دره ستاره های قشم، فرسایش باد و باران یا فرود ستاره ها

دره ستاره های قشم، جزیره عجایب هفت گانه خلیج فارس یکی از ژئوسایت های تنها ژئو پارک جهانی خاورمیانه در مسیر ساحل جنوبی این جزیره در مجاورت روستای بُرکه خلف است که تا کنون حرف و حدیث های بسیاری در زمینه پیدایش آن بر سرزبان ها چرخیده به طوری که هنوز هم عده ای بر این باورند که این جاذبه شگفتی ساز نه با تلاش سال ها درگیری آب و باد که بواسطه افتادن ستاره ای از آسمان شکل گرفته است.
اهالی جزیره قشم به ویژه بُرکه خلفی ها که نزدیکترین روستا به دره ستاره ها هستند می گویند در دوران های بسیار دور ستاره ای از آسمان به قلب جزیره فرو افتاده که موجب ایجاد اشکال زیبا در این منطقه شده است و با این باور به این مجموعه زیبای  منحصر به فرد، و در اصطلاح محلی استاره کُفته و گاهی هم ستاره اُفتیده می گویند.
در کنار این باور، داستان های وهم آلود و خیال انگیز فراوانی دیگری هم از دوران های گذشته ساخته شده که همچنان بر سر زبان ها جاری است. به طوری که هم اینک نیز ماندن در این دره و در هنگامه غروب آفتاب برای عده ای که می پندارند با سکوت شب موجودات فرا زمینی در استاره کُفته گردهم می آیند و از آنجا صداهای هولناک بر می آید، بسیار نگران کننده است.
تندیس های بلند قامت پیچاپیچ دره ستاره ها همانند ستون کاخ های ویرانه و قدیمی در این مجموعه گردشگری خودنمایی می کنند و در کنار آنها اشکال گوناگونی هم که براثر فعالیت آب و باد باعث ایجاد سازه های زمین شناسی هم شکل با مجسمه هایی با قامت بلند و گاها همانند هیولا شده اند نیز به زیبایی های این مجموعه افزوده اند.
وقتی باد شبانه زوزه کشان در لابه لای ستون های این دره زیبا در غرب روستای بُرکه خلف می پیچد، صداهایی از لا به لای ستون ها و تندیس ها و بریدگی های شگفت انگیز آن پدید می آید که مردم قشم به ویژه قدیمی های این جزیره از آن به عنوان صدای اجنه یاد می کنند اما در این شگفتی عالم خلقت نه از ستاره ی افتاده، نه از جن و نه از ملاقاتی با فرازمینی ها خبری نیست، به راستی باید در زمان بازدید از این ظرفیت عظیم گردشگری به عظمت کبریایی بیش از پیش پی برد و شکرگزار خالقی بود که با آب و بادش چنین صحنه های بی بدیلی را برای تحسین بشر خلق کرده است.
بازدید از دره ستاره های قشم در شب های مهتابی بسیار خاطره انگیزتر از دیدن این همه زیبایی در روز روشن است و در سکوت شبانه دره ستاره ها، به مراتب بهتر می توان به عظمت خلقت پی برد. یکی دیگر از زیبایی های شب هنگام دره ستاره ها، دیدن ستاره های شچمک زنی است که از لابه لای دیواره های سر به آسمان کشیده این سایت زیبا خود نمایی می کنند و به نوعی تلاش می کنند که به ما بفهمانند که جای ما این بالا بالاهاست نه اون پائین ها.
یکی از دلایل مهم علاقمندی مردم برای بازدید از دره ستارهای جزیره قشم به همین داستان ها و حرف و حدیث های غیر علمی و علمی مربوط می شود و خوشبختانه با اتفاقات خوبی که در چند سال اخیر در این مجموعه گردشگری و دیگر سایت های ویژه ژئوپارک قشم از سوی مسئولان سازمان منطقه آزاد قشم رقم خورده است، شرایط حضور در این ژئوسایت ها را بسیار آسان کرده و این ادعا را می توان با واقعیت روبه افزایش میزان بازدید ها از این ظرفیت های گردشگری تشخیص داد.
دره ستاره های قشم به عنوان بخشى از ژئو پارک این جزیره که پدیده هایى شگفت آوری از فرسایش سنگ هاى رسوبى زمین محسوب می شود به عنوان یکی از آثار طبیعى این منطقه در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است.
از جمله بخش های دیگری که در این دره قابل مشاهده است می توان به  مخروط هاى نوک تیز، ستون ها و ستونک هاى فرسایشى، آرک ها و تیغه ها و دیواره هاى نوارى شکل آن اشاره کرد و به دلیل سُست بودن جنس لایه ها، انتظار می رود که پس از هر بارندگى شدید که به ندرت در قشم اتفاق مى افتد تغییرات محسوسى در شکل ظاهری دره ایجاد شود و وجود بارندگی های تند مقطعی همچنین باعث تعطیلی بازدید از این مجموعه می شود که در نوروز 98 تا کنون 3 روز بازدید از این ظرفیت گردشگری برای علاقمندان غیر ممکن شد.
نخستين ويزيتورسنتر قشم هم با سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد قشم در مجاورت دره ستاره ها با امکاناتی همچون آزمايشگاه زمين شناسى و با هدف کمک به ارتقای سطح علمی دانش آموزان و گردشگران با  چندين گالرى زمين شناسى در این منطقه زیبا و در نزدیکی روستای بُرکه خلف احداث شد.
ژئوپارک جهانی قشم با توجه به پديده هاى بارز زمين شناسى شامل دره ستاره ها، گنبد و غار نمکدان، چشمه هاى گوگردى، دره هاى شگفت انگيز و داشتن ۲۵ کيلومتر ساحل بکر و زيبا در بخش جنوبى و همچنين چشم اندازهاى زيبا و بيکران و داشتن حيات وحش يکى از بي نظير ترين ژئوپارک هاى جهانى محسوب مى شود که مورد توجه علاقمندان داخلی و خارجی قرار دارد.
جزیره قشم با یک هزار و 500 کیلومتر مربع وسعت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس در جنوب ایران واقع شده است.

** گزارشی از محمد خان احمدلو

خبرنگار منطقه آزاد قشم امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو