افزایش هفت برابری تولید بنزین در چهار دهه گذشته

افزایش 2 برابری ظرفیت پالایشگاه ها، رشد هفت برابری تولید بنزین، توقف واردات بنزین، افزایش چهار برابری تولید گازوئیل و جهش40 برابری صادرات فرآورده‌های اصلی و تولید سوخت های با کیفیت یورو4 از دستاوردهای صنعت نفت و پالایش در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی است.

به گزارش فرینا، در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی با هدف جلوگیری از خام فروشی و تولید فراورده های نفتی با ارزش، توسعه پالایشگاه ها در دستور کار قرار گرفت.
همزمان با ساخت پالایشگاه های جدید، پالایشگاه های قدیمی نیز بازسازی و نوسازی شدند که نتیجه آن تولید شتابان بنزین، گازوییل و سایر فراورده های نفتی بود.

افزایش 2 برابری ظرفیت پالایشی 
ظرفیت پالایش نفت ایران در سال 1357، همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران روزانه یک میلیون و 175 هزار بشکه بود که اکنون به 2.2 میلیون بشکه در روز رسیده است.
ظرفیت پالایشی ایران در طول سال‌های جنگ تحمیلی به کمترین حد خود (روزانه 751 هزار بشکه) رسیده بود، اما پس از آن با افزایش سرمایه‌گذاری در طرح‌های پالایشگاهی از طریق ساخت پالایشگاه‌های جدید و بهینه‌سازی پالایشگاه‌های موجود این ظرفیت به تدریج افزایش یافت.

افزایش 7 برابری تولید بنزین کشور 
در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی روزانه به طور میانگین 14 میلیون لیتر بنزین در کشور تولید می شد که اکنون به ظرفیت تولید 105 میلیون لیتر رسیده است.
البته رکورد تولید روزانه 105 میلیون لیتر به تازگی و پس از راه اندازی فازهای جدید پالایشگاه ستاره خلیج فارس راه اندازی شده است.

توقف واردات بنزین
با دستیابی به رکورد تولید روزانه 105 میلیون لیتر بنزین، ایران نه تنها موفق به توقف واردات بنزین شده بلکه فرصت صادرات را نیز یافته است.
میزان واردات بنزین در دهه 1360 حدود 3.7 میلیون لیتر در روز بود که به دلیل افزایش شمار خودروها در فاصله سال‌های 84 تا 87 به بالاترین حد خود یعنی 16.8 میلیون لیتر در روز رسید.
به تدریج با اعمال روش های مدیریت سوخت و راه اندازی طرح های پالایشی جدید میزان واردات بنزین رو به کاهش گذاشت بطوری که در فاصله سال‌های 92 تا 95 به 7.6 میلیون لیتر در روز رسید.
در نهایت با در مدار قرار گرفتن فازهای پالایشگاه ستاره خلیج فارس، واردات بنزین از مهر امسال به طور کامل متوقف شد.

افزایش چهار برابری تولید گازوئیل و توقف واردات
در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی، روزانه حدود 24 میلیون لیتر گازوئیل در کشور تولید می‌شد که در طول سال‌های 96 تا 97 (9 ماهه ابتدای سال) با افزایش چهار برابری به روزانه 98 میلیون لیتر رسید.
با افزایش تولید گازوییل، ایران نه تنها در تولید این فراورده خودکفا شده بلکه به صادرکننده نیز تبدیل شده است بطوری که در فاصله سال‌های 96 تا 97 (9 ماه ابتدایی) روزانه 4.1 میلیون لیتر گازوییل از کشور صادر شده است.

رشد 40 برابری صادرات فرآورده‌های اصلی 
صادرات فرآورده‌های اصلی کشور در فاصله سال‌های 57 تا 68، صفر بود، اما به تدریج جهش در صادرات فراورده ها آغاز شد.
بر اساس آمار، میزان صادرات فرآورده‌های اصلی در کشور در فاصله سال‌های 96 تا 97 (9 ماه ابتدایی سال) با رشد 40 برابری در مقایسه با سال 57 به روزانه 40 میلیون لیتر رسیده است.

** جایگزینی 20 میلیون مترمکعب سی.‌ان.‌جی با بنزین
مصرف سی.‌ان.‌جی (گاز طبیعی فشرده) در کشور از روزانه 2.3 میلیون مترمکعب در روز در فاصله سال‌های 84 تا 87 اکنون به روزانه 20.4 میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.
با مصرف این میزان از سی.ان.جی از سوزانده شدن روزانه 20 میلیون لیتر بنزین در کشور جلوگیری می شود.

**افزایش تولید سوخت های یورو4 
تولید سوخت با کیفیت و متناسب با استانداردهای روز نیز در سال های اخیر مورد توجه قرار گرفته است بطوری که میزان تولید بنزین یورو 4 از روزانه 3.3 میلیون لیتر در سال 92 به روزانه 25 میلیون لیتر در نیمه نخست سال 97 رسید.
همچنین در این مدت میزان تولید گازوییل یورو 4 در کشور از پنج میلیون لیتر در روز در سال 92 به 25.1 میلیون لیتر در روز در نیمه نخست امسال رسید که نشان دهنده رشد پنج برابری تولید این فرآورده است.

برچسب ها : بنزین تولید بنزین
آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو