در نشست ظریف با مدیران منطقه آزاد چابهار مطرح شد:

چابهار عامل پیوند اقتصاد چین و پاکستان به ایران

در نشست وزیر امور خارجه با مدیران منطقه آزاد چابهار، افزایش ۴۸ درصدی ثبت شرکت های خارجی در دوره پسابرجام، ظرفیت پیوند چابهار با طرح سیپک چین و پاکستان برای افزایش قدرت چانه زنی اقتصاد ایران در سطح بین الملل، جایگاه آف شور بانک در این منطقه تشریح و تببین شد.

به گزارش فرینا، مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در نشستی به منظور بررسی راهبردهای منطقه ای و معرفی ظرفیت ها و قابلیت های چابهار که با حضور محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه و تیم همراه برگزار شد، با تاکید بر نقش و آثارظرفیت های این منطقه ضمن اعلام آمادگی چابهار در ایفای نقش برون مرزی در اقصادی ایران گفت: طرح توسعه منطقه آزاد چابهار از ۱۴ هزار هکتار به ۸۰ هزار هکتار اکنون در دست نمایندگان است و امروزه چابهار یکی از چهار شهر لجستیک ایران به شمار می رود.

صدور مجوز فرودگاه بین المللی چابهار

عبدالرحیم کردی افزود: مجوز فرودگاه بین المللی چابهار هم صادر شده و در ماه های آینده ساخت آن آغاز می شود.

کردی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی این منطقه به منظور حضور در اقتصاد بین الملل خطاب به ظریف اعلام کرد: این موارد امکاناتی به شمار می رود که یاریگر حضور اقتصاد کشور در سطح بین المل است و در این روزگار سخت که شما در راس یک گروه، هر روز در کشوری پیگیر مسائل موضوعات بین الملل هستید، این منطقه به عنوان یک ظرفیت و امتیاز خوب می تواند پشتیبان موضوعات گروه وزارت خارجه در عرصه خارجی مطرح باشد.

وی با تاکید بر دستاوردهای این منطقه طی دوره ریاست جمهوری آقای روحانی گفت: از زمان دولت یازدهم، چابهار وارد یک فصل تازه شد و آمار و ارقام نشان می دهد حرکتی بزرگ در این منطقه انجام شده است.
 
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه حجم سرمایه گذاری این منطقه در سه سال گذشته برابر است با سرمایه گذاری در سال های پیش از آن، افزود: ۴۸ درصد از شرکت های خارجی ثبت شده در چابهار نیز مربوط به دوره پسابرجام می شود.

تعریف بیش از ۳۰ میلیارد دلار طرح در حوزه پتروشیمی چابهار

کردی با تاکید بر سرمایه گذاری درصنایع چابهار اعلام کرد: بیش از ۳۰ میلیارد دلار طرح نیز در حوزه پتروشیمی تعریف شده و ۵ میلیارد دلار نیز طرح مجموعه فولاد دارای سرمایه ثبت شده است.

وی روند توسعه را نیازمند حمایت دانست و گفت: اگر نتوانیم شریان مالی را برای این پیوند و ارتباط برقرار کنیم، این روند پیشرفت آهسته می شود.
موضوعات مربوط به آرشو بانک ها همچنان برای سرمایه گذاران مهم بوده؛ به طوری که  پرونده مربوط به این موضوع در شعبه اقتصاد مطرح است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار یادآور شد: اگر شرایطی فراهم شود که یک بانک حتی از افغانستان را متقاعد کنیم تا شعبه ای در چابهار داشته یا اجازه تاسیس یک آرشو بانک اخذ شود، یک جریان مالی برقرار می شود.

کردی با تاکید بر ظرفیت موجود به منظور توسعه اقتصادی بین المللی ایران ادامه داد: گاز، انرژی و ... نیازهای اصلی پاکستان و چین در این منطقه به شمار می رود که می توانیم احداث یک منطقه ازاد مشترک را بین چین پاکستان و ایران را در ریمدان دنبال کنیم.

چابهار عامل پیوند و وابستگی اقتصاد چین و پاکستان به ایران

وی افزود: این منطقه یک ناحیه صنعتی مستقل خواهد بود که پیوند و وابستگی اقتصاد چین و پاکستان به ایران  را در پی خواهد داشت و جایگاه ما را در این حوزه تقویت خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: با تکیه بر ظرفیت پاکستان و افغانستان و توانمندی مردم این منطقه می توان  بخش عمده ای از مشکلات اقتصادی امروز ایران را برطرف کرد و مدل های خاصی نیز تنظیم شده که می تواند به این منطقه کمک کند.

کردی با تاکید بر افزایش قدرت ایران در عرصه بین الملل یادآور شد: توسعه تعاملات بین المللی و فضای چابهار توانست ما را از فضای تحریم خارج کند. فقط این امکان باید تقویت شود تا قدرت چانه زنی وزرات خارجه و اقتصاد کشور افزایش یابد.

وی با اشاره به توسعه و تعاملات ارتباطی از چابهار با سطح بین الملل گفت: دوره همکاری بنادر چابهار و گوارد و افزودن آن به طرح سیپک می تواند هم به جهت جذاب کردن آن برای چین و درگیر کردن منافع پاکستان در چابهار ابزار مناسبی باشد که قابل تامل است.

خبرنگار منطقه آزاد چابهار امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام

ایمیل

وب سایت

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.

آخرین اخبار آرشیو