در گفتگو با اقتصاد۲۴ مطرح شد؛

شرکت‌های دانش بنیان در مناطق آزاد از چه مزایایی برخوردارند؟

معاون تولید، صادرات و فناوری دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: جنس استارتاپ‌ها در ارس و اروند در زمینه تولید و انرژی، در انزلی و کیش در حوزه خدمات فنی مهندسی و فناوری اطلاعات، در چابهار و قشم از نوع خدمات گردشگری و تکنولوژی و در ماکو از نوع کشاورزی و لجستیک است.

روزهای آخر خرداد ماه سال جاری بود که مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خبر حمایت از کسب و کارهای نوپا را داد و همین جرقه ای شد تا انگیزه کسب و کارهای نوین و استارت آپ ها برای حضور در مناطق آزاد تجاری که اتفاقا رویه هایی خارج از سرزمین اصلی، چابکی در اعطاء مجوزها و مشوق های خاص مالی دارند انگیزه بیشتری برای آنان در مناطق آزاد تجاری شود.
اکبر افتخاری در خصوص نحوه فعالیت استارت آپ ها در این مناطق، نوع شرکت های فعال دانش بنیان و تسهیلاتی که قرار است به آنها ارائه شود با اقتصاد۲۴ گفتگو کرد که در پی می‌آید:

*  چه تعداد شرکت‌های فعال در حوزه استارتاپ و دانش بنیان در مناطق آزاد فعالیت دارند؟

اخیرا با دستورالعملی که از مرکز نوآوری و فناوری دریافت کرده ایم یک تفاهم نامه ای با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همچنین با صندوق نوآوری و شکوفایی داشته ایم که بر اساس آن قرار است به تکمیل شدن زنجیره ایده پردازی و شکل دهی آن کمک کنیم لذا چهار ساختمان در چهار منطقه آزاد تجاری را برای شرکت های دانش بنیان تخصیص دادیم و مابقی هم در حال احداث هستند. همچنین برای هر مرحله یک تسهیل گر انتخاب شده است که پس از بازدید معاونت علمی و فناوری از آنها و رعایت استاندارهای لازم زمینه برای جذب منابع فراهم شود. تعداد واحدهای استارت آپی هم با توجه به جدول زیر و سال جذب آنها به قرار زیر است:
 
* جنس کسب و کارهای استارتاپی فعال در مناطق آزاد از چه نوعی است؟

بستگی به نوع منطقه متفاوت است به طوری که در ارس و اروند در زمینه تولید و انرژی، در انزلی و کیش در حوزه خدمات فنی مهندسی و فناوری اطلاعات، در چابهار و قشم از نوع خدمات گردشگری و تکنولوژی و در ماکو از نوع کشاورزی و لجستیک بوده است.

* به نظر می رسد آنچنان که باید حضور استارت آپ ها در مناطق آزاد پررنگ نیست؛ فکر می کنید علت چیست؟

با وجود اینکه عملکرد این شرکت ها فراتر از حد انتظار بوده اما فاصله مناطق آزاد از مراکز جمعیتی، فراهم نبودن زیرساخت ها و  زیست بوم های مورد نیاز و همچنین نوپا بودن فرآیند جذب استارتاپ ها در مناطق می تواند موضوعاتی باشند که در آینده باید بر روی آنها تمرکز بیشتری کرد.

* چه تسهیلاتی برای استارتاپ ها برای حضور در مناطق آزاد می توان در نظر گرفت؟

علاوه بر امتیازات عمومی فعالیت اقتصادی در مناطق آزاد، مهمترین اقدام، تشکیل مراکز نوآوری و فناوری مناطق آزاد است که با همکاری شتابدهنده های برتر کشور در حال راه اندازی است که تا انتهای سال در سه منطقه عملیاتی خواهند شد. همچنین زیرساخت های فناوری اطلاعات و همچنین امکان بازار مناسب صادرات از دیگر آیتم هایی است که در مناطق آزاد برای این شرکت ها مهیا خواهد شد. این درحالی است که واحدهای صنعتی توانمند مستقر در مناطق آزاد هم می توانند برآورده کننده بخشی از بازار مورد نظر استارتاپ‌ها باشند که همکاری ها در آن بخش محقق خواهد شد.

آمنه شهیدی امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.