تماشای انسان های عصر پارینه سنگی در قلب شهر قشم

در این روزهای تعطیلات پایان سال و نوروز 98 و در هیاهوی آمد و شد مسافران به جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس، حیفم می آید ازموزه ژئوپارک به عنوان مجموعه ای از تاریخ و طبیعت که در آن می توان انسان های عصر پارینه سنگی را به تماشا نشست یادی نکرده باشم.
طی دو سال گذشته به همت مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم اقدامات اساسی در فضای این موزه که در آن کوچکترین و بزرگترین پستاندار جهان (حشره خوار کوتوله با حدود 3 میلیمتر طول و نهنگ کوژپشت به طول 15 متر) در کنار تندیسی از انسان های عصر پارینه سنگی و همپنین ماکت های زیبایی از طولانی ترین غار نمکی جهان، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، سواحل شنی و ماسه ای آب های نیلوگون خلیج فارس با هنرمندی خاصی جانمایی شده، ایجاد گردیده و به راستی در سفر به قشم  حیف است که از این مجموعه چشم پوشی کنیم.
بیش از 3 هزار گونه انواع موجودات دریایی، هوایی و زمینی یک جا و به نحو استادانه ای تاکسیدمی شده و در یک مجموعه زیبا به نام موزه ژئوپارک نگهداری می شوند که اطلاعات دقیق هر یک از گونه های جانوری با هدف شناخت هرچه بیشتر و بهره مندی بازدیدکنندگان بر روی آنها نصب شده است.
جای جای جزیره قشم از زیبایی های فراوان خدادادی برخوردار است که مهمانان جزیره باید برای هر یک از مجموعه های زیبا وقت بگذارند اما موزه ژئوپارک به تنهایی یک دنیا زیبایی و حرف برای گفتن دارد و با توجه به قرار گرفتن این موزه در زیرزمین مجتمع تجاری ستاره در مرکز شهر قشم، حیف است در این سفر از بازدید این مجموعه غافل شوید.
فضا سازی زیبای موزه و بخش بندی آن به حیات وحش، سنگ شناسی، مردم شناسی و صنایع دستی به صورت بسیار ماهرانه ای انجام شده که با یکبار دیدن آن به طور حتم مشتری دائمی این موزه خواهید  شد.
موزه ژئوپارک قشم با عمری بیش از 20 سال و تغییراتی که به دستور مدیرعامل سازمان مطنقه آزاد قشم در دو سال گذشته در آن ایجاد شده، از شرایط ویژه برای بازدیدکنندگان و آشنا شدن آنان با ظرفیت های مهم گردشگری قشم از جمله طولانی ترین غار نمکی جهان، سایت تخم گذاری لاک پشت های پوزه عقابی، ساحل ماسه ای و بام قشم برخوردار است به طوری که بازدیدکنندگان با دیدن ماکت های کوچک این ظرفیت ها و دریافت اطلاعات دقیق مربوط به هر سایت توسط مسئولان این مجموعه، به راحتی با موقعیت های ارزشمند هر سایت آشنا می شوند.
یکی از امتیازات ویژه این موزه به سهم 95 درصدی نمونه های تاکسیدرمی شده جانوری بومی این منطقه مربوط می شود و در کنار آن تعدادی از نمونه های جانوری اعم از جانوران هوازی، دریا زی و زمینی غیر بومی و خارجی هم در این مجموعه دیده می شوند.
گردشگران جزیره قشم دربازدید از موزه ژئوپاک می توانند یک هزار و 500 قطعه آبزی، 300 قطعه پرنده، 900  قطعه بندپا و خزنده، 400 قطعه حشره و 900 قطعه حیوان خشکی زی را در یکجا مشاهده کنند که مهمترین آنها وجود حشره خوار کوتوله با حدود 2 گرم وزن به عنوان کوچکترین و نهنگ کوژ پشت با 45 تُن وزن به عنوان بزرگترین نمونه های جانوری این مجموعه می باشند.
جزیره قشم با 1500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران واقع  شده است.

**گزارشی از محمد خان احمدلو

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.