایران بیاورند.
در این همایش همچنین بر ایجاد بانک های آف شور در مناطق آزاد از جمله قشم که مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به جد در پی آن است و گرفتن مجوز بانک های خارجی برای سرمایه گذاری خارجی ها و ایرانیان خارج از کشور برای ایجاد طرح های مهم تاکید شد.
شرکت کنندگان این همایش اعلام کردند که در قشم و در حوزه میگو و ماهی و ماهی در قفس بررسی های علمی خوب انجام شده است و مطالعات بسیار خوبی در حوزه بانکرینگ به صورت علمی صورت گرفته است.
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم هم در این نشست گفت: اتفاقات بسیار ارزشمندی در صنعت جزیره قشم در دوره مدیرعاملی حمیدرضا مومنی از جمله انعقاد بزرگترین قرارداد تاریخ کشور در پروژه پتروشمی با 14 میلیارد دلار سرمایه گذاری رقم خورده است.
مرتضی شیخ زاده افزود: سیاست سازمان منطقه آزاد قشم توسعه همه جانبه در این جزیره با محوریت جوامع محلی است و با توجه به خدمات انجام شده از جمله آب رسانی به بیش از 60 روستای جزیره در دو سال گذشته، ایجاد بیش از 300 کیلومتر آسفالت در نقاط مختلف، پروژه ایجاد 120 کیلومتر بزرگراه، انتقال فیبر نوری به بخش مهمی از روستاها و موارد دیگر ارتباط بسیار مستحکمی بین جوامع محلی و سازمان منطقه آزاد قشم ایجاد شده است.
وی اظهار کرد: شفاف سازی در ارائه خدمات در بخش های مختلف از جمله میزان درآمدهای سازمان، نحوه واگذرای زمین و موارد دیگر هم موجب ارتباط قوی تر مردم با سازمان منطقه آزاد قشم شده است.
به گفته مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، تمام اقدامات تردد خودرویی در بندر پهل به بندر لافت در جزیره قشم شامل نوع خودروها، تعداد سرنشسنان هر خودرو و هزینه های دریافتی و سهم هر بخش از این درآمدها به صورت شفاف در سایت سازمان منطقه آزاد قشم نمایش داده شده است.
وی گفت: براساس سیاست های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اهداف بزرگی همچون فراهم کردن امکانات مختلف برای بازی های جام جهانی 2022 کشور قطر در این جزیره در حال برنامه ریزی است تا همزمان با برگزاری این تورنومنت جهانی بتوانیم خدمات شایسته ای در بخش های مختلف به گردشکران ارائه کنیم.
شیخ زاده با اعلام اینکه طبق قانون، مناطق آزاد باید براساس فناوری ها هم طراز کشورهای همسایه خودشان باشند، افزود: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار است چهل هزار میلیارد ریال در بخش فیبر نوری و زیرساخت های ارتباطی در قشم هزینه کند تا به آنچه قانون بر آن تاکید کرده برسیم.
مدیر فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان منطقه آزاد قشم هم در ابتدای این همایش با خوشامدگویی به شرکت کنندگان اعلام کرد: امیدوارم با جمع بندی مباحث این  نشست بتوانیم همایش مهم شهر هوشمند قشم را دهه آخر آذر ماه در پارک زیست فناوری خلیج فارس با حضور محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و اطلاعات، مرتضی بانک دبیر شورای عالی مناطق آزاد، سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان  و جمعی از مسئولان برگزار کنیم.
محمد رضا عباسی با اعلام اینکه پروژه های مختلفی همچون طرح شهروند الکترونیک، فیبر نوری و شفاف سازی خدمات در بخش های مختلف سازمان منطقه آزاد ایجاد شده است، افزود: میز خدمت به عنوان یکی از مطالبات شهروندان در قشم با هدف بهینه سازی و صرفه جویی در زمان، انرژی و منابع در دستور کار این سازمان قرار دارد.
وی ادامه داد: در همایش آذر ماه قرار است نقشه راه و دورنمای خدمات شهر هوشمند را به مردم جزیره و همه فعالان اقتصادی و صنعتی معرفی نمایئم.
بنا به این گزارش، نشست شورای سیاست گذرای شهر هوشمند – قشم روز گذشته در دفتر سازمان منطقه آزاد قشم در تهران برگزار شد.

برچسب ها : منطقه آزاد قشم
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو