مناطق آزاد به مرکز حمایت از استارتاپ ها تبدیل می شوند

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: با هدف حمایت از جوانان کارآفرین و نوآور، مراکز نوآوری و فناوری در مناطق آزاد با تمرکز بر توسعه استارتاپ ها ایجاد می شود.

به گزارش فرینا، اکبر افتخاری، حمایت از کارآفرینی و تولید با رویکردهای نوآورانه و بهره گیری از فناوری های پیشرفته با هدف تسخیر بازارهای صادراتی را، یکی از کارکردهای مهم مناطق آزاد کشور عنوان کرد.
افتخاری با بیان اینکه توسعه کارآفرینی به عنوان یکی از برنامه های عملیاتی مناطق آزاد در سال 1397 انتخاب شده است، افزود: با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از ارزش تولیدات کالا و خدمات کشور، توسط استارتاپ ها ایجاد می شود، حمایت از جمعیت جوان و خلاق که سرمایه اصلی کشورند، سرفصل کلیدی این برنامه عملیاتی نام گرفت.
شرکت نوپا یا استارتاپ به کسب و کاری گفته می شود که مبتنی بر ایده های نوآورانه شکل گرفته است؛ این شرکت ها اغلب رشد سریعی دارند و در زمینه تکنولوژی های نوین فعالیت می کنند.
وی گفت: در راستای ماموریت راهبردی مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی و زمینه سازی برای بهره مندی از مزیت های جغرافیایی، زیرساختی و قانونی این مناطق و با هدف توسعه کارآفرینی و بهبود فضای کسب و کار نوآورانه، ضروری است که اکوسیستم نوآوری در مناطق آزاد کشور توسعه یابد.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی افزود: این اکوسیستم به عنوان حامی اصلی استارتاپ ها، نقش کلیدی در فرآیند ایجاد و توسعه کسب وکارهای نوین، توسعه محصولات و خدمات نوآورانه، توسعه اقتصاد دانش بنیان، خلق ثروت، ارتقای تکنولوژی و اشتغال زایی سالم و مولد در مناطق آزاد کشور خواهد داشت.
افتخاری مراکز نوآوری و فناوری مناطق آزاد را، میزبان اصلی نوآوری و فناوری و حامی فرآیندهای تبدیل دانش به ارزش دانست و گفت: ساختار این مراکز بر اساس مطالعات تطبیقی گسترده و نمونه های برتر بین المللی با توجه به آمایش مناطق ایچاد می شود.
وی ادامه داد: بر این اساس حمایت های منحصر به فردی از صاحبان ایده های نو و کارآفرین، در مراحل دانش به ایده، ایده به طرح، طرح به نمونه، نمونه به محصول، محصول به ارزش و نیز فرآیند خروج انجام خواهد شد و تامین سرمایه و مشاوره های کلینیکی نیز حمایت دیگر مراکز نوآوری و فناوری مناطق آزاد به شمار می رود.
معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، استفاده از زیرساخت های موجود و بهره برداری مراکز نوآوری و فناوری در مناطق آزاد اروند و چابهار را از جمله اهداف سال جاری دانست که در این رابطه کلنگ احداث مرکز نوآوری و فناوری انزلی این هفته به زمین زده شد.
وی از تاسیس مرکز نوآوری و فناوری کیش با همکاری یکی از شتاب دهنده های خوشنام کشور، در آینده نزدیک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این اقدام، امسال در مناطق آزاد ارس، قشم و ماکو نیز عملیاتی شود.
گفتنی است، ایران هفت منطقه آزاد تجاری ـ صنعتی شامل کیش، قشم، چابهار، ارس، انزلی، اروند و ماکو و 64 منطقه ویژه اقتصادی دارد. 
شهریورماه امسال، نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ایجاد هشت منطقه آزاد و 98 منطقه ویژه اقتصادی جدید رای مثبت دادند که هنوز نهایی نشده است.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو