سرمایه گذاری سه میلیارد یورویی روسیه در تکمیل کریدور مهم شمال به جنوب

گسترش همکاری‌های اقتصادی کشورهای شرق آسیا و اروپا که زیر سایه بهبود شرایط اقتصادی آنها اتفاق افتاده ایجاد یک مسیر امن، کوتاه و به صرفه را به یکی اصلی‌ترین اولویت‌های کشورهای منطقه تبدیل کرده و در این بین قطعا ایران بهترین گزینه در قیاس با تمام انتخاب‌های دیگر خواهد بود.

ایران از گذشته دور همواره به عنوان پل ارتباطی اتصال شرق به غرب مطرح بوده و پس از گسترش دریانوردی با استفاده از توان دریایی خود در شمال و جنوب به عنوان اصلی ترین مسیر اتصال آسیای میانه نقش آفرینی کرده است و امروز نیز با توسعه راه های ارتباطی و ورود شیوه‌های نوین حمل و نقل بار دیگر جایگاه ترانزیتی در منطقه را تجدید خواهد کرد.
در طول سال‌های گذشته یکی از اصلی ترین بخش‌هایی که تمرکز ترانزیتی ایران به آن اختصاص یافته، فعال کردن کریدور جنوب به شمال و در دل آن اتصال هندوستان به کشورهایی مانند افغانستان، آذربایجان و روسیه بوده است.
یکی از اصلی ترین محورهای این اتفاق به توسعه بندر چابهار باز می گردد که از سویی افغانستان به عنوان کشوری محصور در خشکی را به آب‌های آزاد متصل می کند و از سوی دیگر برای هند مسیری کوتاه برای صادرات کالاهای خود به آسیای میانه می‌گشاید.
در کنار چابهار اما ایران برای توسعه کریدور اصلی ترانزیتی خود در راه‌ها و ریل‌های شمالی نیز برنامه ریزی‌های ویژه ای داشته است. اتصال ریلی به آذربایجان که ادامه خط رشت تا آستارا به شمار می‌رود بخشی از این برنامه کلان است. این خط ریلی که نیاز به اعتباراتی ویژه خواهد داشت در طول سال‌های گذشته همواره به عنوان یکی از گزینه‌های ایران برای سرمایه گذاری روی میز روسیه و آذربایجان قرار داشته و اظهارات جدید وزیر راه و شهرسازی نشان می دهد که در جلسات مشترک پیش رو احتمالا تکلیف این سرمایه گذاری روشن خواهد شد.
محمد اسلامی که به روسیه سفر کرده گفته در این سفر دو نشست سه جانبه میان ایران، روسیه و هند و ایران، روسیه و آذربایجان برگزار خواهد شد تا درباره مسائل مربوط به توسعه کریدور شمال ـ جنوب رایزنی کنیم. کریدور شمال ـ جنوب یک سازوکار و موافقت‌نامه خیلی مهم بین ایران و هند و روسیه است که از بندر چابهار شروع شده و هند را از طریق ایران و آذربایجان به روسیه وصل می‌کند.
او که به دعوت وزیر حمل و نقل روسیه به این کشور سفر کرده این را نیز گفته که تلاش می شود با پیشبرد مذاکرات مقدمات سرمایه گذاری سه میلیارد یورویی روسیه در حمل و نقل ایران فراهم شود، موضوعی که می تواند اعتبارات لازم برای تکمیل بخش‌هایی از کریدور مهم شمال به جنوب را فراهم کند.
با تکمیل این مسیر ریلی و البته رسیدن ریل به چابهار ایران به عنوان اصلی‌ترین مسیر ترانزیتی منطقه توان آن را خواهد داشت که محموله‌های ترانزیتی را از دریای عمان با ریل به آستارا رسانده و سپس تا دریای سیاه حمل کند، موضوعی که قطعا نتیجه‌ آن احیای نقش تاریخی کشور در جابجایی کالاها میان شرق و غرب و شمال و جنوب خواهد بود.

**منبع: ایسنا

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو